۲۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۰۶
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 83753082
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اولین چاه از میدان گاز شمالی قطر حفر شد

۲۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۰۶
کد خبر: 83753082
اولین چاه از میدان گاز شمالی قطر حفر شد

تهران - ایرنا - قطر از حفر اولین چاه از مجموع ۸۰ حلقه چاه در «میدان گاز شمالی» خبر داد.

روزنامه العرب قطر روز پنجشنبه به نقل از شرکت «قطر پترولیوم» از آغاز عملیات حفاری چاه‌های توسعه‌ای در راستای اجرای پروژه گسترش میدان شمالی خبر داد و اضافه کرد که در ۲۹ مارس (۱۰ فروردین) حفاری نخستین چاه از مجموع ۸۰ حلقه چاه که برای توسعه «میدان گاز شمالی» پیش بینی شده است توسط شرکت «گلف دریل لوواندا» متعلق به اتحادیه شرکت‌های بین‌المللی حفاری قطر متخصص در عملیات حفاری به پایان رسید.  

مهندس «سعد بن شریده الکعبی "  وزیر نیرو  و مدیرعامل شرکت «قطر پترولیوم» با اشاره به شروع عملیات حفاری چاه‌های توسعه‌ای «میدان گاز شمالی» اظهار داشت: راه‌اندازی کارگاه حفاری در این پروژه نشان دهنده نقطه عطف مهم در تحقق استراتژی ما برای افزایش ظرفیت تولید گاز مایع طبیعی است و موفقیت در  تخصیص منابع و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ نشان‌دهنده تعهد ما برای اجرای این پروژه عظیم است که در اولویت اصلی ما قرار دارد. 

وی اضافه کرد: پروژه توسعه میدان گاز شمالی قصد دارد ظرفیت تولیدی گاز مایع قطر (ال ان جی) قطر را از  ۷۷ میلیون تن در سال به ۱۲۶ میلیون تن در سال طی ۲ مرحله افزایش دهد. 

به نوشته روزنامه العرب، پیش از این شرکت قطر پترولیوم تعدادی قرارداد برای استفاده و بهره برداری از سکوهای دریایی برای حفر هشتاد حلقه چاه در مرحله اول پروژه توسعه «میدان گاز شمالی» ارائه کرده بود. 

بر اساس این گزارش کار نصب چهار سکوی تولیدی در آبهای قطر نیز آغاز شده است و تا پایان این ماه تکمیل خواهد شد. 

خبرگزاری رویترز ۱۹ فروردین امسال به نقل از «سعد الکعبی»  وزیر نیرو  و مدیرعامل شرکت «قطر پترولیوم» نوشت که آغاز تولید گاز در تأسیسات جدید این کشور تا سال ۲۰۲۵ به تعویق افتاده اما از پروژه‌های خود برای افزایش میزان عرضه گاز صرف‌نظر نکرده است. 

وی در مصاحبه‌ای با این خبرگزاری گفته بود که این کشور از برنامه احداث ۶ مرکز جدید گاز مایع طبیعی (ال‌ ان‌ جی) منصرف نشده اما شرکت پیمانکاران در مناقصه‌ها و آغاز تولید آن‌ها به تعویق افتاده است. 

شرکت قطر پترولیوم بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی مایع در دنیاست و قرار بود در مرحله نخست توسعه آن، میزان سالانه تولید این شرکت دولتی از ۷۷ میلیون تن به ۱۱۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۴ برسد. 

در پی شیوع کرونا و محدودیت‌های اعمال شده از سوی کشورها برای مقابله با این ویروس، تقاضای جهانی برای گاز مایع کاهش یافته است.  

قطر در چنین شرایطی تلاش کرده است تا مشتریان دیگری در آسیا و اروپا پیدا کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha