۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۵۷
کد خبر: 83769806
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

معاون استاندار: فرهنگ استفاده از بیمه حریق در قم نهادینه شود

ایرنا - معاون امور عمرانی استانداری قم بابیان این‌که فرهنگ بیمه آتش‌سوزی در این استان نهادینه نشده، تحقق این امر را برای حفاظت از مجتمع‌های مختلف ضروری دانست و گفت: این نوع بیمه هزینه بسیار کمی دارد و نداشتن آن مشکل‌ها و تهدیدهای زیادی را متوجه افراد جامعه می‌کند.

محسن بهشتی روز چهارشنبه در نخستین جلسه شورای فنی قم در تالار کرامت استانداری، با یادآوری حادثه آتش‌سوزی اسفندماه پارسال در یک مجتمع مسکونی در منطقه چهار قم، افزود: هنوز مشکلات این واقعه رفع نشده و فرمانداری، نظام‌مهندسی، شرکت‌های آب و فاضلاب، توزیع نیروی برق و گاز درگیر آن هستند.

وی بیان داشت: ساکنان این مجتمع به علت بیمه نبودن همچنان به‌صورت کامل ساماندهی نشدند، درصورتی‌که با یک هزینه بسیار کم امکان بیمه کردن ساختمان خود را داشتند.

در حادثه آتش‌سوزی نهم اسفند ۹۸ در مجتمع ۲۲۵ واحدی در خیابان شهیدان محرابی در منطقه انسجام قم، پنج‌تن کشته و حدود ۳۸ تَن مصدوم شدند.

بهشتی با اشاره به اهتمام معاونت‌های توسعه منابع دستگاه‌های دولتی در خصوص اطلاع‌رسانی به کارکنان ادارات درزمینهٔ اهمیت بیمه آتش‌سوزی، خاطرنشان کرد: این اقدام بسیار مناسبی است، ولی بااین‌حال از ظرفیت بیمه کمتر استفاده می‌کنیم و با یک سهل‌انگاری گرفتار حوادث ناگواری می‌شویم.

معاون استاندار قم با اشاره به استانداردسازی ایستگاه‌های آتش‌نشانی قم از محل اعتبارهای سازمان برنامه‌وبودجه، گفت: قم تنها کلان‌شهر کشور است که تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی آن استاندارد است.

بهشتی اضافه کرد: بر اساس استاندارد هر ۵۰ هزار تَن به یک ایستگاه آتش‌نشانی نیاز دارند، و قم ۲۴ ایستگاه دارد که بر اساس لایه‌های جی. آی. اس و تراکم مسکونی جانمایی خوبی برای آن شده و سطح پوشش خیلی خوبی را نیز در شهر داریم.

وی گفت: باید پیشگیری از حوادث در ساختمان‌های دولتی و مجتمع‌های بزرگ‌ تجاری و آموزشی را ملاک عمل خود قرار داده و آن را استمرار بدهیم.

معاون استاندار قم همچنین بازار قم را جزو بناهای تاریخی و فرسوده این استان ذکر کرد و گفت: درصورتی‌که برای این اثر تاریخی مهم حادثه‌ای رخ بدهد جبران آن غیرممکن و یا دشوار است.

بازار کهنه قم با عمر بیش از ۶۰۰ سال دارای ظرفیت‌های فراوان برای جذب توریست و گردشگر است. بازار کهنه در دو سوی هسته اولیه شهر قم یعنی محله عربستان و لب چال قرار دارد.

بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح بازسازی مرکز درمانی امام حسین (ع) در شهرک فاطمیه قم، افزود: پیمانکار این طرح به دلیل تغییر محل اجرای آن درخواست اجرای ماده ۴۸ شرایط عمومی پیمان را داده است.

وی با اشاره به این‌که این موضوع توسط کارگروه پیمان شورای فنی استان بررسی‌شده است، گفت: تخریب این طرح موجب نارضایتی ساکنان‌ شده و کارگروه فوق نیز پیشنهاد داده که پیمانکار موردحمایت قرار گیرد و با توجه به این‌که از اوایل نیمه دوم سال گذشته شاهد تغییر در برخی قیمت‌ها بودیم، با همین پیمانکار، کار انجام شود.

بهشتی ادامه داد: تخریب این مرکز طبق مصوبه ستاد بازآفرینی شهری و باهدف بازسازی مجدد صورت گرفته و ۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیز برای آن تخصیص پیداکرده و با توجه به‌ضرورت‌ وجود مراکز درمانی این طرح باید در اولویت قرار داشته باشد.

معاون استاندار قم بابیان این‌که در شرایط کرونایی مطالبه‌های بهداشتی و درمانی جامعه افزایش زیادی یافته است، افزود: به‌طور حتم این درمانگاه وقتی به مرحله احداث، تجهیز و راه‌اندازی برسد، از بحران کرونا نیز خارج شدیم، ولی اکنون خانوارهای ساکن در این منطقه محروم برای رفع نیازهای خود به مرکز بهداشتی سلامت باید پنج‌ تا ۱۰ کیلومتر مسافت را طی کنند.

وی تاکید کرد: ساخت مرکز یادشده باید با رویکرد تأمین نیازهای بهداشتی درمانی این منطقه محروم قم دنبال شود، و در خصوص منابع تخصیص داده‌شده به آن نیز جا به جایی و تغییر اولویت صورت بگیرد و خروجی و نتایج آن به مدت یک هفته به دبیرخانه شورای فنی اعلام شود.

معاون استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود ارتقای کیفی طرح‌های این استان را مهم دانست و گفت: کیفیت طرح‌های قم هرسال بهتر از قبل شده و دستگاه‌های اجرایی کارشناسان خیلی خوبی دارند و مدیران نیز با حساسیت بالا کارها را رصد می‌کنند ولی به جایگاه مطلوب نرسیدیم و باید دقت عمل خود را در طرح‌های فنی استان بیش‌ازپیش داشته باشیم.

بهشتی همچنین شیوع کرونا را برای این استان به لحاظ تسریع در اجرای طرح‌های بیمارستانی موجب تبدیل تهدیدها به فرصت دانست و افزود: طرح بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) در حال انجام مراحل نهایی است و امیدواریم به‌واسطه همکاری که بین همه دستگاه‌هاست در سال جاری بتوانیم، موارد فنی استان را نسبت به گذشته ارتقا بدهیم.

مجموعه درمانی ۲۲۰ تختخوابی امیرالمؤمنین قم در ۹ طبقه احداث‌شده است.

معاون فنی و عمرانی فرمانداری قم نیز در این جلسه وضعیت بازارچه‌ها و به‌ویژه بازار قم را ازنظر ایمنی در برابر حریق نامطلوب عنوان کرد و گفت: اوضاع مجتمع‌های مسکونی نیز باید در جای خود آسیب‌شناسی شود.

علی طالبی با اشاره به اهمیت ایمنی دستگاه‌های دولتی، انتخاب یک مسئول در این خصوص را در هر دستگاه دولتی ضروری دانست و گفت: باید مسئولان ایمنی با آتش‌نشانی هماهنگ باشند و آموزش‌های لازم را نیز ببینند و در یک دوره زمانی مشخص بر شرایط ایمنی ساختمان‌های اداری نظارت کنند.

طالبی گفت: در سال‌های اخیر برای پیگیری موضوع، بین فرمانداری، معاونت خدمات شهری شهرداری و شرکت‌های زیرساختی نظیر برق و گاز مکاتبه‌هایی انجام‌شده، ولی تاکنون اقدام مؤثری صورت نگرفته و باید طبق یک‌زمان بندی مشخص توسط همین شورا پیگیری و دنبال شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم نیز در این جلسه بابیان این‌که برای بررسی وضعیت ایمنی پاساژ حجت قم جلسه‌هایی را برگزار کرده‌ایم ولی متقاضیان مراجعه نکردند، گفت: مشاورانی جهت طراحی ارائه‌شده، و چند مجتمع تجاری قم وضعیت ایمنی برق خود را ساماندهی کردند.

مهدی آهنین‌پنجه بیان کرد: اغلب واحدهای تجاری به دلیل عبور کابل‌های کولرگازی شرایط خطرناکی را به وجود آوردند، که پیگیری‌های لازم انجام و طرح نیز برای ساماندهی این معضل ارائه شد ولی مالکان این واحدها به دلایل مالی و یا بیماری کرونا استقبال نکردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha