در حال حاضر حمل و نقل مسافر با استفاده از ناوگانهای اتوبوسی و سواریهای برون شهری بعد از یک دوره تعطیلی به سبب شیوع ویروس کرونا، فعالیت خود را آغاز کرده است، نیازمند رعایت پروتکل های بهداشتی جدی و مستمر است، تا هم مسافران در استفاده از این ناوگان اطمینان خاطر داشته باشند و هم رانندگان در ایمنی کامل به فعالیت خود ادامه دهند.
از سوی کارشناسان بهداشت، ناوگان حمل و نقل عمومی شهری، به دلیل تردد بالای مسافران و ازدحام جمعیت به عنوان یکی از کانونهای احتمال شیوع این بیماری شناخته میشود.
از سوی کارشناسان، رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در زمان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و ضد عفونی کردن آنها، مورد تاکید قرار گرفته است، تا امکان انتقال بیماری در این مکانها به حداقل برسد.
چگونگی استفاده شهروند از ناوگان حمل و نقل در روزهای کرونایی
یکی از شهروندان چهارمحال و بختیاری در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر استفاده از ناوگان عمومی در سطح شهر و بیرون شهر میگوید: از زمان آغاز شیوع بیماری کرونا سعی کردم از این ناوگان استفاده نکنم و بیشتر با ماشین شخصی خود رفت و آمد کنم.
حامد امیری ادامه میدهد: به دلیل استرس، اطمینانی از رعایت بهداشت و نظافت تاکسیهای شهری نداشتم چون برخی از رانندگان تاکسیها بدون دستکش و ماسک فعالیت میکنند و همچنین از ظاهر برخی تاکسیهای سطح شهر هم میتوان فهمید که این تاکسیها گندزدایی و ضدعفونی نمیشوند.
امیری، به جداسازی فضای راننده از مسافر اشاره میکند و تصریح کرد: اگر تاکسیداران با نصب پلاستیک در خودرو فضای خود را با مسافر جدا کنند، در ترغیب مسافر برای سوارشدن قدم برداشتند.
سارا سلیمانی دیگر شهروند شهرکردی به خبرنگار ایرنا گفت: برخی مواقع بدلیل اینکه زودتر در محل کار حاضر شوم، مجبور به استفاده از تاکسیهای شهری شدم، ولی چون برخی از مسافران بدون دستکش و ماسک از این ناوگان استفاده میکنند، تمایلی برای استفاده از تاکسی ندارم و سعی میکنم خانه تا محل کار را پیاده رفت و آمد کنم.
این شهروند در ادامه توضیح داد: وقتی برخی انگشت شمار از راننده بدون توجه به شرایط خاص ، این روزها اقدام به تکمیل ظرفیت صندلیهای تاکسی خود میکند، بقطع من شهروند تمایلی به استفاده از ناوگان شهری همانند روزهای عادی ندارم و به نظرم اگر در این روزها رانندگان کمی رعایت کنند و در صندلیهای عقب خودرو دو مسافر سوار کنند، تا حدودی میتوان این فاصله را رعایت کرد.
مجتبی سلطانی شهروند دیگری است که به خبرنگار ایرنا میگوید:اگر رانندگان از دستکش استفاده کنند و از محلولهای ضدعفونی در تاکسی خود قرار دهند و از مسافران بخواهند هنگام سوار و پیاده شدن با محلول دست خود را ضد عفونی کنند، مسافران با اطمینان از این وسیله حمل و نقل استفاده میکنند.
سلطانی، که خود در سازمانی وابسته به شهرداری فعالیت میکند، ادامه میدهد: شهرداری میتواند با گندزدایی و ضدعفونی تاکسیها به صورت روزانه و تشویق رانندگان به نظافت و گندزدایی محیط داخل تاکسی با نظارت نیروهای شهرداری، همچنین با تهیه بروشورهای حاوی نکات آموزشی برای پیشگیری از ویروس کرونا در داخل تاکسیها سهم مهمی در مقابله با این ویروس و جلوگیری از ابتلا راننده و مسافر داشته باشد.
هما رستمی، دیگر شهروند شهرکردی میگوید: اگر رانندگان نکات بهداشت فردی را رعایت کنند، دستکش بپوشند، سطوح و فضای داخل اتوبوس خود را چندین بار در روز گندزدایی کنند، تعداد مسافران خود را کاهش دهند و با حداقل مسافر با فعالیت خود ادامه دهند، شهروندان میتوانند از این ناوگان برای مسافرتهای خود استفاده کنند.
رستمی، به طولانی شدن این دوره اشاره میکند و میگوید:با توجه به اینکه معلوم نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه داشته باشد، افراد به ناچار باید به فعالیتهای خود ادامه دهند و گاهی باید به شهرهای مجاور سفر کنند پس اگر از بهداشت ناوگان حمل و نقل اطمینان داشته باشند، راحتتر به امور خود رسیدگی میکنند.
محمد از شهروندان شهرکردی است که از وضعیت پایانه مسافربری شهرکرد گلایه دارد و گفت: وضعیت بهداشت این پایانه باید با نظارت بیشتری روزانه رضد شود.
او میگوید: حتی نیرویهای خدمات باید با لباسهای مناسب و بهداشتی در فضای پایانه اقدام به ضدعفونی و محلول پاشی کنند.
تاکسیداران خواستار حمایت دولت هستند
البته تاکسیداران هم دل پُری از اوضاع پیش آمده دارند، از نبود مسافر در این روزها گرفته، تا نداشتن اقلام بهداشتی همانند دستکش و ماسک و مواد ضدعفونی کننده گلایه دارند.
عزیزالله، از رانندگان با سابقه شهرکردی در رابطه با آموزشهای سازمان تاکسیرانی میگوید: در اوایل گسترش این بیماری شهرداری برای رانندگان کلاسهای آموزشی ترتیب داد، ولی متاسفانه من در هیچ کدام شرکت نکردم، ترجیح میدادم به مسافرکشی بپردازم.
این راننده ادامه داد: به دلیل شرایط اقتصادی، به هر تعداد مسافر که باشد، سوار میکنم چون اکنون هیچ امکاناتی برای سوارکردن ۳ مسافر در اختیار رانندگان قرار داده نشد، اگر دولت برای رانندگان کمکهای معیشتی در نظر بگیرد و یا مابه التفاوت مسافر را به کرایه رانندگان اضافه کند، رانندگان هم به فاصله اجتماعی احترام میگذارند و ۲ نفر در عقب خودرو سوار میکنند.
احسان مرادی، از دیگر تاکسیداران شهرکردی است که گلایه زیادی از این روزها دارد و میگوید: وضعیت اسفناک رانندگان تاکسی را کسی درک نمیکند، هم ترس از بیماری و مبتلا شدن داریم و هم برای اینکه شرمنده زن و بچه نشویم، باید مسافر جابجا کنیم، هرچند که از صبح تا شب باید خیابانهای شهر را بالا و پایین کنیم تا یک مسافر سوار شود.
مرادی، در رابطه با استفاده از نایلون پلاستیک جهت جدا شدن فضای راننده و مسافر میگوید: این کارها برای من راننده تاکسی که دخلم به خرجم نمیرسد، هزینه اضافی است و نمیتوانم این کار را انجام دهم.
وی ادامه میدهد: کاش در هر خیابان یک مسافر باشد، برای جابجا کردن و حتی ۳مسافر را نمی خواهم، این روزها مسافر نیست که من بخواهم سر تعدادش بحث کنم.
این راننده میگوید: ماسک و دستکش و ماده ضدعفونی را خودم خریداری میکنم و هزینههای زیادی برای راننده دارد، ولی با این حال بخاطر تامین سلامتی خود و خانوادهام برای این اقلام هزینه میکنم.
حیدرعلی، راننده دیگری است که با بغض گلایه میکند از وضعیت رانندگان و ادامه میدهد: من فرزند دیابتی در خانه دارم، به همین خاطر نمیتوانم بیرون از خانه دنبال کار دیگری بروم، چون اگر خدای ناکرده مبتلا شوم و یا ناقل بیماری باشم، جان فرزندم در خطر میافتد و نه مسافر هست که جابجا کنم، هزینه زندگی با ۴ فرزند سخت است، آن هم با یک مریض دیابتی که مرتب باید انسولین تزریق کند.
حیدرعلی میگوید: اگر میبینید که ماسک و دستکش ندارم برای این است که توان خرید ندارم، من در این مدت حتی یک دستکش نایلونی دریافت نکردم، ولی شهرداری خودرویم را مرتب گندزدایی و ضدعفونی میکند.
مرتضی، از دیگر تاکسیداران شهرکردی گفت: اگر صنف ما از طرف دولت حمایت میشد و میتوانستیم از بستههای حمایتی دولت استفاده کنیم، بقطع برای در امان مانده خودمان از ویروس کرونا و سلامتی خانوادههایمان از سوار کردن مسافر طبق روال قبل خودداری میکردیم.
مرتضی ادامه داد: من هر روز طی چند مرحله هم فضای داخل و هم فضای بیرون تاکسی را ضدعفونی و نظافت میکنم، در صندوق عقب ماشینم هر روز ۳ دست پیراهن تمیز دارم که در فواصل مختلف لباسم و دستکشها و ماسک خود را تعویض میکنم.
این راننده با اخلاق تصریح کرد: سعی میکنم از مسافران پول نقد دریافت نکنم و با دادن شماره کارت از آنها میخواهم که هزینه را یا به صورت آنلاین یا بعد پرداخت کنند.
مرتضی در ادامه میگوید: کلاسهای آموزشی جهت پیشگیری از این بیماری را طی چند مرحله سازمان برای رانندگان تشکیل شد و به نظر میرسد صنف تاکسیرانان بیماری کرونا را باید خیلی جدی بگیرند.
گندزدایی و ضدعفونی ناوگان جادهای به صورت مستمر انجام میشود
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری، در رابطه با اقدامات این سازمان پیرامون مقابله با ویروس کرونا میگوید: جهت جلوگیری و افزایش خطر شیوع بیماری کرونا با نظارت نماینده این اداره کل و شهرداری ، پروتکل رعایت بهداشت و پاکیزگی عمومی پایانه مسافربری در دستورکار قرار گرفت.
حسین مالکی اضافه کرد: نظافت مستمر جایگاههای اتوبوس، سرویس بهداشتی، نمازخانه و خوابگاه رانندگان از جمله مواردی است که مرتب از سوی ماموران شهرداری و با نظارت نماینده راهداری انجام میشود.
وی، در رابطه به آموزشهای بهداشتی رانندگان تصریح کرد:در رابطه با بهداشت فردی نیز آموزشهای لازم به رانندگان این ناوگان داده شد و ضرورت استفاده از ماسک و دستکش به طور کامل برای این رانندگان تشریح شد.
مالکی، با اشاره به اینکه به تازگی فعالیت ناوگان جادهای شروع به کار کرده است، گفت: از آنجایی که ناوگان حمل و نقل جادهای استان به تازگی شروع به فعالیت مجدد کرد، در همین راستا مجتمعهای خدمات رفاهی بین راهی نیز ضدعفونی و گندزدایی شد و فعالان این مجتمعها موظف به رعایت پروتکلهای بهداشتی شدند.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اینکه تعداد بسیار کمی از شهروندان در حال حاضر از ناوگان برون شهری همانند اتوبوسها استفاده میکنند ، با این حال از طرف این ادارهکل پروتکلی به رانندگان اعلام شد که باید مواردی از قبیل، بهداشت فردی خود را رعایت و افراد مشکوک را نباید سوار کنند، فاصله مناسب را در اتوبوس باید رعایت کنند، اتوبوسها باید با حداقل مسافر حرکت کنند، که با نظارت این موارد رعایت میشود و تاکنون مشکلی از این بابت وجود نداشته است.
مالکی، در ادامه در رابطه با اقلام بهداشتی رانندگان گفت: بیشتر این اقلام را خود رانندگان تهیه میکنند و ما اگر امکانش را داشته باشیم این کار صورت میگیرد، کما اینکه تاکنون در موارد خیلی کمی این کار را انجام دادیم.
مالکی در پایان گفت:خوشبختانه تا به امروز از ابتلا رانندگان و یا کارکنان تعاونیها و شرکتهای مسافربری موردی گزارش نشده است.ن
ناوگان حمل و نقل شهری شهرکرد هر روز گندزدایی میشود
رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری نیز اقدامات انجام شده توسط این سازمان را برای خبرنگار ایرنا تشریح کرد.
مهرداد میرزاییان در گفت و گو با ایرنا افزود:پس از شیوع ویروس کرونا، تمامی اقدامات پیشگیرانه بر اساس پروتکلهای بهداشتی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت در این بخش اجرایی شد و در دوران قرنطینه استانی، ممنوعیت خروج تاکسیها از استان بر اساس بخشنامههای دولت تا ابتدای اردیبهشت ابلاغ شد.
وی، به اقدامات آموزشی شهرداری در اینباره اشاره کرد و ادامه داد: آموزشهای لازم در خصوص نحوه ضدعفونی ناوگان حمل و نقل عمومی و روشهای پیشگیری توسط کارشناسان بهداشت استان در ابتدای شروع اپیدمی کووید ۱۹ به صورت جداگانه به تیمهای گندزدایی و ضدعفونی، رانندگان و کارکنان اداری ارائه شد و تمامی کارکنان از جمله رانندگان و کادر اداری، با روشهای پیشگیری و خطرات بیماری آشنایی کامل یافتند.
رییس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری در ادامه تصریح کرد: ناوگان حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس و تاکسی به صورت روزانه در محل پارکسوار آزادی و ایستگاههای مبدا و مقصد توسط تیمهای سطح شهر ضدعفونی شده و پس از پایان کار نیز تمامی ناوگان در محل توقفگاه مرکزی سازمان واقع در میدان قمر بنی هاشم توسط تیمهای مستقر با امکانات و مواد مورد تایید ضد عفونی میشوند.
وی، در خصوص طرح فاصلهگذاری اجتماعی مختص خودروهای تاکسی و ناوگان اتوبوسرانی شهری گفت: طرح فاصلهگذاری اجتماعی به تمامی ناوگان ابلاغ شده و تاکسیها موظفند حداکثر ۲ سرنشین در عقب خودرو سوار کنند، همچنین طرح فاصلهگذاری اجتماعی با فاصله استاندارد در تمامی ناوگان اتوبوس درون شهری با استفاده از برچسب های هشدار دهنده اجرایی شده و مسافران بر اساس فضاهای مشخص میتوانند از ناوگان اتوبوس درون شهری استفاده کنند.
به گفته میرزاییان،جهت حفظ سلامت و ایمنی رانندگان اتوبوس کابین راننده از محل مسافران به صورت کامل جداسازی شده است.
میرزاییان، در پاسخ به اینکه اگر اعتراض و شکایتی از سوی شهروندان در این باره باشد چگونه رسیدگی میشوند، گفت:با توجه به شرایط موجود تیمهای بازرسی و رسیدگی به شکایات به صورت روزانه در سطح شهر و محل سازمان مستقر هستند و شهروندان میتوانند موارد تخلف و شکایات و پیشنهادات خود را با ذکر کد هر تاکسی یا اتوبوس با شمارههای ۱۵-۳۳۳۷۰۰۱۴ واحد بازرسی و پاسخگویی به شکایات و سامانه ثبت شکایات درمیان گذارند.
وی ادامه داد: شهروندان نیز این اطمینان را داشته باشند، بازرسان سازمان در اسرع وقت به موارد تخلف تا حصول نتیجه رسیدگی و بر اساس آییننامه انضباطی با رانندگان متخلف برخورد میکنند.
رییس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری شهرکرد ، در پایان از شهروندان خواست: شهروندان جهت حفظ سلامت و ایمنی، خود و رانندگان در هنگام استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی از دستکش و ماسک مناسب استفاده کنند و در صورت بروز نشانههای بیماری از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.
به گزارش ایرنا، ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوقالعاده اعلام کند.
شستوشوی دستها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادنهای مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه میکنند.
چهارمحال و بختیاری یکی از محورهای ترانزیتی فلات مرکزی ایران به جنوب مطرح شده است و بخشی از جاده های این استان در محور بروجن به لردگان به محور ارتباطی خوزستان به مرکز ایران تبدیل شده است.
اکنون ۱۰ هزار خودرو در ناوگان باربری و مسافری چهارمحال و بختیاری فعال است.
نظر شما