هفته نامه آمریکایی نیوزویک روز شنبه در گزارشی با عنوان «۴۱ درصد آمریکاییها میگویند که دیگر خریدار محصولات چینی نیستند و ۳۵ درصد چینیها نیز دیگر تمایلی به کالاهای ساخت آمریکا ندارند»، افزود: بررسی جدید دویچه بانک (شرکت خدمات مالی و بانکداری آلمانی و چندملیتی) نشان میدهد، ۴۱ درصد از آمریکاییها میگویند محصولات ساخت چین را خریداری نخواهند کرد و ۳۵ درصد از شهروندان چینی نیز خریدار محصولات آمریکایی نیستند.
اما در حالی که دشمنی میان مصرفکنندگان ممکن است به طور مستقیم ناشی از انتقاد دو کشور درخصوص سوء مدیریت کرونا باشد، این اختلافها تغییر مسیر تجارت میان دو قدرت اقتصادی را به تصویر میکشد.
در نگاه نخست، به نظر میرسد نظرسنجی انجام شده از سوی دویچه بانک، نبود اعتماد نسبت به کالاهای ساخت خارج را نشان میدهد، اما این نظرسنجی در عین حال بیانگر این واقعیت است که بخش بزرگی از مصرف کنندگان در دو سوی اقیانوسها آمادگی کامل برای قطع کالاهای ساخت یکدیگر را ندارند. ضمن آنکه بیاعتمادی مصرف کنندگان آمریکایی به کالاهای چینی به احتمال زیاد تحت تأثیر جنگ تجاری ۱۸ ماهه و قرار دادن میلیاردها دلار تعرفه کالاهای وارداتی میان دو کشور است.
در اوایل ژانویه (دی ماه)، ایالات متحده آمریکا با چین توافق تجاری جدیدی را امضا کرد، اما روزنامه «سوث چینا مورنینگ پست» (South China Morning Post) روز نامه هنگ کنگی انگلیسی زبان خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که جنگ تجاری هنوز به پایان نرسیده است. ایالات متحده همه تعرفههای خود را در مورد چین ابطال نکرده و چین هنوز اقدامات تلافی جویانه خود علیه آمریکا را ادامه میدهد.
این روزنامه یادآور شد: هنوز بلاتکلیفیهای زیادی در این مسیر وجود دارد، از جمله اینکه آیا هر کشور به توافق نامه عمل خواهند کرد یا خیر. اما حالا این بلاتکلیفیها به دلیل شیوع کرونا افزایش یافته است.
تعرفهها هنوز هم بر روی صدها میلیارد دلار از محصولات چینی باقی مانده و حالا «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا تهدید به وضع تعرفههای جدید کرده و حتی از "کنار زدن کل توافق" با چین به عنوان راهی برای مجازات این کشور به دلیل آنچه که به ادعای واشنگتن شیوع عامدانه این بیماری خوانده میشود، خبر داده است.
مقامات چینی و رسانههای دولتی این کشور در تلافی این اقدامات و لفاظیها، آمریکا را متهم کرده که با مقصر جلوه دادن چین، قصد انحراف اذهان از سوء مدیریت این کشور برای کنترل همه گیری کووید-۱۹ دارد.
گزارش نوامبر ۲۰۱۹میلادی(آبان ۹۸) سازمان ملل متحد نشان داد مصرف کنندگان آمریکایی به معنای واقعی هزینههای جنگ تجاری میان دو کشور را پرداخت میکنند و اقتصاد چین نیز در نیمه اول سال ۲۰۱۹میلادی ۳۵ میلیارد دلار ضربه خورده است.
در این میان، «بیل دمارتینو» مدیر ارشد بخش مشتری شرکت مدیریت راه حل ریسک متودز(RiskMethods) هم بر این باور است که پس از فروکش کردن همه گیری کرونا شرکتهای سراسر جهان میخواهند وابستگی کمتری به چین داشته باشند و این امر ناشی از این واقعیت است که هرگونه اختلال در تولید شرکتهای چینی میتواند تاثیر منفی بر روی زنجیرههای عرضه در سراسر جهان ایجاد کند.
نظر شما