دوراهی فرار یا زیست با کرونا در سیستان و بلوچستان 

زاهدان - ایرنا- ۱۵ شهرستان سیستان و بلوچستان در شرایطی از نظر شیوع کرونا در وضعیت سفید یا کم خطر قرار گرفته اند که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از احتمال آغاز موج دوم این بیماری در این استان خبر می دهند.

"درخانه بمانیم" شعاری که بیش از ۲ ماه از تمامی کانال ها و رسانه های موجود برایش تبلیغ شد تا مردم را به ماندن در خانه تشویق و به قطع زنجیره انتشار ویروس کرونا کمک کند اما چند روزی است که عمل به این توصیه برای برخی مردم در هاله ای از ابهام قرار دارد و بسیاری از مردم نیز آن را ضروری نمی دانند. 
مشاهده خبرنگار ایرنا از وضعیت پارک ها و اماکن عمومی زاهدان در چند روز گذشته حاکی از فراموشی شعار در خانه بمانیم است. شلوغی بازارهای زاهدان در روز و رونق پارک ها و میادین این شهر در شب‌نشینی‌های ماه رمضان حاکی از آن است که دیگر فاصله اجتماعی میان مردم جایی ندارد. این در حالی است که در روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان با بازگشایی برخی مساجد و انجام مناسک دسته جمعی شمار مبتلایان به کرونا سیر صعودی پیدا کرد. 
در تازه‌ترین تصمیمات، شهرستان های کشور بر اساس ابتلا به کرونا و شیوع و مقررات وزارت بهداشت و درمان، به مناطق سفید، زرد و قرمز منطقه‌بندی شده اند. براین اساس مساجد ۱۳۲ شهرستانی که شرایط منطقه سفید و کم خطر دارند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از روز گذشته بازگشایی شد و از این هفته نماز جمعه‌ در این شهرستان‌ها برگزار می شود.
در این میان‌نام ۱۵ شهرستان سیستان و بلوچستان شامل چابهار، ‌خاش، دلگان، ‌زابل، ‌زهک، سیب و سوران، ‌فنوج، قصرقند، کنارک،‌ مهرستان، میرجاوه،‌ نیک شهر، نیمروز، هامون و هیرمند شهرستان‌های سفید سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت سفید دیده می شود و بقیه شهرستان ها در این استان در وضعیت زرد قرار دارند.
این اعلام وضعیت تناقضی را پیش روی مردم قرار داده که دقیقا نمی دانند چه کاری درست و چه کاری اشتباه است. 

آیا حفظ فاصله اجتماعی امکان پذیر است؟
یکی از شهروندان زاهدانی که شب گذشته به همراه خانواده خود در یکی از پارک های زاهدان نشسته بود دلیل حضورشان را پیاده روی عنوان کرد و گفت: ۲ ماه قرنطینه خانگی را حفظ کردیم اما حالا با بهتر شدن شرایط دیگر نیازی نیست به خودمان سختی بدهیم. 
خسرو سرگزی ادامه داد: انجام پیاده روی و تفریح با رعایت فاصله اجتماعی برای دوری از استرس و بار روانی که در این مدت برای مردم به وجود آمد بد نیست. در ضمن بارها از تلویزیون و دیگر رسانه ها شنیده ایم که مشاوران برای کاهش بار استرس شرایط فعلی توصیه به بیرون رفتن و ورزش کردن می کنند.
صحبت های این شهروند در حالی است که به دلیل کمبود فضای سبز مناسب در شهر زاهدان و تمرکز جمعیت در چند پارک و میدان این شهر سبب افزایش تراکم جمعیت شده و عملا امکان حفظ فاصله اجتماعی وجود ندارد. از طرفی ترافیک ایجاد شده در اطراف پارک ها و میادین حاکی از وجود جمعیتی بیشتر از ظرفیت این اماکن است.
شهروند دیگری نیز دلیل خروج خود از خانه را تبعیت از جمع عنوان کرد و گفت: وقتی به کوچه و خیابان شهر نگاه می کنیم به نظر می رسد همه به زندگی عادی خود برگشته اند، از طرفی معلوم نیست این ویروس تا کی به زندگی خود ادامه دهد بنابراین ما هم باید به زندگی عادی برگردیم اما در عین حال مراقبت های لازم ‌را انجام دهیم.
مهران سالارزهی افزود: وقتی به کار و کاسبی ها اجازه فعالیت داده می شود و حتی در برخی مناطق امکان برگزاری فعالیت های دسته جمعی مانند نماز جماعت وجود دارد، خواه ناخواه مردم نیز مجوز حضور در اجتماع را دریافت می کنند چرا که این موارد نشان دهنده بهبود اوضاع است.
اما در واقعیت آمار و ارقام دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با آنچه شهروندان می پندارند، متفاوت است و با وجود اینکه روند موارد ابتلا در بسیاری از استان های کشور نزولی شده سیستان و بلوچستان هر روز با ثبت موارد جدید مثبت، روندی افزایشی را در پیش رو دارد.
متاسفانه این در حالیست که برخی نمودارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت نیز وضعیت این استان را نزولی نشان می دهد در حالی که براساس تاکید مسوولان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مبتلایان کرونا در این استان سیر صعودی دارد.
دو گانگی آمارها و نمودارها سبب سردرگمی مردم شده است.

به نظر می رسد در موج دوم شیوع کرونا در استان قرار داریم
براساس اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها به نقل از معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان؛ با توجه به افزایش موارد مبتلایان به ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان در ۲ هفته اخیر، به نظر می رسد در موج دوم شیوع کووید-۱۹ در استان قرار دارد.
دکتر قاسم میری‌علی‌آباد به تشریح آمار مثبت کرونا در استان پرداخت و گفت: تعداد موارد مثبت آزمایشگاهی کووید-۱۹ در سیستان و بلوچستان مربوط به شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، ایرانشهر، نیک شهر، سرباز، کنارک و چابهار زندگی می کنند.
وی با بیان اینکه ۶۴۵ نفر از بیمارستان ها ترخیص شدند یا در منزل در خود قرنطینگی به سر می برند ادامه داد:  در حال حاضر ۲۲ بیمار با آزمایش مثبت کرونا در بیمارستان ها بستری هستند.

وضعیت سفید به چه معناست؟
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت:  بر اساس مطالعه وزارت بهداشت و طبقه بندی شهرهای کشور بر حسب اینکه تعداد بستری شدگان هر روز به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در دو هفته یک مورد یا کمتر بوده باشد وضعیت سفید اعلام می شود.
وی تاکید کرد: اعلام وضعیت سفید به معنای انتقال نیافتن ویروس در یک منطقه نیست و صرفا وضعیت اپیدمیولوژیک هر شهرستان را نشان می دهد و براین اساس مجوزی برای رعایت نکردن بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی از سوی مردم نیست، هرچند بعضی از فعالیت های اجتماعی می تواند با رعایت دقیق دستورالعمل های ابلاغی آغاز شود.
یک کارشناس بهداشت محیط گفت: با اعلام شدن وضعیت سفید در برخی شهرستانها مردم فکر می کنند بیماری کرونا از بین رفته و این ویروس مردم را تهدید نمی کند در حالی که به هیچ عنوان نباید این تلقی در مردم ایجاد شود، خطر ابتلا همچنان وجود دارد.
وی که خود را ابوالفضل رحمانی معرفی کرد، افزود: کرونا در هیچ کجای دنیا از بین نرفته و هنوز آنتی ویروس آن نیز کشف نشده است به همین سبب باید به زیست با کرونا عادت کرده و در صورت خروج از منزل ماسک و دستکش استفاده کنیم و از حضور در مکان‌های شلوغ بپرهیزیم.
بنابراین با وجود اعلام وضعیت سفید در ۱۵ شهرستان سیستان و بلوچستان همچنان توجه به توصیه های متخصصان و پزشکان، اتخاذ روش های پیشگیرانه، رعایت نکات بهداشتی، دوری از اضطراب، حداقل رساندن تماس ها و ارتباطات و پیگیری اخبار از منابع رسمی و موثق از مهمترین اقداماتی است که هر فرد می تواند برای مقابله با این ویروس انجام دهد.
در این میان حفظ وحدت رویه در توصیه های ارائه شده به مردم از سوی مسوولان و رسانه ها و همچنین مطابقت تصمیمات کشوری و استانی در این زمینه تاثیر بیشتری خواهد داشت و از سردرگمی مردم در شرایط فعلی کم می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha