مبارزه ملی با کرونا تجلی اعتماد مردم به مدیران

آستارا - ایرنا - استقبال عمومی از طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، برنامه‌های خودمراقبتی و توصیه‌های بهداشتی مسئولان؛ حرکتی ملی برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در کشور سازماندهی کرده و جلوه‌های زیبایی از اعتماد ملت به کارگزاران و مدیران در جای جای ایران سربلند به تصویر کشیده است.

 افزون بر یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در بیش از ۲۰۰ کشور جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و بیش از ۱۰۵ هزار نفر نیز در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان باخته اند و در شرایطی که نحوه مدیریت بحران بیماری حتی در صحنه های سیاست و انتخابات کشوری مثل آمریکا تاثیرگذار است و ساختارهای سیاسی و فرهنگی بسیاری از کشورهای مدعی ترقی را متزلزل کرده و به رفتارهای مغایر با ادعاهایشان واداشته است،  ملت بزرگ ایران با اعتماد به مواضع و عملکرد مسئولان و خدمتگزاران خود کشور را به میدانی فراخ برای کارزار عمومی علیه کرونا تبدیل کرده اند.

اینک طبقات و اقشار مختلف مردم، گویی در یک منطقه عملیاتی بزرگی علیه دشمن مشترک بسیج شده اند و هر یک به نوعی در این راه همراهی می کند.

مسئولیت پذیری در ایران،  توسل به زور در غرب

بنا بر اذعان مسئولان ستاد ملی مدیریت بحران کرونا بخش اعظم توفیقات دولت و ستاد، ماحصل توجه و همکاری مردم است؛  در حالی که در برخی کشورها برای اقناع عمومی به ماندن در خانه یا رعایت توصیه های بهداشتی، به زور و قوه قهریه متوسل می شوند،  در میهن ما به علت درک متقابل مردم و مسئولان از مشکل پیش آمده، موجی از همراهی و همیاری شکل گرفته و در برابر هجوم ویروس به سدی مقاوم تبدیل شده است.

سخت گیری ها و جریمه های پلیس بر رانندگان قانون گریز و دستگاه های ناظر بر تعطیلی اصناف جزو برخوردهای مرسوم و معمول محسوب می شود و قبل از ماجرای کرونا نیز سابقه تعزیر و پلمب متخلفان اقتصادی وجود داشته است، اما تمکین عمومی به ویژه بخش های خصوصی و کسبه و بازاریان به تصمیمات مدیران در مسیر حفظ سلامت جامعه با همه اثرات نامطلوب این امر بر زندگی، معیشت و اقتصادشان جایی برای اجبار نگذاشته است.

احساس مسئولیت مردم، موهبتی بسیار ارزشمند است و تعطیلی های خودجوش یا با برنامه کسبه و صنوف، تحمل مشقت ها و ضرر و زیان اقتصادی، جز برای تضمین صحت و ثبات عافیت عمومی توجیه دیگری ندارد و همگان برای ادای سهم و اثرگذاری موثر در این مقابله پا به میدان گذاشته اند.

تماشای راهزنی مدرن برخی دولت ها برای تصاحب محموله ماسک و اقلام بهداشتی کشوری دیگر و هجوم مردم به فروشگاه ها و خالی بودن قفسه های کالاها در غرب و آمریکا قابل مقایسه با آرامش بازار و تامین کالاهای اساسی و رونق فروشگاه های زنجیره ای در ایران نیست و با وجود فشار مضاعف تحریم ها، مردم به مصاحبه ها و سخنان مسئولان همچنان اعتماد دارند و با اعتماد به درایت و فراست مدیران در تامین مایحتاج در این مدت هیچ صفی در مقابل فروشگاه و محل های عرصه کالاهای اساسی وجود نداشته و نخواهد داشت.

البته هیچ جامعه ای عاری از افراد فرصت طلب نیست و ما نیز در ابتدای هجوم ویروس کرونا مواردی از احتکار اقلام بهداشتی را در کشور شاهد بودیم، اما همین رفتار مغایر با نوع دوستی و مهر ایرانیان، باعث انگیزش گروه های جهادی و ورود افراد و گروه های مختلف برای تولید ماسک، دستکش و محلول های ضدعفونی و ... شد و برخلاف شرایط شکننده اجتماعی در برخی کشورهای اروپایی، دولت و ملت برای بی نیازی به اقلام بهداشتی و مقابله با محتکران، در کنار هم قرار گرفته و همدلانه کار را پیش بردند.

نقش فرهنگ در اعتماد مردم و ضرورت اغتنام این سرمایه اجتماعی

بی گمان تقید به دین اسلام، فرهنگ و ادب ایرانی نقش بسیار مهمی در این همدلی مردم و مسئولان دارد و ریشه های این اعتماد، تعامل و همراهی ها را باید در فرهنگ، دین و باورهای اخلاقی هم میهنان جستجو کرد.

وقتی نخست وزیر اسپانیا با شرح و بیان شعر سعدی بزرگ، مردم خود را به همدلی برای مقابله با بیماری کرونا فرا می خواند، پس باید قبول کنیم که ادبیات فاخر و انگیزه بخش ایران زمین در روح و جان هم میهنان رسوخ کرده و به عنوان سنگ بنای اخلاق و رفتار فردی و اجتماعی نه تنها در جامعه ما که در عرصه جهانی جای گرفته است.

عشق به اولیای الهی، تعلق خاطر به عاشورائیان و دلدادگی به صحنه های ایثار آنها، هشت سال تمرین ایستادگی در جنگ تحمیلی و استقبال و هدایت هزاران زائر خارجی و داخلی اربعین حسینی دل های مردم را نسبت به همدیگر رئوف و مهربان تر کرده است و اگر چه گاه این مهر و مهربانی ها در گیرو دار برخی مسائل حاشیه ای کمتر نمود دارد اما این ادب، مهر، فرهنگ و روحیه که در آینه هنرهای مختلف نیز تجلی می یابد، در ذات این مردمان است و ایرانیان را از ملت های دیگر متمایز کرده است.

مردم سربلند در آزمون های سیل و زلزله اکنون در میدانی به بزرگی کشور علیه کرونا بسیج شده اند و محور این حرکت ملی، دلبستگی به نظام و کشور است و اگر غیر این بود، هرگز این همت و همیت در این گستره وسیع شکل نمی گرفت آنچنانکه برخلاف تصور دشمنان نه تنها کرونا سبب آسیب به پایه های اعتقادی،  فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی ما نشد، بلکه پیوند مردم و مسئولان را محکم تر و فاصله آنها را کمتر کرد و از نظر فرهنگی نیز سبب تقویت همبستگی در روزهای سخت شد.

بی شک همنوایی و هم داستانی مردم در نبرد علیه کرونا از نظر سیاسی نیز به لحاظ تحکیم وحدت در کشور دستاوردی با ارزش است و این امتحان و بلای بزرگ برخلاف بسیاری از کشورها که به علت بی تدبیری ها سبب یاس و بدبینی به حاکمیت ها شده، در ایران بر باورپذیری مردم نسبت برنامه مدیران بیشتر کرده و در بخش اقتصادی هم با وجود تنگناهای دولت در شرایط تشدید تحریم ها، تحریک غیرت ملی برای پای کار آمدن صنعتگران و کارآفرینان و گردش چرخ های اقتصاد را در پی داشته است تا بار دیگر در عزمی عمومی از این میدان هم پیروز بیرون بیایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha