۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۵۵
کد خبرنگار: 1295
کد خبر: 83791428
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صلح در افغانستان به سود ایران است

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۵۵
کد خبر: 83791428
صلح در افغانستان به سود ایران است

تهران- ایرنا- پس از امضای توافق‌نامه سیاسی میان اشرف غنی رییس جمهور و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی پیشین، اختلافاتی که پس از اعلام نتایج ریاست جمهوری ایجاد شده بود پس از ۵ ماه پایان یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هنگامی که در اواخر بهمن ماه کمیسیون انتخابات افغانستان محمد اشرف غنی با کسب بیش از ۵۰ درصد آرا پیروز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام شد و عبدالله عبدالله با کسب اندکی بیش از ۳۹ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت. عبدالله نتایج آرا اعلام شده را نپذیرفت و گفت تیم او دولت دیگری تشکیل خواهد داد. سه هفته پس از اعلام نتیجه انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری در افغانستان، محمد اشرف غنی رسما به عنوان رئیس‌جمهوری در ارگ سوگند ادا کرد. دکتر عبدالله  هم که خود را پیروز انتخابات می‌دانست،  به طور جداگانه در سپیدار (محل کار عبدالله) مراسم تحلیف برگزار کرد.

از آن زمان تاکنون تنش سیاسی میان دو تیم حل نشده باقی مانده بود تا آنکه صدیق صدیقی، سخنگوی محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان روز ۲۸ اردیبهشت اعلام کرد که موافقت‌نامه‌ای میان عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی پیشین و محمد اشرف غنی،  امضا شده است. با امضای این موافقت‌نامه میان دو رقیب سیاسی، جنجال پس از اعلام نتیجه انتخابات اخیر افغانستان پس از نزدیک به پنج ماه پایان یافت.

در اعلامیه‌ای که از سوی ارگ ریاست جمهوری منتشر شده آمده است که بر اساس توافق سیاسی، عبدالله عبدالله از نظر تشریفات و پروتکل در مسائل مربوط به مصالحه ملی جایگاه مقام دوم کشور را دارا می‌باشد. قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان مقام دوم کشور را برای معاون اول ریاست جمهوری محفوظ ساخته است.

عبدالله عبدالله بعد از امضای توافقنامه در رشته از توییت‌هایی گفت از آنجا که ما متعهد می‌شویم که یک دولت فراگیر، پاسخگوتر و شایسته‌تر تشکیل دهیم، ما همچنین آزمون‌های سختی را پشت سر گذاشته‌ایم تا به قانون احترام بگذاریم و در برابر کرونا، جعل، بی‌عدالتی و فساد مبارزه کنیم.

استقبال تهران از توافق کابل

به دنبال اعلام توافق سیاسی در افغانستان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان تلفنی با آقایان اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفتگو و از پیشرفت حاصل شده در روند مصالحه ملی صورت گرفته در افغانستان، استقبال کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت و گو همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای حمایت از استمرار همسویی همه گروه‌های افغانستان اعلام کرد.

ظریف با عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه افغانستان نیز صبح دوشنبه گفت و گو کرد. عبدالله عبدالله از تماس تلفنی وزیر امورخارجه ایران و حمایت وی از توافق با محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان قدردانی کرد.

عبدالله در حساب تویتری خود نوشت: از تماس تلفنی وزیر امورخارجه ایران که حمایت خود را از توافق سیاسی امضا شده در روز یکشنبه و نیز برقراری آتش‌بس و توافق منطقه‌ای اعلام کرد، تشکر و قدردانی می‌کنم. در این گفت‌وگو به وزیر امورخارجه ایران اعلام کردم که صلح اولویت ماست و همچنین خواستار توسعه همکاری دوجانبه ایران و افغانستان شده‌ام که این مسأله موجب صلح پایدار و منطقه‌ای باثبات می‌شود.

واکنش‌های بین المللی

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز با انتشار بیانیه‌ای از توافق سیاسی میان محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی پیشین استقبال کرده است. در خبرنامه یوناما آمده است که این توافقنامه هر دو رهبر را قادر به پرداختن به حل چالش‌های بزرگتر افغانستان خواهد کرد. سازمان ملل ابراز امیدواری کرده که دولت افغانستان به عنوان یک دولت متحد عمل کرده و از حقوق همه افغان‌ها محافظت خواهد کرد.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، نیز در بیانیه‌ای گفته است که از توافق سیاسی رهبران افغانستان استقبال می‌کند. استولتنبرگ گفته است از تصمیم رهبران افغان به خاطر حل تفاوت‌های شان و پیوستن شان برای تشکیل یک دولت فراگیر استقبال می‌کند. او همچنین گفته است که نیروهای خارجی (ناتو) در افغانستان متعهد به همکاری و حمایت از دولت افغانستان برای یک صلح پایدار است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم در توییتی نوشته است که از شنیدن توافق میان محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله بر سر تشکیل دولت فراگیر خوشحال است. پمپئو همچنین اضافه کرده است که ما از تعهد آنها برای گام برداشتن در راستای صلح در افغانستان استقبال می‌کنیم.

مهر تایید ایران، چین، روسیه و پاکستان بر توافق کابل

نمایندگان ویژه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی پاکستان، جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه در مورد افغانستان امروز دوشنبه در یک جلسه مجازی در مورد وضعیت جاری در افغانستان و روند صلح و آشتی در آن کشور تبادل نظر کردند.  

در این تبادل نظر، نمایندگان ویژه چهار کشور در امور افغانستان از توافق بین رهبران دو جناح سیاسی اصلی استقبال و ابراز امیدواری کردند که این تحول مهم آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را تسریع کند.  

آنها همچنین با حمایت از روند صلح و آشتی با مالکیت و هدایت افغانستان تاکید کردند که مذاکرات فراگیر بین‌الافغانی تنها راه تحقق آشتی ملی و پایان سریع منازعه طولانی خواهد بود و از تمام گروه‌های قومی و احزاب افغانستان خواستند از فرصت‌ها برای اقدام جهت فراهم کردن شرایط آغاز هر چه سریعتر مذاکرات بین‌الافغانی استفاده کنند.  

در این بیانیه آمده است: نمایندگان تاکید می‌کنند که انتظار می‌رود روند صلح و آشتی راه راه برای بازگشت و استقرار مجدد پناهندگان افغان هموار کند. از جامعه بین‌المللی می‌خواهند از بازگشت زمان‌بندی شده همراه با احترام و کرامت پناهندگان افغانستان حمایت کنند؛  

ثبات افغانستان ثبات ایران است

ایران نقش موثری در میانجیگری میان گروه‌ها در افغانستان برای جلوگیری از تشدید بحران در این کشور داشته است. طی ماه‌های اخیر ظریف در تماس‌های تلفنی جداگانه با اشرف غنی و عبدالله عبدالله، آمادگی ایران برای تلاش جهت ایجاد آتش‌بس بشردوستانه و رفع اختلافات موجود میان مقامات افغانستان را اعلام کرد. این اقدام مسئولانه ایران مورد استقبال طرف‌های درگیر در افغانستان قرار گرفت.

ایران معتقد است با محور قراردادن قانون اساسی افغانستان می‌توان صلح و آشتی ملی را در آن کشور حاکم کرد و قطعا روند صلح تنها با مشارکت تمام گروه‌های سیاسی افغانستان به نتیجه خواهد رسید.

از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران مرز مشترک طولانی با افغانستان دارد، مناسبات فرهنگی کهن و به هم تنیده دو کشور سبب شده است که همواره از همدیگر تاثیر پذیر باشند. بر این اساس نقش ایران در پروسه صلح افغانستان غیر قابل انکار است.

جمهوری اسلامی ایران به استقرار صلح و ثبات در افغانستان معتقد است تلاش‌های میانجی‌گری کشورهای دوست افغانستان در منطقه، به‌خصوص ایران، می‌تواند از حقوق مردم مسلمان و متمدن افغانستان دفاع کند.

حل اختلاف سیاسی بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی بر سر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و تعیین دولت، بخشی از مشکلات و نگرانی های مردم افغانستان را رفع می‌کند و ایران می‌تواند محور مذاکرات برای حل بقیه چالش‌های افغانستان باشد.

دولت و ملت افغانستان به حسن نیت ایران واقف هستند از این اقدامات مسئولانه حمایت کرده و خشنود خواهند شد. روابط ایران و افغانستان با یکدیگر فراتر از مناسبات دوجانبه است و دارای ابعاد منطقه ای است. افغانستان آباد و پیشرفته به سود ماست و ایجاد هرگونه مشکلی در امنیت افغانستان ایران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. 
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha