مقابله با کرونا از سازمان‌های مردم‌نهاد تا طلاب نیکونهاد

سمنان-ایرنا- مقابله با بیماری همه‌گیرشده کرونا که این روزها کشور را در برگرفته همدلی سمنانی‌ها را نیز جلب کرده و از سازمان‌های مردم‌نهاد تا طلاب این استان جملگی مشغول کمک‌های انسان‌دوستانه هستند.

پس از شیوع کرونا و تبدیل شدن آن به یک بحران همگانی، بسیاری از مردم ایران داوطلبانه به میدان آمدند تا برای شکست کرونا و کمک به کادر درمانی که امروز با عنوان مدافعان سلامت از آنها یاد می‌شود آستین بالا بزنند.

اقشاری از جمله سازمان‌های مردم نهاد با دغدغه‌های ذاتی و داوطلبانه خود و طلاب با تاثیرگذاری که همیشه در جامعه اسلامی ایران داشته‌اند در مراحل مختلف در کنار کادر درمانی قرار گرفتند تا نقش موثری را در مقابله با ویروس کووید ۱۹ بازی کنند.

پویایی فعالیت‌های داوطلبانه در ایران همیشه زبانزد بوده است و مردم با دغدغه های ساده و پیچیده همیشه به دنبال راهی برای یاری رساندن به انسان های پیرامون خود بودند، هر چند شاید این فعالیت ها در ایران به شکل سازمان دهی شده سابقه کمی دارد  اما آنچه مهم است روحیه انسان دوستی است که در این دیار همیشه جاری بوده است، البته این فعالیت ها در کشورهای پیشرفته نیز دارای اهمیت است و  می توان گفت زودتر به شکل سازمانی درآمده است.

بحران روزگار کرونا باعث شد هر فرد یا گروهی به سبک خود برای مقابله با این ویروس قدم بردارد؛ از کاسب بازار  که ضرر به مال خود را تحمل کرد تا افراد و خانواده ای که خود را  از دید و بازدیدهای خانوادگی برای قطع زنجیره این ویروس محروم کردند روشی داوطلب گونه را برای  جنگ با  این دشمن میکروسکوپی بشر پیش گرفتند.

تعداد سازمان های مردم نهاد پیش از تشکیل دولت تدبیر و امید ۲۰۰ سازمان بود و در اواخر سال ۱۳۹۸ تعداد سمن ها به ۲ هزار و ۵۰۰ سمن افزایش یافت؛ اهمیت وجود این سمن ها زمانی مشخص شد که بحران هایی مانند زلزله، سیل و بیماری کرونا در کشور به وجود آمد و اعضای این سمن ها با تمام توان برای رفع مشکلات به میدان آمدند.

هر سال سازمان های مردم نهاد جوانان در استان ها،  با برگزاری جشن سرآمدان جوان و برنامه هایی با نشاط به معرفی برگزیدگان جوان  در دستگاه های دولتی و غیر دولتی و تقدیر از سمن های فعال می کردند، برنامه ای که در هفته جوان همزمان با میلاد حضرت علی اکبر(ع) برگزار می شد و مورد استقبال سمن ها و انگیزه ای برای فعالیت های با کیفیت تر آنها بود.

سال پیش سمن های جوانان با درخواست از ادارات کل ورزش و جوانان خواستار اختصاص هزینه این مراسم به سیل زدگان شدند و معاونت های جوانان اداره کل ورزش و جوانان از جمله معاونت جوانان استان سمنان با استقبال از این طرح خریداری و پخش اقلام مورد نیاز سیل زدگان را بر عهده جوانان گذاشتند و آنها نیز به بهترین نحوه آن را به سرانجام رساندند.

امسال نیز سمن های جوانان برای مقابله با کرونا  و بدون برگزاری مراسم روز جوان مانند سال پیش بار دیگر توان مالی و انسانی خود را برای شکست این بیماری به میدان آورند تا نشان دهند تشکیل سمن ها دغدغه ای است که برای همراهی با مردم شکل گرفته است و می تواند در بسیاری از مواقع به کمک دولت و ملت بشتابد.  

یکی از ویژگی های سازمان های مردم نهاد غیرسیاسی بودن و اهداف انسان دوستانه آن است که می تواند با موضوعات مختلف توسط افرادی دغدغه مند تشکیل شود تا جامعه ای بهتر برای مردم با تفکری مردمی تشکیل شود.  

شیوع کرونا اواخر دسامبر گذشته(آذر/دی) از کشور چین آغاز شد و تا به حال دست کم ۲ و نیم میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است، طبق آخرین آمار تعداد مبتلایان قطعی به این ویروس در ایران ۹۰ هزار و ۴۸۱  نفر است که از این تعداد تا به حال پنج هزار و ۷۱۰  نفر فوت و ۶۹ هزار و ۶۵۷  نفر بهبود یافته اند.

این بیماری، قابل پیشگیری است و به‌راحتی و با راهکارهای ساده مانند در خانه ماندن و رعایت نکات بهداشتی می‌توان از شیوع و ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

سمن ها مسوولیت اجتماعی را ترویج دادند

مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری سمنان گفت: در ابتدای شیوع کرونا استانداری سمنان از سازمان های مردم نهاد ستاد استانی مقابله با کرونا دعوت به عمل آورد و پس از آن جلساتی نیز با حضور این تشکل ها با خیران و مدیریت حوزه بهداشت انجام شد.

امیر بینایی ادامه داد: سازمان های مردم نهاد در باز نشر مطالب تخصصی و اطلاع رسانی و آگاهی با تمام توان فعالیت کردند و به صورت روزانه مطالب مفیدی را در فضای مجازی نشر دادند که از آن استقبال شد.

وی افزود: همکاری در تولید، تهیه و توزیع لوازم بهداشتی و ماسک  از اقدامات ارزشمند اعضای سمن ها بود که با دقت انجام گرفت.

بینایی خاطر نشان کرد: سمن های استان سمنان در دوران اوج شیوع کرونا با ایجاد بسته های تبلیغاتی و انگیزشی تاثییر بسزایی در همراه شدن مردم به پویش در خانه ماندن داشتند  و مسوولیت اجتماعی را ترویج کردند.

وی افزود: همچنین در بازدیدهای میدانی که توسط مسوولان انجام می گرفت، سمن های استان پیشنهادهای موثری را مطرح کردند و با راه اندازی اختصاص هزینه های میلاد شعبانیه توسط پویش نیکوکاران سلامت و توزیع اقلام بهداشتی برای کودکان کار در پویش همدلی و مهربانی تاثیر بسزایی داشتند.

وی گفت: سمن‌ها با برنامه های جانبی بسیاری نیز از جمله ساخت پویانمایی و کلیپ در راستای غنی سازی اوقات فراغت در دوران کرونا نیز موثر بودند.

این بهار در خانه سبز می شویم

رییس مجمع جوانان سازمان های مردم نهاد استان سمنان گفت: از همان ابتدای شیوع کرونا، سازمان های مردم نهاد جوانان با تشکیل جلسات مجازی تصمیم به ارائه بیانیه و اعلام حضور جهت همکاری همه جانبه در خصوص فعالیت های مقابله با این ویروس انجام دادند.

حسین عامریان گفت: در بیانیه ای که  منتخبی از سمن های جوانان که به عنوان مجمع جوانان استان سمنان معرفی می شوند  به ماندن در خانه ها تاکید شد  و در متن آمد: این بهار در خانه سبز می شویم، در خانه جوانه می زنیم، در خانه شکوفه می دهیم. سازمان های مردم نهاد جوانان استان سمنان همچون سایر نهادهای اجتماعی کشور دغدغه حل بحران اخیر  را داشته و در همین راستا کمیته پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا مجمع جوانان استان سمنان تشکیل شد.

وی افزود: یکی از اقدام های سازمان های مردم نهاد جوانان استان سمنان راه اندازی سامانه اینترنتی غربالگری کرونا و ارائه خدمات آنلاین مشاوره و روانشناسی و اطلاعات پیشگیرانه پزشکی به آدرس CORONAGUIDE.IR  به صورت شبانه روزی بود.

وی ادامه داد: از دیگر فعالیت های سمن های جوانان می توان به تشکیل تیم مستند سازی برای تهیه محتوای آموزشی با بهره گیری از پزشکان و روانشناسان عضو کمیسیون های مجمع، تدارک مواد ضدعفونی کننده برای پخش بین برخی از خانواده های کم بضاعت،  تهیه و توزیع ماسک بین جوانان و کارکنان واحد های صنعتی استان سمنان، مسابقه نقاشی ویژه ۶ تا ۱۲ سال و آموزش های هر روزه ورزش با سرگرمی و ساخت وسیله با مواد بازیافتی اشاره کرد.

رییس مجمع جوانان استان سمنان گفت: راه اندازی پویش مردمی و ساخت کلیپ و موشن گرافیک در مورد کرونا و همچنین برگزاری مسابقه کتابخوانی برای روز طبیعت نمونه ای از فعالیت های سازمان های مردم نهاد جوانان استان سمنان بود.

نمونه ای از فعالیت یک سمن جوان برای مبارزه با کرونا 

دبیر انجمن جوانه های امید قومس گفت: با توجه به شرایط خاصی که ویروس کرونا در کشور ایجاد کرد و با توجه به اقدام های پیشگیرانه و پویش ماندن در خانه، تصمیم بر این گرفته شده که مطالب محتوای کانال و اینستاگرام انجمن صرفا  در راستای  غنی سازی اوقات فراغت در ایام نوروز قرار گیرد. 

آذر فخفوری افزود: مطالب این کانال توسط تیم روانشناسان بخش اجتماعی و مربیان هنری بخش فرهنگی در اختیار مردم  قرار گرفت و بازدیدهای خوبی داشت.

وی توضیح داد: در ایام نوروز به صورت روزانه برنامه ای را تدوین کردیم به این شکل که برنامه ای را ۸ صبح با عنوان «آموزش ورزش و نرمش ساده خانگی بصورت متن» منتشر و به ترتیب برنامه هایی شامل «کلیپ یا متن انگیزشی»، «آموزش کاردستی یا خیاطی»،«آموزش بازی با کودکان»،« کتاب، مطالب علمی روانشناسی و داستانهای کوتاه ادبی»،«آموزش نقاشی یا فعالیت های هنری»،«آموزش بازی مهیج خانوادگی»،«بارگذاری موسیقی یا کلیپ» و آخرین پست «شب-قصه های کودکانه» را بارگذاری و برنامه را به پایان می رساندیم. 

اقدام‌های طلبه‌های استان سمنان 

مسوول قرارگاه مردمی مقابله با کرونا استان سمنان گفت: ۴۰۵ نفر از طلبه‌های استان در زمینه‌های پشتیبانی، غسل و دفن فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا فعالیت دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رستمیان در گفت و گو با ایرنا، افزود: طلبه های برادر و خواهر و روحانی های استان سمنان از روزهای ابتدایی شیوع کرونا در شهرهای مختلف استان به فعالیت مشغولند و بسیاری نیز به صورت خودجوش در حال فعالیت هستند که تعداد آن‌ها در دست نیست.  

وی غسل اموات را یکی از فعالیت‌های طلبه‌ها و روحانیان دانست و گفت: باتوجه به اینکه بسیاری به انجام غسل و کفن میت ورود پیدا نمی‌کنند، طلبه ها به این امر وارد شدند و برای حفظ حرمت اموات مؤمنان، اقامه نماز و دفن را برعهده دارند.  

رستمیان ادامه داد: طلاب و روحانیان به منظور روحیه دادن به بیماران کرونایی با رعایت تمام ضوابط بهداشتی در بیمارستان‌ها حاضر می‌شوند که به گفته کادر درمانی، اجرای این طرح در روند بهبود بیماران تاثیرگذار بوده است.

وی اضافه کرد: در میدان مبارزه با کرونا، فرماندهی برعهده کادر درمان، پزشکان و پرستاران است و ما روحانیان و طلبه‌ها تنها به منظور کمک به این افراد، مشغول به کار هستیم.

رستمیان، پشتیبانی را از دیگر اقدامات طلبه‌ها دانست و تصریح کرد: پشتیبانی کار دیگر طلبه ها است که در این زمینه، مهم‌ترین اقدام آن‌ها تولید آبمیوه تازه برای بیماران زیر نظر نماینده بهداشت و درمان است.  

وی بیان کرد: روزی سه نوبت انواع نوشیدنی تهیه و پس از بسته بندی و پلمب بهداشتی، در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

مسوول قرارگاه مردمی مقابله با کرونا استان سمنان اظهار داشت: همراهی با گروه‌های جهادی برای ضدعفونی کردن معابر، انجام فعالیت‌های فرهنگی، ترویج و مشاوره برای ماندن مردم در خانه، از دیگر اقدام‌های طلبه‌های استان سمنان است.
 

درخشش خواهران طلبه مدارس علمیه در طرح پرستاران معنوی 

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران سمنان گفت: طرح پرستاران معنوی با اعلام آمادگی ۳۳۰ نفر از خواهران طلبه مدارس علمیه این استان به منظور خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی، اجرایی شد.

معصومه کمشی‌کمر بیان کرد: طرح پرستاران معنوی با شیوع بیشتر ویروس کووید ۱۹ و افزایش تعداد مبتلایان، در کلیه مدارس علمیه خواهران استان سمنان فراخوان شد و از همان ابتدا با استقبال بسیار خوبی از سوی طلاب مواجه شد.

وی با اشاره به اینکه ۳۳۰ نفر از خواهران طلبه جهادگر در این فراخوان برای همکاری اعلام آمادگی کردند، افزود: طلاب در ۳ گروه جهادی تقسیم شدند و در گام نخست یک گروه ۱۱۰ نفره برای اجرای طرح «پرستار معنوی» در بیمارستان‌های استان مستقر و به امدادرسانی معنوی مشغول شدند.  

وی اضافه کرد: خواهران طلبه استان سمنان در قالب گروه‌های جهادی با وجود به خطر افتادن سلامتشان به دلیل بالا بودن درصد ابتلا به ویروس کووید ۱۹، از آسایش، آرامش و سلامت روح و جسم خود گذشته و در آرامستان‌های استان مشغول خدمت‌رسانی شدند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران سمنان فعالیت این طلاب را نمایش ایثار، فداکاری و گذشتن از جان در راه محافظت از هموطنان عنوان و بیان کرد: فعالیت در این عرصه نیازمند روحیه جهادی است و خواهران شاغل به تحصیل در مدارس علمیه استان سمنان با ورود به این عرصه داشتن روحیه جهادی و از خودگذشتگی را به اثبات رساندند.

کمشی‌کمر با اشاره به اینکه کفن و دفن اموات کرونایی به دلیل انتقال بیماری مساله بسیار خطرناکی است، گفت: طلاب زن جهادگر استان سمنان در کنار ارائه خدامت مشاوره به بیماران، همراهان و خانواده‌های بیمار و فعالیت‌های فرهنگی و معنوی، وارد میدان تغسیل و تدفین اموات نیز شدند و سختی‌ها و خطرات این میدان را پذیرفته و با روی گشاده ‌متحمل این مشکلات هستند.

وی امدادرسانی زنان طلبه در کفن و دفن جانباختگان بیماری کرونا را عنایت و سعادتی خواند که خداوند به زنان طلبه سمنانی عنایت کرده است و این افراد را همچون رزمندگان مدافع حرم که در جبهه دفاع از حرم اهل بیت‌(ع) می‌جنگیدند خواند.

وی گفت: مبارزه در جبهه و سنگرهای بهداشت و سلامت بسیار ارزشمند است که هر کسی لایق کسب این سعادت نیست.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران استان سمنان ارائه مشاوره‌ به خانواده‌های بیماران در کنار تهیه کتابچه‌هایی با موضوعات راه‌های پیشگیری از بیماری کرونا و مباحث مذهبی برای آرامش بخشی و تقویت روحیه شهروندان سمنانی را از دیگر فعالیت‌های گروه‌های جهادی این نهاد حوزوی خواند.

فرهنگ فعالیت و کمک های داوطلبانه می تواند شکل های گوناگونی داشته باشد و آنچه مهم است همکاری و همیاری هر فرد یا گروه نسبت به توانمندی ها و تخصص های اوست. فردی که سرمایه دار است با تشکیل و یا عضویت در مجامع خیران تاثیر خود را می گذارد و فردی هم با هنری که دارد یا پزشک با علم خود تاثیر گذار است و همه به گونه ای داوطلب برای بهتر زندگی کردن هم نوعان خود تلاش می کنند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha