آغاز اجرای طرح زوج و فرد خودروها در زنجان با هدف کاهش ۵۰ درصدی بار ترافیک

زنجان - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: با شیوع ویروس کرونا، به منظور جلوگیری از افزایش ترددهای شهروندان زنجانی و کمک به قطع زنجیره این بیماری اجرای طرح تردد خودروها با پلاک‌های زوج و فرد از امروز/یکشنبه/ می‌تواند به کاهش ۵۰ درصدی بار ترافیک در هسته مرکزی شهر منتهی شود.

مهرداد سلطانی شامگاه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به اهداف این طرح افزود: این طرح در راستای کاهش حضور مردم در خیابانها و جلوگیری از ترددهای غیرضروری در هسته مرکزی شهر اجرا می شود و در واقع  می تواند به کاهش پیک ترافیکی و تجمعات منجر شود.

وی اضافه کرد: طی جلسه برگزار شده در شورای ترافیک استان مقرر شد طرحی در مرحله اول به صورت آزمایشی با هدف محدودیت و  کنترل ترافیک در مرکز هسته ای شهر انجام و سپس بازخوردهای آن بررسی شود که در صورت نیاز این طرح ادامه پیدا خواهد کرد و در غیر اینصورت به حالت قبل باز می گردد.

این مسؤول ادامه داد: طبق برنامه ریزی انجام گرفته طرح ترافیکی زوج و فرد خودروها در شهر زنجان و نحوه کنترل  آن برعهده پلیس راهور و شهرداری خواهد بود و برخلاف تصور قرار نیست مسیرها به  روی مردم بسته باشد و یا ترافیک ایجاد شود.

وی اظهار داشت: مهمترین بحث در اجرای این طرح کنترل ترددها بوده و اینکه از مردم خواسته شود بر اساس پلاک زوج و فرد خودروها در مسیرها رفت و آمد کنند و در این میان اگر راننده ای تخلفی انجام داد پلیس بدون اینکه خودروی وی را متوقف کند حق اعمال قانون خواهد داشت.

به گفته سلطانی با سازو کارهای اتخاذ شده و با استفاده از دوربین‌های نظارت تصویری و سامانه‌های مکانیزه، مامورانی در سطح محدود حضور خواهند داشت و این اعمال قانون انجام خواهد گرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان ادامه داد: محدوده اجرای طرح هسته مرکزی شهر اعلام شده از جنوب محدود به خیابان خیام، از سمت شرق محدود به بلوار کشاورز، میدان آزادی و بلوار جمهوری اسلامی، از سمت شمال محدود به خیابان شیخ فضل الله نوری، خیابان کوچمشکی و بلوار چمران و از سمت غرب خیابان سعدی شمالی تا دروازه ارک و خیابان شهدا از خیابان امام، چهارراه امیرکبیر تا خیابان فردوسی را شامل می شود.

وی اضافه کرد: بر این اساس خودروهایی که پلاک آنها زوج است در روزهای زوج و خودروهایی که رقم آخر پلاک آنها فرد است در روزهای فرد می توانند وارد محدوده شوند و در این میان ساعت تردد طوری تنظیم شده که فقط ساعت پیک تجمع و یا تردد کنترل خواهد شد و برای افرادی که در این مسیرها کار و زندگی دارند محدودیتی ایجاد نخواهد شد.  

سلطانی افزود: در صورت نیاز و پس از دریافت بازخوردها این طرح تشدید، لغو  یا تغییراتی در آن ایجاد خواهد شد و می تواند ترددها  را به میزان زیادی کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: هر چند اجرای طرح‌های ترافیک در کلان شهرها به دلیل شرایط خاص کشور لغو شده اما  شرایط زنجان متفاوت بوده و هدف از اجرای طرح زوج و فرد مدیریت تردد خودروهای شخصی در محدودهای خاصی از شهر است.

این مسؤول افزود: طبق اطلاع رسانی اولیه اجرای طرح تردد خودروها به صورت زوج و فرد در محورهای یاد شده شهر زنجان از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱۳ و بعد ازظهرها نیز از ساعت ۱۶ تا ساعت ۲۱ خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به تعلیق ناوگان اتوبوسی شهر زنجان در شرایط بیماری کرونا نیز گفت: در این خصوص به شهرداری زنجان نیز ابلاغ شده است که رانندگان تاکسی‌ها حداکثر ۲ نفر را در صندلی عقب   خودروها سوار کنند.

سلطانی در ارتباط با وضعیت بیماری کرونا در استان نیز اضافه کرد: نتایج اقدامات انجام شده در استان از مدیریت خوب حکایت دارد چرا که به عدم پیک و بستری بیماران در بیمارستان های استان منجر شده و تمامی تلاش های کنونی نیز در راستای مدیریت بهینه این بیماری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha