۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۴۵
کد خبرنگار: 958
کد خبر: 83773752
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کمبود نقدینگی سعودی‌ها را ناچار به تجدیدنظر در بودجه کرد

تهران- ایرنا- وزیر دارایی عربستان که کشورش در پی کاهش قیمت نفت و ادامه جنگ در یمن همزمان با شیوع ویروس کرونا دچار کمبود شدید نقدینگی شده است ، اعلام کرد که حتی گرفتن قرض از بازارهای جهانی هم نمی‌تواند مشکلات ما را بر طرف کند لذا دولت به دنبال تجدیدنظر در بودجه سال جاری میلادی است .

"محمد الجدعان" دیشب (شنبه شب) در مصاحبه اختصاصی با پایگاه سعودی " العربیه" با اشاره به این که تمام گزینه‎ ها برای مواجهه با بحران روی میز است، بر ضرورت کاهش شدید هزینه‎ های بودجه تاکید و توضیح داد: اثر حقیقی ویروس کرونا در سه ماهه چهارم و پس از آن خود را نشان خواهد.

وی که کشورش چند بار و در پی افزایش قیمت فرآورده های نفتی و خدمات دولتی دچار هرج و مرج شدید و بروز اعتراضات مردمی شده است  ، اقدامات دولت برای کاهش هزینه ها را سختگیرانه و در عین حال دردناک توصیف کرد و در عین حال تاکید کرد برای مقابله با پیامدهای شیوع کرونا این تدابیر به زودی اتخاذ خواهد شد.

وزیر دارایی عربستان با اشاره به کاهش شدید درآمدهای نفتی و غیر نفتی از آغاز سال جاری میلادی افزود: ارزش بسته‎های حمایتی اقتصادی که تاکنون در عربستان سعودی تصویب شده ۱۸۰ میلیارد ریال سعودی است ( هر دلار ۳.۷۵ ریال سعودی است ) که این میزان ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی غیرنفتی را تشکیل می دهد.

الجدعان با این پیش‎بینی که کاهش شدید درآمدها تا سال مالی آینده ادامه پیدا کند، تاکید کرد: ریاض در پی کاهش شدید درآمدها اقداماتی در راستای مهار هزینه اتخاذ می کند و دولت تصمیم گرفته است از بازارهای بین‎المللی وام بگیرد اما این به تنهایی کافی نیست و باید لیست هزینه‎های موجود در بودجه را بررسی کند.

وی در پایان با اشاره به دشواری تعیین مدت زمان شیوع بیماری، بر ضرورت آمادگی در این شرایط تاکید و افزود به زودی توصیه‎هایی در مورد هزینه‎هایی که باید مورد تجدیدنظر قرار گیرند، مطرح خواهیم کرد و پایداری منابع مالی عمومی نیاز به اقدامات جدی دارد که ممکن است دردناک باشد.

با شیوع کرونا در سراسر جهان که به اخلال درحمل ونقل نفت و دیگر کالاها، لغو پرواز هواپیماها ، کاهش تقاضا و جنگ قیمت نفت بین روسیه و عربستان منجرشد، قیمت نفت به طورکم سابقه ای کاهش یافت.

کاهش بی‌سابقه قیمت نفت، تولیدکنندگان عمده از جمله عربستان را نه تنها از رویای کسب منافع بیشتر از جنگ‌ بر سر قیمت نفت باز داشته که برای جلوگیری از خسارت بیشتر راهکار کاهش تولید در سریع ترین زمان ممکن را پیش گرفته اند. در این میان کشورهایی که نفت ۶۰ دلاری را پشتوانه بودجه‌های خود در سال مالی جدید قرار داده بودند با کسر بودجه‌های شدید مواجه خواهند شد لذا راه استقراض از طریق انتشار اوراق قرضه و چاپ پول را در پیش گرفته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha