۲۳ فروردین ۱۳۹۹، ۱۵:۰۶
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 83746359
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ایران منبع تامین مواد غذایی بلوچستان پاکستان در وضعیت کرونا

اسلام‌آباد - ایرنا - دولت پاکستان از ماه گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا تصمیم به تعطیلی مرزهای خود با کشورهای همسایه گرفت، اقدامی که طی هفته‌های اخیر به شدت معیشت ایالت بلوچستان به عنوان استان‌ همجوار با ایران را تحت تاثیر قرار داد تا جایی که دولت اسلام‌آباد تصمیم گرفت تا روند واردات کالاهای اساسی مردم از جمله موادغذایی از ایران را ازسر بگیرد. 

رسانه‌های پاکستان چندی پیش و پس از تمدید مجدد زمان تعطیلی گذرگاه‌های مرزی این کشور با جمهوری اسلامی ایران و افغانستان گفته بودند که تعطیلی مرز ایران وپاکستان زندگی ساکنان ایالت بلوچستان را فلج و آنان از دسترسی به کالاهای ضروری و موادغذایی ایرانی محروم شده‌اند. 
روزنامه پاکستانی «داون» اوایل سال جدید با اشاره به تعلیق فعالیت‌های بازرگانی دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران درپی شیوع ویروس کرونا، گزارش داده بود: این وضعیت به شدت نیازهای اقتصادی مردم ایالت بلوچستان به عنوان استان همجوار با ایران را تحت الشعاع قرار داده است.  
با توجه به اینکه تبادل مرزی میان ایران و پاکستان که بیشتر در راستای تامین نیازهای طرف پاکستانی و همچنین ساکنان ایالت بلوچستان مهم ارزیابی می‌شود، دولت اسلام آباد تصمیم گرفت تا این روند دوباره ازسرگرفته شود. 
در تازه‌ترین جلسه ستاد عملیات و مدیریت مبارزه کرونا با حضور مقام‌های بلندپایه پاکستان اعلام شد که نیازهای ساکنان ایالت بلوچستان از جمله موادغذایی به صورت واردات از ایران تامین خواهد شد. 
نشست ستاد عملیات و مدیریت مبارزه با کرونا به ریاست وزیر توسعه و برنامه ریزی پاکستان و با حضور وزیر بهداشت و رئیس ستاد مدیریت بحران این کشور برگزار و تصمیم گرفته شد تا فرآیند واردات کالاهای اساسی مردم ایالت بلوچستان از جمهوری اسلامی ایران ازسرگرفته شود. 
پایگاه اینترنتی «اردو نیوز» پاکستان نوشت: تعطیلی گذرگاه مرزی مشترک با ایران نه تنها بلوچستان بلکه شهرهای مختلف پاکستان را به شدت تحت تاثیر قرار داده و میلیاردها روپیه به تاجران پاکستانی ضرر رسانده است. 
نایب رئیس اتاق بازرگانی کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان هشدار داد که تداوم تعطیلی گذرگاه مرزی با ایران امید به توسعه تجارت مرزی و فعالیت‌های تهاتر میان دو کشور را از بین می‌برد. 
روزنامه داون پاکستان اخیراً نوشت: تعلیق تجارت دوجانبه با ایران، پیامدهای سنگینی برای ایالت بلوچستان دارد. مردمان این ایالت به شدت به تجارت با ایران وابسته هستند. اقلام خوراکی ایرانی به طور مرتب وارد بلوچستان پاکستان می‌شد و هر سال مالیات چشمگیری نیز نصیب گمرک پاکستان می‌شود. اگرچه شرایط ساختاری و زیربنایی مثل جاده‌ها نامطلوب است ولی تجارت غیرقانونی پس از شیوع کرونا هرچند کُند است، اما همچنان ادامه دارد. 
براساس این گزارش، در پی تعطیلی مرز میان دو کشور اوضاع به قدری وخیم شده که مردم بومی مناطق مرزی بلوچستان اگر از کرونا جان سالم به در ببرند، ممکن است بر اثر گرسنگی و عدم تامین مواد غذایی کافی جان بدهند. 
داون نوشت: طبق اظهارات مسئولان گمرک پاکستان مستقر در مرز تفتان، تنها گذرگاه مرزی رسمی میان دو کشور ماهانه ۸۰۰ میلیون روپیه درآمد مالیاتی دارد که اکنون به دلیل شیوع کرونا و با بسته شدن مرزها، سطح این درآمد کاهش یافته است. 
آنان در عین حال از حُسن نیت مسئولان مرزی جمهوری اسلامی ایران برای موافقت با ادامه صادرات اقلام خوراکی از طریق نقطه صفر مرزی قدردانی می‌کنند. 
نائب رئیس اتاق بازرگانی کویته اظهار داشت: طرف ایرانی ماه گذشته با ارسال نامه‌ای گفته است که این کشور آمادگی ادامه تجارت را دارد سپس ما بر اساس نامه مسئولان ایرانی به مقامات بلندپایه در ایالت بلوچستان نامه‌ای نوشتیم و از آنان خواستیم که بر اساس مقررات و تمهیدات سازمان جهانی بهداشت مجوز تجارت به وسیله منابع مصون را صادر کند. 
کمیته امنیت ملی پاکستان در ۲۳ اسفندماه گذشته در واکنش به افزایش خطر شیوع ویروس کرونا در این کشور، ضمن اعلام بستن مرزهای زمینی با کشورهای همسایه، تمامی مدارس مقاطع مختلف تحصیلی و دانشگاه‌ها، جلسات پارلمان و رژه‌های نظامی را تعطیل کرد. 
پس از آن دولت پاکستان روز شنبه ۹ فروردین مدت زمان بسته بودن مرزهای مشترک این کشور با کشورهای همسایه را برای دو هفته دیگر تمدید کرد. 
شمار بیماران کرونایی در شهرهای مختلف پاکستان از ۴ هزار و ۷۸۰ نفر فراتر رفته و تاکنون ۷۱ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده و ۷۶۲ بیمار کرونایی نیز بهبود یافته‌اند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha