۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۳۵
کد خبرنگار: 1271
کد خبر: 83757413
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۷ هکتار از اراضی ملی اشنویه بازپس‌گیری شد

۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۳۵
کد خبر: 83757413
۵۷ هکتار از اراضی ملی اشنویه بازپس‌گیری شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اشنویه گفت: سال گذشته در مجموع ۵۷ هکتار از اراضی ملی این شهرستان از متصرفان بازپس‌گیری شد.

مصطفی چترآذر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال گذشته ۵۹ فقره پرونده تخریب و تصرف اراضی ملی با ۵۷ هکتار مساحت تشکیل و متصرفان به پرداخت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شدند.

وی اضافه کرد: سال گذشته همچنین ۱۲۸ فقره پرونده چرای غیرمجاز دام (چرای دیررس و زودرس) تشکیل و دامداران متخلفی که هفت هزار و ۳۴۰ راس دام را به مراتع برده بودند، به پرداخت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال محکوم شدند.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته در ۸۶ مرتع ییلاقی به مساحت ۴۷ هزار هکتار مدیریت و کنترل پروانه چرای دام‌ها انجام شد، افزود: در همین مدت همچنین ۸۲ دوره ترویجی و آموزشی برای بیش از هزار بهره‌بردار مراتع توسط اکیپ‌های مدیریت چرا صورت گرفت.

وی اظهار داشت: سال گذشته ۶ فقره آتش‌سوزی نیز در سطح ۳۰ هکتار از مراتع این شهرستان به وقوع پیوست که این آتش‌سوزی‌ها با همکاری جوامع محلی، آتش‌نشانی، هلال احمر و نیروهای یگان حفاظت این اداره مهار و در این رابطه سه پرونده نیز برای متخلفان تشکیل شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اشنویه با بیان‌ اینکه در سال گذشته بیش از یک‌هزار پرونده چرای دام عشایر در ییلاق تمدید شد، افزود: هم‌اکنون یک‌هزار و ۳۰۰ خانوار عشایر با بیش از ۱۲۵ هزار واحد دامی از مراتع این شهرستان استفاده و بخش اعظمی از گوشت و مواد لبنی استان را تامین می‌کنند.

«چترآذر» افزود: طبق طرح ممیزی، چرای دام در مراتع از ۱۵ آبان تا ۱۵ اردیبهشت ممنوع است و با متخلفان برابر مقررات برخورد و در صورت تکرار، پروانه ممیزی آنها نیز باطل می‌شود.

وی اظهار داشت: برای حفاظت دقیق از عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی ملی، حضور مردم در صحنه مهمترین رکن بوده و به همین علت سامانه ۱۵۰۴ به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی و رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در سطح منابع طبیعی اشنویه است.

وی از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده تجاوز به حریم مراتع و عرصه‌های ملی به ماموران یگان حفاظت این اداره اطلاع دهند تا در اولین فرصت اقدام قانونی صورت گیرد و از تخریب‌ این عرصه‌ها جلوگیری شود.

به گزارش ایرنا، اشنویه دارای حدود ۱۰۰ هزار هکتار اراضی جنگلی و مراتع است؛ این شهرستان در جنوب آذربایجان‌غربی و هم‌مرز با کشورهای عراق و ترکیه واقع شده است.

آذربایجان‌غربی افزون بر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه ملی دارد که بیش از ۱۰۱ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha