۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۳۱
کد خبرنگار: 1460
کد خبر: 83794079
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کرونا بیش از ۱۰ میلیارد ریال به گردشگری اردکان خسارت وارد کرد

یزد - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان گفت: شیوع ویروس کرونا فعالیت هنرمندان صنایع دستی و صنعت گردشگری این شهرستان را تحت تاثیر قرار داد و بیش از ۱۰ میلیارد ریال به این بخش خسارت وارد کرد .

محسن میرجانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دولت به عنوان حامی حوزه گردشگری می‌تواند با ارائه تسهیلات، کاهش عوارض و  مالیات و همچنین شتاب بخشی در نقل و انتقال مجازی کالاها، بخشی از خسارات این بخش را جبران کنند.

وی اظهار داشت: شهرستان اردکان با تنوع صنایع دستی در زمینه کاربافی، خورچین بافی، زیلو بافی، چهل تکه دوزی، چلنگری، زنجیرسازی و کرباس بافی از مناطق مستعد برای رشد صنایع دستی است اما فعالان این حوزه در اردکان به دلیل توقف سفرها در نوروز امسال با مشکلات متعددی از نظر درآمد مواجه هستند.

رییس اداره میراث فرهنگی اردکان تصریح کرد: شیوع کرونا در این شهرستان پیامدها و خسارات گسترده‌ای به کلیه صنوف و فعالان اقتصادی وارد کرد اما در این میان بیشترین خسارت را صنعت گردشگری متحمل شده است.

میرجانی اضافه کرد: یکی از مهمترین تدابیر و دستورات کرونای کشور اتخاذ پروتکل‌های بهداشتی مبنی بر قرنطینه و منع سفرهای بین استانی و بین‌المللی بود و از آنجا که صنعت گردشگری و صنایع دستی وابسته گردشگرانی است که از مهمترین خریداران کالاهای سنتی و بوم آورد هستند، این بخش زیرسایه کرونا متحمل خسارت زیادی شد.

این مسوول با بیان اینکه، با گذشت مدتی از شیوع کرونا به منظور کاهش خسارات، فعالان صنایع دستی به برگزاری بازارهای خرید و فروش مجازی اقدام کردند، تصریح کرد: بنابر بررسی‌های به عمل آمده شیوه فروش مجازی با استقبال خوبی از سوی دوستداران صنایع دستی کشور مواجه شد با این همه امیدواریم با رفع مشکل کرونا و بهره گیری از این تجارب ارزشمند به سمت و سویی حرکت شود که این صنایع پربازده تاب آوری و انعطاف بیشتری در زمان بحران اقتصادی باشند.

رییس اداره میراث فرهنگی اردکان اذعان کرد: در اقدامی تحسین برانگیز یک زوج بهره‌بردار از واحدهای بوم گردی اقدام به فروش اینترنتی دست بافته‌های همکاران صنایع دستی خود کردند که این حرکت می تواند الگویی برای فعالان این بخش باشد.

در سال گذشته نزدیک به ۶۲ هزار و ۷۵۰ نفر اقامت شبانه در اردکان داشتند و ۴۴۷ هزار و ۶۵۰ نفر نیز از آثار تاریخی این شهرستان دیدن کردند.

درشهرستان اردکان افزون بر ۳۰۰ نفر هنرمند در ۲۰ رشته صنایع  مشغول به فعالیتند که بیشترین آمار مربوط به رشته کاربافی است.

تاکنون یک هزار اثر تاریخی و فرهنگی در شهرستان اردکان شناسایی شد که ۲۴۰ مورد آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha