نخستین پایانه قطارهای زیرزمینی کشور در تهران بهره برداری می‌شود

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه از بهره برداری نخستین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری کشور در منطقه اکباتان تا نیمه دوم سالجاری خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، «علی امام» در این باره گفت: بهره برداری از پایانه اکباتان در نیمه دوم سال جاری انجام می‌گیرد و این پایانه در غربی‌ترین نقطه خط ۴ مترو تهران و در محدوده شهرک اکباتان واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه مساحت پایانه اکباتان حدود ۷۰ هزار متر مربع است، افزود: این پایانه اولین و تنها پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور است و قابلیت پذیرش ۲۰ رام قطار را دارد.

مدیر عامل شرکت مترو با اشاره به بیان اینکه عملیات اجرایی ساخت پایانه اکباتان با ۶۵ درصد پیشرفت در جریان است، گفت: با توجه به اینکه این پایانه در محدوده مسکونی شهرک اکباتان ساخته می شود، ساخت آن به صورت زیرزمینی کم‌ترین مزاحمت را برای اهالی منطقه و کمترین آسیب را برای منظر شهری دارد، همچنین سقف آن به گونه‌ای طراحی شده که پس از اتمام عملیات اجرایی امکان خاکریزی و ایجاد فضای سبز بر روی پایانه وجود دارد.

امام ادامه داد: در این پایانه ۲۰ خط ریلی تعبیه می‌شود که ۹ خط آن دارای چاله سرویس برای بررسی‌های دوره‌ای و سرویس‌های سبک قطارها است، همچنین از نکات بارز طراحی و اجرای سازه پایانه اکباتان امکان ایجاد دهانه های بزرگ به ابعاد ۳۷ متر با استفاده از اسکلت فلزی، جهت نصب سوزن و امکان ایجاد انشعاب‌های مختلف برای هدایت قطارها به هر یک از ۲۰ خط ریلی تعبیه شده در این پایانه است.

 وی خاطرنشان کرد: برآورد هزینه عملیات اجرایی در بخش ساختمانی پایانه اکباتان حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال است که در حال حاضر نیمی از این مبلغ هزینه شده است.

ناوگان مترو تهران و حومه در ۷ خط و ۱۲۷ ایستگاه فعالیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha