به گزارش روز یکشنبه ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، مسعود اسدپور مسئول آزمایشگاه شبکه های اجتماعی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و مجری این طرح پژوهشی بیان کرد: در این طرح تحقیقاتی تلاش شد تا دیدگاه، احساسات و نقطه نظرات مثبت و یا منفی کاربران در شبکه های اجتماعی در قبال مسایل و موضوعات متعدد و مهم در کشور با تکیه به هشتگ های منتشر شده در این شبکه ها، برای شناسایی و سنجش افکار عمومی مورد بررسی و تحلیل محتوایی قرار گیرد.
وی افزود: در این پژوهش، تحلیل شبکههای اجتماعی با تکیه بر هشتگهای منتشر شده در آنها یکی از راههای رایج برای شناسایی احساسات کاربران در شبکه های اجتماعی است و از سوی دیگر نظریه ارزیابی با ساختاربندی نگرش در زبان، به خوبی نشان دهنده ابعاد مختلف نگرش و احساساسات کاربران در زبان است.
این محقق گفت: تلفیق این نظریه با محتوای شبکههای اجتماعی و هشتگ ها قابلیت بالایی در استخراج نگرش پیرامون هشتگ های منتشر شده ارائه میدهد و از این طریق میتوان احساسات کاربران را تحلیل کرد.
مجری این طرح پژوهشی افزود: نتایج بدست آمده از مطالعات موردی نشان می دهد تغییرات نگرش و احساس پیرامون موضوعات منتخب با واقعیات کاملا منطبق است.
به گفته وی در این پژوهش حوزه دانش علوم شناختی به عنوان نمونه قبل از مسابقه تیم ملی فوتبال ایران و ژاپن در جام ملت های اسیا در سال میلادی گذشته( ۲۰۱۹)، نگرشها پیرامون اقتدار و قهرمانی همراه با احساس مثبت بوده ولی بعد از شکست نگرشها به نظم و قهرمانی با احساس منفی تبدیل شده اند.
مجری این طرح گفت: نتایج بدست آمده نشان می دهد رویکرد مبتنی بر نظریه ارزیابی پتانسیل بالایی برای استفاده در موضوعات کاربردی در تحلیل شبکههای اجتماعی از منظر مفاهیم علوم شناختی بالاخص زبانشناسی شناختی دارد.
اسدپور گفت: این رویکرد می تواند نظریهها و ابعاد مختلف زبانشناسی شناختی را به عناصر زبانی استفاده شده در شبکههای اجتماعی (که نزدیکی زیادی با زبان محاوره دارد) تبدیل کند و از این طریق تحلیل محتوای منتشر شده در شبکههای اجتماعی در کاربردهای افکارسنجی به دقت بالاتری می رسد.
نظر شما