۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۰۲
کد خبر: 83766247
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ضیافتی به رنگ سخاوت در سایه محدودیت‌های کرونا

۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۰۲
کد خبر: 83766247
ضیافتی به رنگ سخاوت در سایه محدودیت‌های کرونا

کرمانشاه- ایرنا- رمضان امسال از راه رسید ولی این‌بار با چهره‌ای متفاوت‌تر از همه رمضان‌های گذشته، رمضانی که ویروس کرونا در آن بسیاری از سفره‌ها را کوچک و یا خالی کرده و موجب شده تا گسترش توجه و یاری‌رسانی به قشر آسیب‌پذیر جامعه جایگزین برخی از آیین‌های جمعی و اصیل کرمانشاهیان در این ضیافت شود و اولویت یابد.

امسال باز هم نوای ربنا و طنین دلچسب اذان از گلدسته های مساجد در کوچه پس کوچه های کاه گلی کرمانشاه به گوش می رسد، باز هم بوی حلیم و آش محلی با روغن اعلای کرمانشاهی در محلات قدیمی شهر دلربایی می کند و باز هم ماه مهمانی خدا در میان کرمانشاهیان حال و هوای خاص خود را دارد.

درست است که امسال به دلیل نبرد با دشمنی به نام کرونا، درب های مساجد، هیات‌ها و تکایا به روی مومنان و خداجویان بسته شده، درست است که دیگر خبری از آیین های قدیمی و جمعی کردنشینان همچون دورهمی و برگزاری مراسم آشتی کنان، چرخیدن چارچیان و بیدارباشان، سردادن جمعی نوای مرحبا مرحبا برای خیرمقدم به ماه میهمانی خدا در کوچه ها و محلات قدیمی شهر شنیده نمی شود ولی دریایی از درب های دستگیری از مستمندان و انفاق به نیازمندان گشوده شده است.

ضربه اقتصادی کرونا به اقشار آسیب پذیر جامعه آنقدر مهم است که طرح رزمایش مساوات با تاکید مقام معظم رهبری در دستور کار همه سازمان ها، نهادهای حمایتی و خیران قرار گرفته است.

سفره های کوچک رمضانی پربرکت شود

از همین رو معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه مردم این استان در زمینه کمک به نیازمندان از روزگاران گذشته دارای آداب و رسوم خاصی بوده و هست، افزود: رمضان تنها عبادت فردی نیست و قرار است بحث انسان دوستی در این ماه گسترش یابد چرا که در سیره اهل بیت (ع) است و در سال های گذشته بوده امسال به شکلی دیگر دل مومنان نیازمند را باید شاد کرد.

 حجت الاسلام مهدی توسلی افزود: امسال باتوجه به شیوع ویروس کرونا بسیاری از بیماری ها تحت الشعاع قرار گرفته و بسیاری از آیین های مذهبی در بقاع متبرکه مساجد و تکایا تعطیل شده و برنامه های ماه رمضان به صورت مجازی از سوی اداره اوقاف در حال برگزاری است که می توان به ترتیل خوانی، تفسیر قرآن و رو خوانی اشاره کرد.

توسلی افزود: اطعام و دستگیری از فقرا از محورها و فلسفه اصلی ماه مبارک رمضان است تا روز قیامت و گرسنگی و تشنگی آن روز را درک کنیم و از سوی دیگر از قشر کم درآمد و کم برخوردار جامعه دستگیری کنیم همانطور که این مسئله با رزمایشی که مقام معظم رهبری برآن تاکید کردند در محور توجه قرار دارد.

توزیع سه هزار بسته غذایی در بین نیامندان

وی یادآور شد، درست است که رمضان امسال به دلیل شیوع کرونا باتعطیلی مساجد و تکایا مواجه شده، ولی کمک به نیازمندان توسط همه خیران و انسان دوستان در این رزمایش دنبال می شود و بسیاری با تهیه بسته های بهداشتی و غذایی به توزیع آن در میان نیازمندان اقدام می کنند.

توسلی خاطرنشان ساخت، در کنار آن اداره اوقاف و امور خیریه از محل موقوفات و کمک های خیران سه هزار بسته غذایی را تهیه کرده و در حال توزیع بین افراد کم برخوردار از طریق مراکز افق است.

«کاسه جشن»، رسم قدیمی کرمانشاهیان برای کمک به نیازمندان

در ادامه یک پژوهشگر اجتماعی در گفت و گو با ایرنا، از شناسایی افراد بی بضاعت به عنوان یکی از رسوم کرمانشاهیان در این ماه اشاره کرد و گفت: این رسم در ایام ماه و عید فطر با عنوان «کاسه جشن» انجام می شد که بسته های غذایی به صورت ناشناس در درب خانه های فرد مستحق قرار می گرفت.

محمدعلی سلطانی، از اعطای نذر به مساجد در شب های احیا اشاره کرد و گفت: مساجد عمادالدوله، حاج شهبازخان، مسجد معتمد، و برخی تکایا از رایج ترین این مراکز بودند.

وی در خصوص برخی آداب و رسوم کرمانشاهیان در روزگاران گذشته، به رسم گفتن مرحبا در روستاها و شهرهای اهل سنت همانند پاوه و روانسر اشاره کرد و افزود: در ۱۵ روز اول ماه این رسم انجام می شد به گونه ای که بخشی از مومنان به هنگام سحر از خواب بیدار می شدند و در کوچه ها با نواختن دف مردم را از خواب بیدار می کرد و به ماه مبارک رمضان مرحبا می گفتند.

این پژووهشگر ادامه داد: از ۱۵ رمضان به بعد توسط این افراد الوداع سرداده می شد که اکنون به دلیل گسترش وسایل ارتباطی این کار تنها به چندین روستا محدود شده است.

وی از ۲۴ ساعته شدن حمام های عمومی در ایام رمضان به عنوان یکی دیگر از آداب کرمانشاهیان در ماه رمضان یاد کرد و گفت: مردم در این ماه شب ها برای استحمام می رفتند که تا قبل از سحر در حمام سرد از آنان پذیرایی می شد اگر زمستان بود این پذیرایی با چای و قلیان و اگر تابستان بود با شربت، آب یخ و سکنجبین از روزه داران پذیرایی می شد.

سلطانی در خصوص آداب کرمانشاهیان برای برپایی جشن عید فطر گفت: در برخی مناطق و روستاهای بزرگ غذاهای مخصوصی پخت می شد که معمولا در برگیرنده حبوبات و گوشت بوده است و تا صبح بر سر این دیگ ها می ایستادند و آن را به هم می زدند و به هنگام صبح اهالی محل را اطعام می دادند.

توزیع بسته های معیشتی ۲۰۰ هزار تومانی در پویش همدلی بهزیستی

از سوی دیگر مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، از برگزاری پویش همدلی به منظور کمک به افراد آسیب دیده ناشی از انتشار کرونا خبر داد و گفت: این پویش از طریق معاونت مشارکت های مردمی بهزیستی استان برگزار می شود.

فاطمه رضوان مدنی، از درک و توجه به نیازمندان واقعی به عنوان یکی از مهم ترین فلسفه های وجودی ماه مهمانی خدا یاد کرد و ادامه داد: در این پویش بسته های معیشتی ۲۰۰ هزار تومانی در بین نیازمندان توزیع می شود.

این مسوول افزود: خیران و نیکوکاران استان می توانند کمک های مالی خود را از طریق شماره کارت ۶۳۶۷۹۵۷۰۶۵۳۸۹۲۰۲ به دست نیازمندان برسانند.

برقراری عدالت و کاهش شکاف درآمدی دنبال می شود

در پایان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه به ایرنا گفت: علاوه براینکه درصدد ایجاد بسترهای توسعه اقتصاد و اقتصاد رقابتی در استان هستیم برای برقراری عدالت و کاهش شکاف درآمدی به ویژه در بحث ویروس کرونا تلاش می کنیم که در زمینه این هدف در چارچوب فرمایش مقام معظم رهبری بسترهای خوبی شکل گرفته تا یک رزمایش مواسات شکل گیرد و رفتارهای انسان دوستانه ایجاد شود.

هدایت حاتمی افزود: برهمین اساس استاندار کرمانشاه با هماهنگی نهادهای انقلابی، سپاه، ارتش، بهزیستی، هلال احمر، کمیته امداد امام خمینی(ره)، مساجد و هیات ها، کارکنان دولت و افراد خیر ساختاری را ایجاد کرده اند که در این ساختار شماره حساب برای کمک های مردمی اعلام می شود تا از این طریق حس نوع دوستی در استان ابراز شود.

به گفته وی، خانه صنعت معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، مساجد، سازمان های مردم نهاد و غیره برای جمع آوری کمک های مردمی نیز اعلام آمادگی کرده اند.

برای ایجاد بانک اطلاعاتی نیازمندان واقعی چه کرده ایم؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای شناسایی نیازمندان واقعی استان بانک اطلاعاتی جامعی وجود دارد، افزود: تا میزان بالایی این افراد مشخص شده اند و در همین راستا بخش عمده ای از بانک های اطلاعاتی افرادی که زیرپوشش نهادهای حمایتی قرار دارند و یا هنوز در این رده قرار نگرفته اند مشخص شده است که در حال به روز رسانی است و از ظرفیت بسیج محلات نیز استفاده می شود.

این مسوول اضافه کرد، سعی داریم تا از این گردنه عبور کنیم باید در راستای ایجاد شغل برای مردم در شرایط کرونا تلاش کرد و از سوی دیگر باید حس نوع دوستی که از گذشته در میان کرمانشاهیان بوده قوت گیرد و گسترش یابد.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه یادآور شد، از سوی دیگر کمیته ای در معاونت سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه ایجاد شده تا افراد هدفی که از نظر درآمدی پایین تر هستند، شناسایی شوند و همه ارکان جامعه استان در خدمت این مجموعه هستند تا اطلاعات را درست طبقه بندی کنند و از سوی دیگر کمیته ای با هماهنگی دفتر امور اجتماعی، بسیج، نماینده دفتر ولی فقیه در استان، کمیته امداد، بهزیستی، هلال احمر و نماینده سازمان های مردم نهاد تشکیل شده تا برای جمع آوری کمک های مردمی و توزیع آن نقش آفرین باشند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۵۹۵ روستا است.
رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۹۰ هزار و ۴۸۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به پنج هزار و ۷۱۰ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز یکشنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( هفتم اردیبهشت) بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی هزار و ۱۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور به ۹۰ هزار و ۴۸۱ نفر رسید.

اخبار مرتبط