۳۰ هزار فعال حوزه میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی از کرونا متاثرند

تبریز - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: در پی شیوع ویروس کرونا بیش از ۳۰ هزار فعال حوزه میراث فرهنگی استان با مشکلات متعددی روبرو هستند.

احمد حمزه زاده، روز یکشنبه در صحن علنی شورای اسلامی تبریز افزود: لازم است تا از سوی هیات دولت و شهرداری حمایت‌های برای فعالان میراث فرهنگی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌های بازسازی میراث فرهنگی در تبریز اظهار داشت: مرمت بازار «ایکی قاپیلی»‌ در مدت هشت ماه و مرمت و آزادسازی ۹۵ درصد از عرصه ربع رشیدی انجام شده و تلاش می شود ۵ درصد باقی مانده نیز تملک شود تا پس از اکتشاف و احیا در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه وجود برخی تناقض ها بین شهرداری و میراث فرهنگی موجب سو استفاده افراد سودجو شده است، گفت: مطالعه بافت تاریخی تبریز در حال انجام است تا مشکلات در این زمینه نیز برطرف شود.

حمزه زاده، با اشاره به اجرای ۸۲ پروژه فعال در حوزه سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی گفت: از این تعداد ۲۵ پروژه با حجم سرمایهگذاری پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در زمینه گردشگری در تبریز در حال اجرا بوده و از ۳۱ پروژه هتل سازی در استان نیز ۱۷ پروژه در این شهر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با قدردانی از مصوبات شورای شهر در تدوین بسته های حمایتی برای گردشگری و ارایه تخفیف در بحث ارائه پروانه ساخت هتل گفت: در زمان کنونی ۴ هتل ۵ ستاره و ۷ هتل ۴ ستاره در استان در حال ساخت است.

حمزه زاده، با بیان اینکه ۶۴ رشته صنایع دستی در تبریز فعال است که هنرمندان در این زمینه ها فعالیت می‌کنند، ادامه داد: ۱۵۰ واحد کارگاهی و نمایشگاه در ورودی تبریز در حال اجرا است که تا یک و نیم سال آینده به بهره برداری می رسند.

وی یادآوری کرد: راه اندازی بازار اینترنتی‌ صنایع دستی در حال اجراست و این بازار در زمینه فروش و معرفی آثار صنایع دستی استان به علاقه مندان و گردشگران فعالیت خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: ۷۰۰ آژانس به صورت تخصصی تورهای خارجی را به ایران می‌آورند و اگر جوایز صادراتی برای آنها در نظر گرفته شود، موجب تشویق گردشگران برای حضور در تبریز می‌شود.

حمزه زاده، ادامه داد: تبریز شهر جهانی فرش دستبافت است و برای شناساندن هویت این شهر در این زمینه به گردشگران لازم است یکی از میادین با نمادی مشخص برای فرش در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه لازم ‌است هرگونه فعالیت عمرانی در بافت تاریخی تبریز از میراث فرهنگی استعلام شود، اظهار داشت: موزه هایی که توسط شهرداری ایجاد شده باید در لیست موزه های کشور ثبت شود.

حمزه زاده، با بیان اینکه از وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست کرده ایم تا باغ یا پارک ائل گولی‌ را در لیست بناهای ثبت جهانی قرار گیرد، افزود: پروژه‌های مشارکتی میراث فرهنگی و شهرداری باید در اولویت قرار گیرد تا بتوان بودجه‌های مناسبی از اعتبارات ‌ملی را دریافت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha