به گزارش روابط عمومی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال محمدرضا بهمنی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت هشتمین هفته روابطعمومی ایران اظهارکرد: بازطراحی روابط عمومی در ایران نیازمند یک رویکرد تمدنی است.
وی افزود: در تمدن به مثابه مناسبات انسانی، حداقل سه سطح از ارتباطات و مناسبات انسانی، نیازمند مطلوبیت بخشی و تعالی است که این سه سطح مناسبات عبارتند از: مناسبات مردم با مردم، مناسبات مردم با کارگزاران و حاکمیت و مناسبات فراحاکمیتی.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اظهار داشت، روابط عمومی تراز تمدنی، در واقع نقش و جایگاه مهمی در هر سه سطح این مناسبات دارد. و لذا در این رویکرد، روابط عمومی ها را نباید به بازیگر لایه خبر و اطلاع رسانی صرف تقلیل داد.
بهمنی در ادامه تبیین روابط عمومی تراز تمدنی، اظهار داشت: در این رویکرد، روابط عمومی باید در ارتقای «قدرت انتخابگری مردم» در رفتارهای اجتماعی و مناسبات سه سطح پیشگفته، فعالیت های خود را ناظر به آینده و با هدف تعالی مناسبات انسانی در لایه ها و سطوح ارتباطاتی مختلف، طراحی و اجرا نماید که بر همین اساس، رسالت و مأموریت نوین روابط عمومی ها را باید «ارتقای سواد رسانه ای مردم و کارگزاران» تعریف کرد.
وی در تکمیل تحلیل تمدنی نقش و جایگاه روابط عمومی ها درگام دوم انقلاب افزود: چنین نقش و جایگاهی در واقع تمهید زمینه حرکت کشور به سوی الگوهای نوین حکمرانی در عرصه های مختلف است و دو مولفه کلیدی در صورتبندی این الگوها موضوعیت دارند؛ اول؛ رسانه پایه بودن حکمرانی و دوم؛ افزایش و واقعی شدن نقش مردم در حکمرانی. بنابراین روابط عمومی تراز تمدنی، به جای مخاطب قرار دادن مردم در مقام سخنگویی سازمانی، باید حافظ حقوق و منافع مردم و در مقام پاسخگویی به مردم، عمل کند. چنین کارکردی میتواند اعتمادافزایی و توسعه سرمایه اجتماعی را در پی داشته باشد.
بهمنی با اشاره به برنامه های سال جاری مرکز رسانه های دیجیتال گفت: راه اندازی کلینیک سواد رسانه ای جزو برنامه های امسال این مرکز است که البته با توجه به محدودیت های منابع مالی از یک سو و ضرورت مشارکتی بودن چنین اقدامی از سوی دیگر، تحقق این برنامه در گرو حمایت کلیدی مرکز ملی فضای مجازی و دستگاه های اجرایی است. و لذا برای تقویت این طرح، مشارکت ظرفیت های غیرحاکمیتی مانند انجمن روابط عمومی ایران و انجمن سواد رسانه ای اهمیت زیادی دارد و آمادگی داریم این همکاری و تعامل در چارچوب یک تفاهم نامه میان طرفین دنبال شود.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گسترش ارتباطات فرهنگی، در توصیف برنامه های جدید مرکز در حوزه سواد رسان های، به سه برنامه اشاره کرد که عبارتند از؛ فعالسازی «هیأت اندیشه ورز سواد رسانه ای» در وزارت متبوع، تدوین نگاشت نهادی ارتقای سواد رسانه ای و نیز طراحی و اجرای پویش های ملی و استانی تولید محتوا در فضای مجازی.
خسرو رفیعی رئیس انجمن روابط عمومی ایران در این دیدار با اشاره به اینکه دیر زمانی، روابط عمومی ها با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتباط ارگانیک داشتند اما مدتی است این ارتباط قطع شده اظهار داشت: انجمن روابط عمومی ایران آمادگی دارد مجددا این ارتباط را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به خصوص مرکز رسانه های دیجیتال آن که در ساماندهی فعالان و رسانه های دیجیتال محوریت دارد، برقرار سازد.
دکتر مرتضی موسویان رئیس انجمن سواد رسانه ای ایران در این دیدار با اشاره به تحولات جدید فضای مجازی اظهار داشت: مفهوم تنظیم گری در فضای مجازی امروزه کاملا تغییر کرده است و دیگر اعمال دیسیپلین های از پیش تعیین شده بر این فضا امکان پذیر نیست چون به محض اعلام و اعمال مقررات و ضوابط، فناوری ها و ابزار تازه ای می آید و آن مقررات بلا اثر می شود تنها راه این است که مسئولیت اجتماعی و خودآموزی افراد و تولید کنندگان محتوا و دریافت کنندگان محتوا ارتقا یابد و در این دوران، آموزش سواد رسانه ای و سواد فضای مجازی برای همگان ضرورت دارد.
در انتهای این نشست مشترک مقرر شد چارچوب طرح تفاهم متقابل همکاری میان مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال و انجمن روابط عمومی ایران توسط کارشناسان دو طرف تدوین و پیگیری شود تا به طرح عملیاتی همکاری مشترک منجر شود.
هفته بزرگداشت روابط عمومی ایران از ۲۷ اردیبهشت آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه دارد.
نظر شما