۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۹:۰۸
کد خبر: 83771112
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«مکث» برای تزکیه روح در ماه مهمانی خدا

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۹:۰۸
کد خبر: 83771112
امیرحسین محمدزاده I منتقد و نویسنده
«مکث» برای تزکیه روح در ماه مهمانی خدا

تهران- ایرنا- برای برنامه‌های گفتگومحوری که در ماه رمضان روی آنتن می‌روند، اینکه برنامه‌ای بتواند به وحدت روایی-ساختاری مدنظر در ارائه محتوا برسد یکی از اصلی‌ترین عناصر جلب مخاطب است.

هرچقدر که این هم‌راستایی روایت و ساختار، دقیق‌تر انجام شده باشد مخاطب سریعتر با برنامه همراه شده و بیشتر همراه سریال باقی خواهد ماند.

برنامه مکث که از شبکه دوم سیما روی آنتن می‌رود ازجمله برنامه‌هایی است که به لحاظ کارگردانی با الگویی یکدست از هماهنگی محتوا و ساختار روبروست.

علیرغم حضور مجریان متنوع در برنامه نوعی همگنی در اجرا به چشم می‌خورد؛ کارگردان سعی کرده تمام مجریان را در سطحی به کار گیرد که کاملا رئال و درخدمت محتوای معناگرای برنامه باشند و سابقه بازیگری تئاتر اغلب این مجریان موجبات درک سریع فضا و همراهی با معنای محتوایی را رقم زده است.

مکث برنامه‌ای است که ازمنظر محتوایی به کرونا می‌پردازد منتها نه تصویر ثابت و یک‌خطی از این ویروس. نگاه مکث بر کرونا از زاویه‌ای کاملا غیرمستقیم است و در دامنه‌ای وسیع است.

این دامنه وسیع از پرستاران و رانندگانی که به طور مستقیم با کرونا درارتباطند تا رزمنده سابقی که رنج سالهای اسارتش را بسیار دشوارتر از رنج بیماران کرونایی می‌داند دربرمی‌گیرد.

این تنوع مضمونی و ورود کاملا غیرمستقیم به مساله کرونا باعث می‌شود تا مخاطب به مکث به چشم برنامه‌ای سرگرم‌کننده بنگرد که هم ساعات قبل از افطار او را پر می‌کند و هم درباره آدم‌های شبیه خودش اطلاعات می‌دهد و از همه مهمتر اینکه امید می‌دهد و ایجاد انگیزه می‌کند در جهت غلبه بر مشکلات.

سابقه جواد فرحانی تهیه‌کننده مکث در تولید برنامه‌هایی مخاطب‌پسند در ژانرهای مختلف از خندوانه و ستاره ساز تا هزارداستان سبب‌ساز آن شده که علاوه بر استانداردهای محتوایی لحاظ شده در متن برنامه ازمنظر ساختاری نیز مکث برنامه‌ای پیشرو برای رسانه ملی باشد.

دوربین مکث دوربینی است گاه متحرک و گاه ایستا ولی نه آن تحرک و نه ایستایی، عاملی نیست بر آن که آرامش مهمان یا مخاطب گرفته شود. مجری رو به دوربین وارد استودیو می‌شود و حین ورود روزنه‌ای می‌گشاید برای معرفی مهمان.

به هنگام تمرکز بر حرف‌های مهمان نیز حرکات متنوع دوربین و استفاده درست از نماهای کلوزآپ، لانگ شات و مدیوم شات به گونه‌ای است که حس و حال روایت مهمان را برای مخاطب تداعی می‌کند. پاسکاری دوربین روی سوژه و مجری به ایجاد فضایی عاطفی و حسی برای مخاطب مکث کمک بسیاری می‌کند.

در پایان هم اغلب کلوزآپی از مجری گرفته می‌شود و او در جهت مقایسه تطبیقی شرایط سخت مردمان کرونایی و شرایط مهمان حرف زده و مردم را به کمی تفکر و تزکیه روحی دعوت میکند؛ دعوتی دلنشین که معنویت لحظات پیش-افطار را دوچندان می‌کند.

مکث به کارگردانی مریم نوابی‌نژاد و تهیه‌کنندگی جواد فرحانی در ایام رمضان هر روز ساعت ۱۹ از شبکه دوم سیما روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha