آموزش و پرورش طرح آجر به آجر را در هفته تکریم خیرین اجرایی می‌کند

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش با توجه به اهمیت فرهنگ خیر و مدرسه‌سازی قرار است از این هفته طرح آجر به آجر را اجرایی کند. هدف از اجرای این طرح این است که هر کس حتی با یک آجر در هفته بتواند در مدرسه‌سازی شریک شود.

محسن حاجی میرزایی ظهر روز شنبه در برنامه سیمای خانواده اظهار داشت: علاوه بر ساخت مدرسه فرهنگ سازی در این زمینه برای آموزش و پرورش اهمیت بسیاری دارد چرا که مردم با این شرایط با سرمایه اندک در مدرسه سازی کمک می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: پیش از شیوع ویروس کرونا در مشهد در اجتماع خیرین حاضر شدم، در این چند جلسه به تمام خیّرین قبطه خوردم چرا که خداوند توفیق بی نظیری را نصیب آنها کرده که افراد از باب اشتیاق و مشارکت در امر اجتماعی گردهم آمدند تا با سرمایه های اندک کارهای بزرگ انجام دهند.

وی افزود: در این روزها که به عنوان تکریم خیرین نامگذاری شده است، باید بگویم که خیرین در حوزه تعلیم و تربیت قدم های باشکوه برداشته اند. خیرین تاکنون به صورت حقیقی و حقوقی ۳۰ هزار نفر هستند که با اشتیاق به سمت کار خیر قدم برمی‌دارند؛ افرادی که با سرمایه های خرد می آیند و در کارهای بزرگ کمک می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه فرهنگ، کانون تحول و عرضه آماده سازی افراد برای زیستن است، عنوان کرد: در واقع  مدرسه‌ساز آینده را می سازد، فرهنگ کار خیر در تمام دنیا از باب مسئولیت اجتماعی برای تولیدی و مجموعه بنگاه‌های اقتصادی مطرح است که باید پیرامون اقتصاد سرمایه گذاری کنند و در این زمینه یکی از بهترین سرمایه گذاری‌ها در حوزه آموزشی است تا افراد را به گونه‌ای تربیت کنند که حتی از اقتصاد نیز محافظت شود.

حاجی میرزایی همچنین یادآور شد: خیرین تاکنون ۳۰ درصد فضای آموزشی کشور را ساخته اند، از این رو کمک‌های بسیاری به نظام تعلیم و تربیت کرده اند. کشور ایران پهناور است و فضای گسترده‌ای دارد. دولت هم ظرفیت های خاص خود را دارد که البته تمام ظرفیت خود را برای آموزش به کارگرفته است اما حضور خیرین در آموزش و مدرسه سازی کمک های بسیاری به نظام تعلیم و تربیت کشور می کند.

وی اظهار داشت: اگر هر خیری ۵۰ درصد سرمایه ساخت بنای یک مدرسه را بدهد، دولت مابقی را نیز تامین می کند، هم از این نظر که مدرسه بیشتری در کشور ساخته شود و هم اینکه منت دار حضور گرم و مشارکت مردم در این کار خیر هستیم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه اظهار داشت: کرونا ایران را در یک آزمون بین المللی شرکت داده که سوالات یکسانی دارد و مردم و همدلی آنها اهمیت بسیاری در این زمینه دارند.

وی با بیان اینکه کار خیر در ایران سابقه طولانی دارد، افزود: کار خیر در ایران همواره بوده و هست اما از سال ۷۷ به همت مرحوم حافظی بنیان یک کار خیر گذاشته شد و نهال کوچکی گذاشته شد که امروز به درخت تنومندی تبدیل شده است. فعالیت های مرحوم حافظی در هر شرایطی همچنان استمرار داشت و کار خیر را حتی در بستر بیماری انجام می داد امیدوارم که سایر خیرین نیز دنباله رو راه وی باشند.

آموختن مهارت زندگی مهمترین ماموریت آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش در ادامه مهمترین کارکرد نظام تعلیم و تربیت را آماده کردن افراد برای زندگی مستقل دانست و گفت: آموزش و پرورش وظیفه دارد افراد را وارد زندگی اجتماعی کند، اما نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که کنکور نظام آموزشی را متاثر کرده است.
حاجی میرزایی با توجه به اصل قرار دادن تحصیلات تکمیلی برای دانش آموزان، از تمرکز بر مهارت ها، اخلاق و روحیه افراد غفلت می شود، افزود: در واقع مأموریت آموزش و پرورش مستقل است، از آماده کردن افراد برای زندگی می توان به عنوان مهم‌ترین ماموریت این وزارتخانه یاد کرد. 
وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش آموختن مهارت زندگی را اصل مهمی می داند و گام های بزرگی در این زمینه برداشته است، در سند تحول بنیادین که نقشه راه آموزش و پرورش است، ۶ ساحت تربیتی بر آموختن و توجه به جنبه های روحی، اخلاقی، اقتصادی، علمی، آموزشی، هنری و زیبایی شناختی تاکید شده است.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: برای توجه به مهارت زندگی دانش‌آموزان کتاب‌هایی تحت عنوان تفکر و پژوهش را در پایه هشتم و هفتم تهیه شده و همچنین در دوره متوسطه هدایت تحصیلی افراد هم کتاب هایی وجود دارد که آنها را با مشاغل در آینده آشنا می کند تا دانش آموزان بتوانند خود را برای زندگی در آینده آماده کنند.
حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه دیپلم باید قیمتی شود، گفت: دیپلم نباید مجوز ورود به دانشگاه باشد، بلکه مجموعه‌ای از توانمندی هایی باید وجود داشته باشد که افراد را برای آینده خود آماده کند، آموزش و پرورش از مهر ۹۹ طرح هر دانش آموز یک مهارت را اجرایی می کند که هر دانش آموز باید برای زندگی در منطقه خود یک مهارت بخصوصی را یادبگرید. 


معلمان و مادران صمیمانه وارد میدان آموزش شدند
وی در ادامه با بیان اینکه کرونا خانواده ها را درگیر آموزش کرده است، گفت: در واقع در زمان های گذشته تعلیم و تربیت ماموریت خانواده بوده است اما با شکل‌گیری نظام رسمی سهم خانواده در آموزش کمتر شد و این وظیفه به نظام آموزش و پرورش محول شد اما با کرونا تمام اعضای خانواده در واقع درگیر آموزش شدند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: پیوند میان معلمان و خانواده ها در آموزش قابل تحسین است. معلمان و مادران صمیمانه وارد میدان شدند، به طور مثال معلمی حتی از روی تخت بیمارستان به دانش آموزان آموزش می دهد یا معلم دیگری روزانه ۵۰ کیلومتر را طی می‌کند تا محتوای آموزشی را به دست دانش‌آموزان خود برساند. در واقع با شیوع ویروس کرونا هرچند فاصله بین دانش آموزان مدرسه زیاد شد اما آموزش تعطیل شد.
حاجی میرزایی ادامه داد: آموزش با شیوع ویروس کرونا تعطیل نشد، امسال برای اولین بار در طول تاریخ آموزش تلویزیونی از روز دوم عید فعال بود تا آموزش دانش آموزان برقرار باشد.


عضویت بیش از ۶۰ درصد دانش آموزان در شبکه شاد
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش مجازی در واقع یکی از ماموریت های این وزارتخانه است، اظهار داشت: آموزش مجازی یکی از بسترهایی است که آموزش و پرورش باید به آن توجه جدی می کرد.
حاجی میرزایی افزود: آموزش و پرورش باید خود را در زمینه آموزش مجازی تقویت کند؛ چرا که همه دنیا به سمت آموزش مجازی پیش می‌رود و این اتفاق باید در ایران نیز رخ می‌داد اما شرایط کرونا آموزش و پرورش را در یک شرایط اضطرار قرار داد تا شبکه شاد را ایجاد کند.
وی اعلام کرد: تاکنون ۱۲ میلیون نفر از دانش آموزان یعنی بیش از ۶۰ درصد آنها در شبکه شاد ثبت نام کردند. این شبکه در واقع یکی از بزرگترین شبکه ها در فضای اینترنت است که بیش از یک میلیارد فایل در آن رد و بدل شده و یک فضای امن است که منحصر به عملیات آموزشی شده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: احتمال دارد که با دوباره در مهرماه این ویروس شیوع پیدا کند، کرونا در این مرحله تمامی کشورها را غافلگیر کرد اما برای پاییز دیگر نمی‌توانیم بگوییم غافلگیر شدیم؛ از این رو باید برای آن زمان آماده باشیم، بطور مثال شبکه شاد با مشکلاتی همراه است اما به سرعت در جهت رفع آن برآمدیم تا شرایط بهتری فراهم شود.


کنکور سه هفته بعد از امتحانات نهایی
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: این روزها خانواده ها دغدغه بازگشایی مدارس را دارند که در این باره به طور مکرر گفته شد که سلامت دانش آموزان برای آموزش و پرورش اصل است؛ بنابراین هر اقدامی با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می شود.
حاجی میرزایی افزود: فردا ستاد ملی مبارزه با کرونا جلسه ای درباره بازگشایی مدارس دارد که تصمیمات لازم در این زمینه گرفته می شود.
وی ادامه داد: همچنین روز ۱۷ خرداد امتحانات نهایی پایه دوازدهم به مدت سه هفته برگزار می شود و پس از آن نیز سه هفته برای آماده سازی دانش آموزان برای کنکور مدنظر است که در واقع کنکور دهه اول مرداد ماه برگزار می شود.
حاجی میرزایی افزود: امتحانات دانش آموزان پایه دوازدهم حضوری برگزار می شود، حضوری برگزار شدن امتحانات به این دلیل است که معدل در کنکور آنها سهیم است و می خواهیم حافظ منافع دانش آموزان باشیم. اما در نهایت این موضوع هم به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا بستگی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha