۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۴۴
کد خبرنگار: 2169
کد خبر: 83776283
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

لانه‌سازی بیش از پنج‌هزار قطعه پرنده بومی در تالاب‌های نقده

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: امسال بیش از پنج‌هزار قطعه پرنده بومی آبزی و کنارآبزی در تالاب‌های این شهرستان لانه‌سازی و تخم‌گذاری کردند.

اکبر محمدیان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر سال در این فصل، پرندگان بومی آبزی و کنارآبزی این منطقه لانه‌سازی و تخم‌گذاری خود را در تالاب‌های این منطقه شروع می‌کنند که این تعداد پیش‌بینی می‌شود امسال به بیش از پنج هزار قطعه پرنده برسد.

وی افزود: در تالاب‌های این شهرستان انواع مرغابی، کشیم، چنگر، اردک سرحنایی، تاجدار، سرسبز، عقاب تالابی، چوپ‌پا، پرستوی دریایی، تنچه و گونه بسیار نادر اردک سرسفید لانه‌سازی و جوجه‌آوری می‌کنند.

وی اضافه کرد: امسال با توجه به کاهش دمای هوای بهاره، لانه‌سازی و جوجه‌آوری پرندگان در تالاب‌های این شهرستان کمی دیرتر از سال‌های قبل شروع شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده از روستاییان حاشیه تالاب‌های این شهرستان خواست در این فصل از پرندگان مشغول لانه‌سازی و تخم‌گذاری هستند از ترددهای غیرضروری در نزیکی تالاب‌ها خودداری کنند و در صورت مشاهده افراد متخلف مراتب را به ماموران یگان حفاظت این اداره اطلاع دهند.

«محمدیان» با اشاره به شرایط ایده‌آل حاکم بر تالاب‌های نقده پیش‌بینی کرد وضعیت مطلوب زیستگاهی، امنیت حاکم و تغذیه مناسب در تالاب‌های این شهرستان سبب جوجه‌آوری بسیاری از پرندگان آبزی و کنارآبزی در تالاب‌های این شهرستان شود.

وی گفت: پس از بارش‌های مناسب بهار امسال، تالاب‌های بین‌المللی «درگه‌سنگی» و فصلی «سولدوز» این شهرستان به طور کامل آبگیری شد و آبگیری تالاب «آق‌قلعه» از طریق کانال سد حسنلو و تالاب «طالقان» از انهار سنتی در حال انجام است.

وی با اشاره به انجام عملیات لایروبی انهار منتهی به تالاب‌های این شهرستان گفت: به منظور آبرسانی مطلوب به تالاب‌های بین‌المللی «یادگارلو» و «درگه‌سنگی» و تالاب‌های فصلی «آق قلعه» و «سولدوز» عملیات لایروبی و پاک‌سازی در ۱۱ کیلومتر از کانال‌های منتهی به این تالاب‌ها انجام شد.

«محمدیان»، افزود: این عملیات با هدف آبگیری تالاب‌های این شهرستان و احیای کامل آنها در راستای حفظ اکوسیستم و محیط زیست نقده انجام شده است و همچنان ادامه خواهد داشت.

نقده با بیش از ۱۷ تالاب فصلی، نیمه‌فصلی و دایمی پناهگاه بسیار مناسبی برای پرندگان محسوب می‌شود؛ از میان این تعداد سه سایت «درگه‌سنگی»، «حسنلو» و «یادگارلو» عضو کنوانسیون رامسر بوده و تالاب‌های «سولدوز»، «ساخسی‌تپه»، «دورناگلی»، «طالقان» و «مهماندار» جزو تالاب‌های مهم دایمی و فصلی این شهرستان هستند.

تالاب‌های بین‌المللی و فصلی نقده با پوشش گیاهی و نیزاری و شرایط مساعد زیست محیطی، همواره به عنوان یکی از مراکز مهم مهاجرت، تخمگذاری و جوجه‌آوری پرندگان آبزی و کنارآبزی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

نقده در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha