همه چیز درباره مستندهای کرونایی که این روزها تولید می‌شود

تهران- ایرنا- مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با بیان اینکه هر صنفی با توجه به تخصص خود در زمان وجود کرونا باید کمک‌رسان باشد، گفت: مستندسازان نیز از ابتدای در صحنه بوده‌اند به طوری که تا کنون دو نفر از آنها به بیماری کوید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

شهنام صفاجو در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره مستندنگاری از این روزهای شیوع کرونا در کشور، اظهار داشت: از روزهای ابتدایی شیوع کرونا در ایران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان متولی سینمای مستند و انیمیشن در ایران فراخوانی را منتشر کرد که مستندسازان و انیماتورها اگر طرحی را با موضوع کرونا دارند بر روی وب سایت مرکز به نشانی defc.ir ثبت کنند تا شورای مستند و انیمیشن این مجموعه به سرعت این طرح‌ها را بررسی و پاسخ دهد.

وی افزود: در حوزه مستند یکی از مهمترین پروژه‌ها با عنوان تنگنا است که توسط دو کارگردان، جواد یقموری و مهدی امینی در بیمارستان کامکار قم کلید خورد. از آنجا که قم قلب و نقطه آغاز کرونا در ایران است این مستند تلاش کادر درمانی را به تصور کشیده است.

وی دیگر پروژه در حال تولید این حوزه را به همت حامد شکیبانیا مطرح کرد و گفت: این تهیه‌کننده مطرح سینمای مستند نیز تیمی را تشکیل داده که در بیمارستان‌های «مسیح دانشوری»، «امام خمینی ره» و «سینا» مشغول کار هستند و با پروژه‌هایی تخت عنوان در خط مقدم را تولید می کند و فعلا در مرحله فیلمبرداری است.

مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، افزود: هاشم مسعودی و محسن جهانی نیز پروژه خاصی را در بیمارستان امام رضای شهر مشهد در حال تهیه هستند.

وی افزود: این پروژه‌ تحت عنوان آنجا شب است که فیلمبرداری آن دو ماه زمان برده و با ویژگی سلفی‌نگاری است را تهیه کرده اند. سلفی نکاری نیز به این معنی است که قالب فیلمبرداری آن سلفی گرفته شده است.

صفاجو با اشاره به اینکه مهدی قربانپور دیگر مستند ساز کشور نیز در حال ساخت دو مستند در جزیره کیش است، گفت: اولی مستند خودنگارانه است که چالش یک مستندساز با خودش در این شرایط بحرانی است که آیا باید در قرنطینه خانگی بماند یا به عنوان یک مستندساز در صحنه حضور داشته باشد.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: مستند دوم قربان‌پور نیز مشاهده‌گر که دوربین خود را در یکی از بیمارستان های جزیره کیش روشن کرده و در واقع همان قالب ثبت سند را دارد.

وی با اشاره به اینکه محسن خان‌جهانی از همان روزهای ابتدای کرونا دوربین‌اش را در سطح خیابان‌های تهران روشن کرده است، گفت: این مستندساز با نگاه انتقادی نسبت به عدم رعایت اهمیت قرنطینه‌گی و در قالب یک طنز تلخ مستندنگاری کرده است که در آن از مردم نیز گفت‌وگوهایی گرفته شده است.

صفاجو با بیان اینکه دو مستند با نگاه متفاوت نیز درباره کرونا در حال تهیه است نیز گفت: محمد کیاسالار به کمک موبایل برخی از  پزشک‌ها و پرستاران‌دارن بیمارستان‌های دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران از آنها خواسته تصاویر خاص در این حوزه را با موبایل خود ضبط کنند که ایده محوری آن بحث سوگ است و اینکه بستگان بیماران درگذشته نمی‌توانند سوگواری را انجام دهند.

وی افزود: همچنین میثم شاه‌بابایی نیز پروژه‌ای کاملا تجربی که موضوع آن مواجه انسان امروزی با تنهایی اجباری است را تدارک دیده است. موضوعی که برای فرد و جامعه در شرایط فعلی اهمیت دارد.

مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به اینکه بانوان مستندساز نیز در این روزهای کرونایی بیکار ننشسته‌اند، افزود: لیلا امینی مستند تک نفره‌ای را با موضوع کرونا و مرگ در تهران کلیک زده است و الهام اسحاقی نیز مستندی تهیه کرده که در آن موفقیت بیشتر ایران در مقابله با اپیدمی کرنا نسبت به دیگرها را نشان داده است که البته این مستندساز به دلیل شکستگی دست پروژه‌اش فعلا تعطیل است.

صفاجو با بیان اینکه حضور مستندسازان در ثبت و ضبط وقایع کرونا در کشور باعث بیماری کوید ۱۹ دو تن از مستند سازان هم شده است، گفت: مسعود زارعیان در شهر مشهد که موضوع جذابی را در خصوص تست کرونای مثبت یا منفی افراد مشکوک به بیماری دنبال می‌کرد، خودش دچار بیماری شد و در خانه قرنطینه است.

وی افزود: همچنین جابر مطهری‌زاده دیگر مستندساز که در شهر سبزوار است مستند ناخوانده در شهر را شروع کرده بود که متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا در این شهر مشکوک به کرونا شد و فعلا دوره قرنطینه را طی می‌کند.

این مدیر فرهنگی در ادامه با توضیح اینکه مرکز گسترش طی دو ماه اخیر کارگروهی را برای رصد کردن و حمایت تولید فیلم‌های مستند و انیمیشن با موضوع کرونا تشکیل داده است، گفت: بعد از ثبت طرح‌های مستندسازان در وب سایت مرکز گسترش، شورای‌ این مرکز با قید فوریت پاسخ فیلم سازان محترم را خواهد داد البته با ذکر این نکته که طرح‌هایی که ارائه می‌شوند باید داری ساختار مناسب شیوه روایی و عناصر دراماتیک باشند.

صفاجو خاطرنشان کرد: مستندهایی که ذکر شد تلاش جامعه مستندسازان و مسئولیت پذیری آنها در قبال بحران کرونا در ایران است و تولیدات این مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به شمار نمی‌روند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha