۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۱۹
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 83776146
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مورد حاد کرونایی در بین مادران باردار زنجانی گزارش نشده است

زنجان - ایرنا - رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: با شیوع بیماری کرونا مورد حادی در بین مادران باردار این استان گزارش نشد هر چند، موارد مشکوکی بستری شدند اما خوشبختانه تست کرونای آنان منفی بود.

مریم سکاکی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ایام کرونا  فقط یک مورد زایمان مادر مبتلا به این بیماری در زنجان وجود داشت که از طریق اقوام مبتلا شده بود که علائم بالینی بیماری خیلی شدیدی نداشت و زایمان هم با موفقیت انجام، و مادر و نوزاد هر دو با سلامت ترخیص شدند.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۳۴۳ ماما در حوزه معاونت دانشگاه علوم پزشکی این استان فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۲۲۳ ماما در بحران کرونا، در کنار تیم پزشکی، پرستاری و کادر درمان در مراکز دانشگاهی و غیردانشگاهی در خط مقدم درمان بودند و مرکز آموزشی و درمانی تخصصی وفوق تخصصی آیت الله موسوی به عنوان مرکز ارجاع مادران انتخاب شد.

این کارشناس ادامه داد: مادران باردار نیز همانند سایر افراد در معرض ابتلا به این نوع ویروس هستند و بر این اساس باید مراقبت‌ها و توصیه های بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کرده و جدی بگیرند.  

رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: حوزه بهداشت دانشگاه در بحران کرونا و مراقبت از مادران باردار عملکرد خوبی داشت و به طور مستمر وضعیت این گروه را رصد می‌کردند و همین امر موجب شد که میزان درگیری مادران باردار با این ویروس به حداقل ممکن برسد.

وی یادآوری کرد: به این مهم باید توجه داشت که مادران باردار جزء گروه‌های آسیب‌پذیر محسوب می شوند و بر این مبنا توصیه می شود که بیش از گذشته از خود و جنین مراقبت کنند.

این مسؤول ادامه داد: آمارها نشان می دهد که طی پنج سال گذشته در کشور میزان مرگ مادر ۲۰ در ۱۰۰ هزار تولد زنده رسیده که این رقم در استان زنجان ۱۰ در ۱۰۰ هزار تولد زنده اعلام شده است.

وی اظهار داشت: بر این اساس می توان گفت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در ارتباط با مرگ مادر باردار در بین دانشگاه‌های قطب ۶ کشوری رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

سکاکی افزود: این واحد دانشگاهی به لحاظ آمار پایین مرگ و میر مادران باردار و دیگر عوارض، جزء دانشگاه‌های برتر در حوزه مامایی کشور نیز محسوب می شود که این مهم مرهون تلاش و زحمات بی‌شائبه ماماها در کنار متخصصان زنان در بیمارستان‌ها  به عنوان یک سیستم نظارتی نمود عینی دارد.

وی اضافه کرد: ماماها علاوه بر فعالیت در حوزه درمان در بیمارستان‌ها در بخش های مختلف بیمارستان به ویژه بلوک زایمان خدمت‌رسانی می‌کنند که در این واحد، علاوه بر مراقبت از مادر باردار، قبل، حین و بعد از زایمان، از زنان و دیگر مادران بیمار نیز مراقبت می‌کنند.

 رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: ماماها بعد از ۲ ساعت از زایمان تا زمان ترخیص، همراه مادر و نوزاد هستند و در بخش جراحی زنان هم، از مادران پرخطر که نیاز است در بیمارستان بستری باشند، مراقبت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: پس از طرح تحول نظام سلامت، برای خوشایندسازی فرآیند زایمان، اقدامات اساسی  انجام گرفت، ازجمله اینکه مادران در یک اتاق خصوصی تک نفره از حضور همراه و مامای همراه بهره‌مند می‌شوند و  برای زایمان طبیعی که زایمان ارجح و برتر است، بستر خوبی مهیا می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha