صنایع دستی خراسان شمالی، حوزه‌ای مستعد جهش تولید و صادرات

بجنورد- ایرنا- حوزه صنایع دستی خراسان شمالی ظرفیت بالایی برای جهش تولید و صادرات دارد که برنامه‌ریزی لازم برای شکوفایی این استعداد در سال جاری صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تولیدات صنایع دستی استان با توجه به ظرفیت های موجود و اقداماتی که در سال قبل برای رونق این حوزه انجام شد، افزایش یافته به طوری که شاهد افزایش ۲۵ درصدی صادرات این کالاها از استان بودیم.

حبیب یزدان پناه افزود: پارسال با هدف رونق گرفتن صنایع‌ دستی روستایی و عشایری، علاوه بر پرداخت ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات به فعالان بخش صنایع‌دستی استان، ۱۱۴ مجوز برای تولید انفرادی و گروهی صنایع دستی نیز تمدید و یا صادر شد.

وی افزود: این اقدامات موجب شد تا ارزش صادرات صنایع دستی خراسان شمالی در سال گذشته به ۱۰ هزار دلار افزایش یابد.

وی با بیان این که ۱۵ هزار صنعتگر در خراسان شمالی در بخش صنایع دستی فعالیت دارند، اظهار داشت: با توجه به اینکه تولید بافته های داری در همه شهرستان های خراسان شمالی رونق دارد، عمده صادرات استان نیز فرش، گلیم، دست بافته‌های داری،  سفال، سرامیک و صنایع مرتبط با نساجی است که به کشورهای چین، لهستان، ترکیه، ایتالیا و سوئد صادر شد.

یزدان پناه گفت: البته صنایع دستی نیز مانند دیگر حوزه ها از آسیب های کرونا در امان نمانده است و همان گونه که به گردشگری آسیب زیادی وارد شد،  بخش صنایع دستی نیز آسیب هایی دیده است که با بسته‌های حمایتی که در نظر گرفته ‌شده، تلاش داریم تبعات این آسیبها را کاهش دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از تدوین برنامه عملیاتی در راستای جهش تولید در حوزه صنایع‌ دستی استان خبر داد و گفت: این برنامه شامل ۵ گام است که با بهره‌گیری از نظرات کارشناسی و همفکری صنعتگران و هنرمندان استان تدوین و اجرایی می‌شود.

یزدان پناه افزود: حمایت از تولید و بازرگانی، توسعه و ترویج، آموزش، حفظ و احیای رشته‌های صنایع دستی و توجه به حوزه صادرات از جمله محورهای اصلی این برنامه است.

او با تأکید بر شناسایی مشکلات تولید در بخش صنایع‌دستی، افزود: در برنامه پیشنهادی، فعالیت‌های سال گذشته ارزیابی و آسیب‌شناسی شده و وضع موجود نیز بررسی شده است تا بتوانیم به طرحی قابل اجرا و عملیاتی دست پیدا کرده و برنامه های ما نیز در راستای رونق و توسعه تولید داخلی، حمایت از هنرمندان صنایع ‌دستی عملیاتی خواهد شد.

 بیش از ۱۵ هزار صنعتگر و هنرمند در خراسان شمالی در ۶۱ رشته در زمینهٔ تولید صنایع دستی فعالیت می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha