۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۴۴
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 83790821
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سخنگوی وزارت خارجه ایرلند: کشور فلسطین باید به‌رسمیت شناخته شود

تهران – ایرنا - «شان کراو» سخنگوی وزارت امور خارجه و نماینده پارلمان جمهوری ایرلند در آستانه روز جهانی قدس اعلام کرد که به رسمیت شناختن کشور فلسطین باید اولویت دولت بعدی ایرلند باشد.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، وی که از حزب «شین فین» است، گفت که تقریبا شش سال از زمانی که مجلس سفلا به اتفاق آرا طرح شین فین مبنی بر به رسمیت شاختن کشور فلسطین را تصویب کرد، گذشته است و این طرح بخشی از برنامه دولت قبلی بود، اما هرگز اجرا نشد.

وی که در روز «نکبت» (سالگرد بیرون راندن صدها هزار فلسطینی از سرزمینشان) و در آستانه روز جهانی قدس سخن می گفت، افزود: می خواهم از این فرصت برای یادآوری روز نکبت استفاده کنم، لحظه ای مهم در تاریخ مردم فلسطین، زمانی که صدها هزار نفرشان مجبور به ترک سرزمین خود بدون بازگشت شدند.

روز جمعه آینده مقارن با آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان، مصادف با روز جهانی قدس است.

کراو گفت: این مساله حائز اهمیت است که امروز بیش از ۷۰۰ هزار فلسطینی را یادآوریم که مجبور به فرار از منازل خود در جریان جنگ سال ۱۹۴۸ فلسطین شدند.

وی افزود: از سال ۱۹۴۸، (رژیم) اسرائیل به رغم قطعنامه های ۱۹۴ سازمان ملل و قانون بین الملل که حق بازگشت را تائید می کند، این آوارگان فلسطینی را از حق بازگشت به سرزمین شان محروم کرده است و متاسفانه سیاست بی خانمانی اجباری فلسطینی ها تا به امروز ادامه دارد.

کراو گفت: دولت فعلی به طور مستمر از به رسمیت شناختن کشور فلسطین خودداری کرد، اما دولت بعدی باید موضعی اصولی برای صلح و پیشرفت در خاورمیانه اتخاذ کند.

وی تاکید کرد که طرح این تفسیر که زمان برای این مساله مناسب نیست، به شعور مردم ایرلند توهین می کند.

کراو افزود: به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی یک دولت ایرلندی حاوی پیام قدرتمند همبستگی و مسیری درست رو به جلو است. همچنین این مساله با توجه به اینکه دولت ائتلافی (رژیم) اسرائیل با سیاست دست درازی بیشتر به زمین های فلسطینی ها و الحاق کرانه باختری  (به مناطق تحت اشغال رژیم صهیونیستی) شکل گرفته، امری بهنگام است.

طرح شین فین در مجلس سفلای پارلمان ایرلند که از دولت وقت می خواست کشور فلسطین را به رسمیت شناسد، دسامبر ۲۰۱۴ به اتفاق آرا به تصویب رسید.

کراو گفت: آن طرح دموکراتیک باید اکنون به رسمیت شناخته شود و به اجرا درآید. من از دولت ایرلند می خواهم نه تنها کشور فلسطین را رسما به رسمیت شناسد، بلکه با هر ابزار دیپلماتیک موجود تضمین کند که (رژیم) اسرائیل را برای پایان دادن به بی خانمان کردن اجباری فلسطینی ها، خودداری از الحاق کرانه باختری، توقف قوانین آپارتایدی اش،  پیروی از قانون بین الملل و به رسمیت شناختن حق آوارگان فلسطینی برای بازگشت به سرزمین و خانه های خود تحت فشار قرار می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha