۳۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۱۲
کد خبرنگار: 819
کد خبر: 83754886
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

تکاپوی آمریکا برای تسریع در واردات تجهیزات ضدکرونا از چین

تهران - ایرنا - قوانین جدید کنترل کیفیت صادرات چین باعث تاخیر در روند صدور ماسک، کیت و سایر تجهیزات پزشکی برای مهار کرونا شده و آمریکا به دلیل نیاز مبرم به این تجهیزات، از پکن خواسته است در این قوانین تجدید نظر کند.

آمریکا از چین خواسته است در قوانین جدیدش که در زمینه کنترل کیفیت و روند صادرات وضع کرده است تجدید نظر کند چون این محدودیتها جلوی صدور به موقع تجهیزات مراقبتی را که آمریکا برای مهار شیوع کرونا سخت به آن نیاز دارد،  گرفته است.
این خبرگزاری در گزارش خود آورده است:
دولت چین هفته گذشته مقررات و محدودیتها برای صادرات ماسک و سایر تجهیزات مراقبت شخصی را سخت تر کرد و اعلام کرد که حمل کشتیرانی این محموله ها الزاما باید مورد بازرسی گمرکی قرار بگیرد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه گذشته در این باره گفت:" ما تلاشهای چین برای کنترل کیفیت صادرات را ارج می نهیم. اما دلمان نمی خواهد این کار جلوی صدور به موقع اقلام مهم را بگیرد".
این سخنگو متذکر شد که دولت آمریکا از این بابت ناراحت است و مراتب نگرانی خود را به اطلاع دولت چین رسانده است.
وی ادامه داد:" ما از دولت چین تقاضا کرده ایم که در مورد الزامات قانونی اش قدری تجدید نظر کند و اجازه بدهد تجهیزات مراقبت شخصی به موقع به دست آمریکا برسد".
آمریکا بشدت به تدارکات پزشکی ساخت چین وابسته است. چین؛ رقیب استراتژیک و تجاری آمریکاست.
الآن با توجه به شیوع کرونا در سطح جهان که بالاترین آمار مبتلایان به ویروس را هم کشور آمریکا به خود اختصاص داده است؛‌ این رقابت سخت تر هم شده است.
در روز جمعه سناتور جمهوریخواه " کلی لئوفلر" چین را متهم کرد که جلوی حمل محموله کیت های آزمایش کرونا را گرفته است.
این سناتور به شبکه خبری " فاکس نیوز" گفت:" برای آنکه کشور به وضعیت سابق بازگردد، تست کردن؛ هسته مرکزی اقدامات ضروری در این زمینه است... اما من نگران اینم که چین جلوی صدور کیت های آزمایشگاهی را بگیرد".
لئوفلر ادامه داد:" آنها دارند با سیاستهای تجاری بازی می کنند تا به آمریکا اجازه ندهند آزمایشهایی که مورد نیاز هست را انجام بدهد".
در همین امتداد؛ چند سناتور شامل " تام کارپر"‌ و " باب منندز" هر دو دممکرات و "تیم اسکات"‌و " تام تیلیس" هردو جمهوریخواه به سفیر چین در واشنگتن به ن ام " چویی تیانکای" نامه نوشته اند و نسبت به عواقب قوانین جدید دولت چین ابراز نگرانی کرده اند.
سناتورها در این نامه خواستار آن شده اند که دولت چین با وزارت خارجه آمریکا و سایر سازمانهای دولتی این کشور کار کند تا هرچه سریعتر یک روش هدفمندتر برای پوشش نیازهای جدید صادراتی دولت چین بدست بیاید، بدون آنکه جلوی صدور به موقع محصولات پزشکی با کیفیت به ‌آمریکا گرفته بشود".
سفیر آمریکا در پاسخ به نامه گفته است:" کشورهای جهان همگی به تکاپو افتاده اند و دارند تدارکات پزشکی را صید می کنند و این مسئله چالش بزرگی در زمینه کنترل کیفیت و ضوابط و مقررات صادرات برای دولت چین ایجاد کرده است".
گفته می شود دولت چین برای ساده کردن روند قانونی تنظیم مقررات جدید، یک رویه قانونی موسوم به "کانال سبز" را وضع کرده است تا با استناد به آن تولید کنندگان چینی بتوانند کالای عرضه شده شان را ثبت کنند.
سفارت چین در واشنگتن یک برگه اطلاعاتی را منتشر کرده است که بیان می کند؛ چین از تاریخ اول مارس تا 15 آوریل (  11 اسفند تا 25 فروردین) تعداد 74 میلیون عدد ماسک وبیش از 1.4 میلیارد ماسک جراحی و سایر انواع ماسکها را به آمریکا صادر کرده است. سایر تجهیزات و لوازم پزشکی هم در میان این اقلام صادراتی بوده است.
چین علاوه بر این، بیش از 5 میلیون عدد ماسک و 500 هزار کیت تست کرونا نیز به آمریکا اهدا کرده است.
پنجشنبه گذشته روزنامه "‌وال استریت ژورنال" به نقل از یادداشتهای تجار و دیپلماتهای آمریکایی نوشت که محدودیتهای صادراتی چین جلوی صدور ماسکهای صورت ، کیت های تست بیماری، و سایر تجهیزات پزشکی که آمریکا سفارششان را داده بود، گرفته است.
آن گزارش به نقل از عرضه کنندگان و دلالان نوشته بود که در حال حاضر مقادیر زیادی از این اقلام در انبارهایی در سراسر چین جمع و ذخیره شده اند و نمی توانند ترخیص بشوند.
"مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه گذشته با "یانگ جی چی" دیپلمات برجسته چینی صحبت کرد و به او گفت که این کالاهایی که آمریکا تقاضای واردات آن را از چین داده است برای این کشور جنبه حیاتی دارد و واشنگتن سخت محتاج آن است که چین هرچه سریعتر تسهیلات لازم را در زمینه صدور کالاهای پزشکی اش اعمال نماید.
" شورای تجاری آمریکا - چین" که یک گروه لابی کننده است هفته گذشته اعلام کرد که پکن دست به کار حل وفصل موضوع شده است.
" کریگ آلن" رئیس این شورا پنجشنبه گذشته به خبرنگاران گفت:" دولت چین دارد به شرکتهای ما کمک مالی ارائه می دهد و با آنها کار می کند تا مطمئن شود این شرکتها امکان ارسال این محموله ها را دارند".
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha