راه‌اندازی کلینیک سواد رسانه‌ای در دستورکار مرکز رسانه‌های دیجیتال است

تهران- ایرنا- رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تمهید مقدمات راه‌اندازی کلینیک سواد رسانه ‌ای انجام شده و در صورت حمایت مرکز ملی فضای مجازی و همکاری دستگاه‌های اجرایی و فعالان سواد رسانه‌­ای، این کلینیک می‌تواند در سالجاری راه‌اندازی شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال محمدرضا بهمنی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت هشتمین هفته روابط‌عمومی ایران اظهارکرد: بازطراحی روابط عمومی در ایران نیازمند یک رویکرد تمدنی است.

وی افزود: در تمدن به مثابه مناسبات انسانی، حداقل سه سطح از ارتباطات و مناسبات انسانی، نیازمند مطلوبیت­ بخشی و تعالی است که این سه سطح مناسبات عبارتند از: مناسبات مردم با مردم، مناسبات مردم با کارگزاران و حاکمیت و مناسبات فراحاکمیتی.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اظهار داشت، روابط عمومی تراز تمدنی، در واقع نقش و جایگاه مهمی در هر سه سطح این مناسبات دارد. و لذا در این رویکرد، روابط عمومی­ ها را نباید به بازیگر لایه خبر و اطلاع ­رسانی صرف تقلیل داد.

بهمنی در ادامه تبیین روابط عمومی تراز تمدنی، اظهار داشت: در این رویکرد، روابط عمومی باید در ارتقای «قدرت انتخابگری مردم» در رفتارهای اجتماعی و مناسبات سه سطح پیش­گفته، فعالیت های خود را ناظر به آینده و با هدف تعالی مناسبات انسانی در لایه­ ها و سطوح ارتباطاتی مختلف، طراحی و اجرا نماید که بر همین اساس، رسالت و مأموریت نوین روابط عمومی ­ها را باید «ارتقای سواد رسانه­ ای مردم و کارگزاران» تعریف کرد.

وی در تکمیل تحلیل تمدنی نقش و جایگاه روابط عمومی­ ها درگام دوم انقلاب افزود: چنین نقش و جایگاهی در واقع تمهید زمینه حرکت کشور به سوی الگوهای نوین حکمرانی در عرصه ­های مختلف است و دو مولفه­ کلیدی در صورت­بندی این الگوها موضوعیت دارند؛ اول؛ رسانه­ پایه بودن حکمرانی و دوم؛ افزایش و واقعی شدن نقش مردم در حکمرانی. بنابراین روابط عمومی تراز تمدنی، به جای مخاطب قرار دادن مردم در مقام سخنگویی سازمانی، باید حافظ حقوق و منافع مردم و در مقام پاسخگویی به مردم، عمل کند. چنین کارکردی می­تواند اعتمادافزایی و توسعه سرمایه­ اجتماعی را در پی داشته باشد.
بهمنی با اشاره به برنامه های سال جاری مرکز رسانه های دیجیتال گفت: راه اندازی کلینیک سواد رسانه ای جزو برنامه های امسال این مرکز است که البته با توجه به محدودیت­ های منابع مالی از یک سو و ضرورت مشارکتی بودن چنین اقدامی از سوی دیگر، تحقق این برنامه در گرو حمایت کلیدی مرکز ملی فضای مجازی و دستگاه ­های اجرایی است. و لذا برای تقویت این طرح، مشارکت ظرفیت های غیرحاکمیتی مانند انجمن روابط عمومی ایران و انجمن سواد رسانه ای اهمیت زیادی دارد و آمادگی داریم این همکاری و تعامل در چارچوب یک تفاهم نامه میان طرفین دنبال شود.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گسترش ارتباطات فرهنگی، در توصیف برنامه ­های جدید مرکز در حوزه سواد رسان ه­ای، به سه برنامه اشاره کرد که عبارتند از؛ فعال­سازی «هیأت اندیشه­ ورز سواد رسانه ­ای» در وزارت متبوع، تدوین نگاشت نهادی ارتقای سواد رسانه ای و نیز طراحی و اجرای پویش ­های ملی و استانی تولید محتوا در فضای مجازی.

خسرو رفیعی رئیس انجمن روابط عمومی ایران در این دیدار با اشاره به اینکه دیر زمانی، روابط عمومی ها با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتباط ارگانیک داشتند اما مدتی است این ارتباط قطع شده اظهار داشت: انجمن روابط عمومی ایران آمادگی دارد مجددا این ارتباط را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به خصوص مرکز رسانه های دیجیتال آن که در ساماندهی فعالان و رسانه های دیجیتال محوریت دارد، برقرار سازد.

دکتر مرتضی موسویان رئیس انجمن سواد رسانه ای ایران در این دیدار با اشاره به تحولات جدید فضای مجازی اظهار داشت: مفهوم تنظیم گری در فضای مجازی امروزه کاملا تغییر کرده است و دیگر اعمال دیسیپلین های از پیش تعیین شده بر این فضا امکان پذیر نیست چون به محض اعلام و اعمال مقررات و ضوابط، فناوری ها و ابزار تازه ای می آید و آن مقررات بلا اثر می شود تنها راه این است که مسئولیت اجتماعی و خودآموزی افراد و تولید کنندگان محتوا و دریافت کنندگان محتوا ارتقا یابد و در این دوران، آموزش سواد رسانه ای و سواد فضای مجازی برای همگان ضرورت دارد.

در انتهای این نشست مشترک مقرر شد چارچوب طرح تفاهم متقابل همکاری میان مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال و انجمن روابط عمومی ایران توسط کارشناسان دو طرف تدوین و پیگیری شود تا به طرح عملیاتی همکاری مشترک منجر شود.

هفته بزرگداشت روابط عمومی ایران از ۲۷ اردیبهشت آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha