روند درمانهای غیرفوری با کاهش بحران کرونا در خراسان رضوی آغاز شد

مشهد- ایرنا- اعمال جراحی و درمانهای غیر ضروری یا "الکتیو" فقط با رعایت پروتکلهای بهداشتی که در شرایط بحران کرونا به شدت کاهش یافته بود از این پس در بیمارستانها و مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سطح استان خراسان رضوی قابل انجام است.

مدیر نظارت بر درمان و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز پنجشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در صورت تداوم روند کنونی کاهش بستری بیماران عفونتهای حاد تنفسی و مشکوک به کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی تمامی محدودیتها در زمینه انجام درمانها و اعمال جراحی غیرفوری در سطح این استان برداشته می‌شود. 

جراحی الکتیو Elective surgery به شیوه درمانی گفته می‌شود که انجام آن را می‌توان از قبل برنامه‌ریزی کرد. این اقدام درمانی  برعکس اعمال جراحی اورژانس Emergency surgery است که باید بطور فوری انجام شود.
دکتر علی‌اصغر انجیدنی افزود: در پی شیوع کرونا برای پیشگیری و کنترل این بیماری ارائه خدمات درمانی طبق دستورالعمل وزارت بهداشت با محدودیتهایی همراه شد بطوری که از اسفند ماه پارسال تمامی عملهای غیرضروری به ویژه در حوزه زیبایی در مراکز درمانی و بیمارستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد متوقف شده بود.
وی ادامه داد: در این مدت بخش‌های اورژانس تمامی بیمارستان‌های عمومی و خصوصی در مناطق زیر پوشش دانشگاه برای ارائه خدمات به بیماران اورژانسی فعال بوده‌اند. 
دبیر کمیته مراقبت و درمان بیماری کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای اردیبهشت ماه امسال بخش زیادی از محدودیت ها در ارائه خدمات درمانی برداشته شد به طوری که اکنون تمامی مراکز درمانی به جز حوزه زیبایی با رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت به بیماران غیر اورژانسی خدمت می‌دهند.
انجیدنی افزود: از این تاریخ ارائه تمامی خدمات درمانی به جز جراحی‌های زیبایی، پوست و مو و اقدامات غیر اورژانسی دندانپزشکی در مناطق زیر پوشش با رعایت اصول بهداشتی به ویژه فاصله‌گذاری اجتماعی، نوبت‌دهی اینترنتی و فراهم‌کردن اقدامات حفاظتی و ضد عفونی در حال انجام  است و به حالت قبل بازگشته است.
وی ادامه داد: نظارت بر عملکرد و نحوه رعایت استانداردهای حفاظتی و کنترل عفونت در مطب های پزشکی و مراکز درمانی به صورت مستمر و به صورت سخت‌گیرانه و روزانه انجام خواهد شد. 
۶۰ بیمارستان در استان خراسان رضوی فعالیت دارند.
۷۵ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و به بقیه این جمعیت توسط دانشکده و دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت حیدریه، تربت جام و نیشابور خدمات رسانی می‌شود.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۱۰۱ هزار و ۶۵۰ نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. این بیماری تاکنون جان شش هزار و ۴۱۸ را در کشورمان گرفته است. همچنین تاکنون ۸۱ هزار و ۵۸۷ نفر از مبتلایان به کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.  

"پاندمی کرونا" تاکنون در سطح جهان سه میلیون و ۸۲۰ هزار و ۷۵۷ نفر را بیمار کرده و جان ۲۶۵ هزار و ۹۶ نفر را در ۲۱۲ کشور گرفته است. یک میلیون و ۳۰۳ هزار و ۱۴۶ نفر از افراد مبتلا به کرونا در سطح جهان نیز تاکنون درمان شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha