۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۸:۱۲
کد خبرنگار: 1410
کد خبر: 83771329
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دام موجود در آذربایجان‌غربی ۳ برابر ظرفیت مراتع

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۸:۱۲
کد خبر: 83771329
دام موجود در آذربایجان‌غربی ۳ برابر ظرفیت مراتع

ارومیه- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: در حال حاضر تعداد دام موجود در استان حدود سه برابر ظرفیت مراتع استان است که این امر، مشکلات زیادی را در راستای نگهدای از مراتع ایجاد می‌کند.

هادی قاسمی‌روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر، وسعت مراتع استان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار بوده و تعداد دام‌های متکی به مراتع نیز در استان به هفت میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی‌می‌رسد که رقمی‌قابل توجه است.

وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر با افزایش قیمت دام در کشور و آذربایجان‌غربی، پرورش دام رشدی جهشی در استان داشت که همین امر، مشکلات مراتع را دوچندان کرد.

وی بیان کرد: مدیریت چرای دام یکی از مهمترین چالش‌های اداره کل منابع طبیعی در طول سالیان طولانی گذشته بوده که البته بدون مشارکت بهره برداران و دامداران، نمی‌توان در این خصوص موفقیت خاصی داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در حال حاضر تنها ۲۰ درصد مراتع استان، وضعیت مناسبی داشته و در زمره مراتع غنی به شمار می‌رود، ادامه داد: ۴۰ درصد مراتع استان را مراتع متوسط و ۳۹ درصد را مراتع فقیر تشکیل می‌دهند.

قاسمی‌گفت: سطح مراتع خوب در آذربایجان‌غربی ۵۵۰ هزار هکتار، مراتع متوسط یک میلیون و ۷۲ هزار هکتار و مراتع فقیر بالغ بر یک میلیون و ۴۵ هزار هکتار است.

وی افزود: تداوم وضعیت فعلی موجب از بین رفتن سریع خاک، کاهش سطح فضای سبز مراتع استان، کاهش ذخیره نزولات آسمانی و سایر مسائل زیست محیطی و اجتماعی می‌شود که باید با حساسیت بیشتری به دنبال راه‌های حل این معضل بود.

به گزارش ایرنا، آذربایجان‌غربی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اراضی ملی دارد که از این میزان بیش از ۱۰۱ هزار هکتار جنگل و بقیه مرتع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha