رفع اشکال در مدرسه و دانشگاه

تهران- ایرنا- این هفته، هفته بازگشایی‌ها بود، روز نخست هفته با گشودن درهای مدارس سراسر کشور به صورت اختیاری آغاز شد، همچنین رییس جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که دانشگاه ها از ۱۷ خرداد بازگشایی می‌شوند در پی این سخن دکتر روحانی، وزیر علوم نیز اعلام کرد دستورالعمل نحوه بازگشایی دانشگاه‌ها در حال نگارش است.

رییس جمهوری تاکید کرد که فعالیت این مراکز به غیر از دانشگاه های پزشکی، با فعالیت شامل کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، امتحانات پایان ترم و سایر مورد لازم، شروع شود.
به تدریج دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیز با اقداماتی همچون ضدعفونی خوابگاه‌ها، شرایط را برای اسکان دانشجویان آماده ‌کردند، در همین راستا معاونت تربیت‌ بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش هم دستورالعمل برگزاری امتحانات و آزمون‌های تراکمی دانش‌آموزان در شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی را ابلاغ کرده است.

شیوع ویروس کرونا، امسال باعث شد ثبت نام کنکورهای مختلف چندین بار تمدید شود یا مهلت مجددی برای ثبت نام یابد، اکنون آخرین مهلت های ثبت نام در حال سپری شدن است؛ نخستین روز این هفته ۲۷ اردیبهشت ماه، چهارمین مهلت ثبت‌نام در کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۹ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پایان یافت، فردای همان روز مهلت ثبت‌نام کنکور سراسری سال ۹۹ آغاز شد و تا ۳۱ اردیبهشت ماه ادامه داشت. همچنین آخرین مهلت ثبت‌نام در آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته ۹۹ نیز به اتمام رسید.

با ما همراه شوید تا مهمترین رویدادهای حوزه علمی آموزشی در هفته ای که گذشت را مرور کنیم.

امتحانات دانشگاه تهران از پنجم تیرماه آغاز می‌شود

به تدریج دانشگاه ها زمان برگزاری امتحانات خود را مشخص کردند، دانشگاه تهران هفته قبل اعلام کرد با اصلاح تقویم آموزشی نیم‌سال دوم سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ زمان آغاز برگزاری امتحانات این دانشگاه را پنجم تیرماه اعلام کرد. 

با توجه به گزارش معاونان آموزشی این دانشگاه، در برخی از پردیس‌ها و دانشکده‌ها، اتمام و پایان برگزاری کلاس‌ها مطابق با تقویم آموزشی فراهم نمی‌شود.

امتحانات پایان ترم جاری با دو هفته تأخیر برگزار می شود تا آن دسته از همکاران و استادان که به‌طور کامل در زمان مقرر موفق به اتمام کلاس‌های خود نشده‌اند از این بازه زمانی استفاده کنند.

زمان برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه آزاد مشخص شد

هفته گذشته دانشگاه آزاد نیز زمان امتحانات پایان ترم را از ۲۴ خرداد تا ۱۳ تیر به مدت سه هفته اعلام کرد. جواد علمایی مسئول ستاد مرکزی آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به زمان برگزاری امتحانات پایان ترم نیمسال جاری دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: بر اساس مصوبات جلسه امروز هیأت رئیسه دانشگاه، کلاس‌های آموزشی و جبرانی دانشگاه تا ۱۷ خرداد به صورت مجازی ادامه خواهد داشت و پس از آن دانشجویان یک هفته برای آماده‌سازی حضور در امتحانات، فرجه خواهند داشت.

برگزاری دروس عملی مقطع کارشناسی در اختیار دانشگاه‌ها

دانشگاه‌ها باید به نحوی برگزاری درس‌های عملی دانشجویان کارشناسی را در طول تابستان و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تا نیمسال بعدی مدیریت کنند. این گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

محمدرضا آهنچیان درباره گذراندن دروس عملی در نیمسال تحصیلی جاری، افزوده که برخی دانشگاه ها از برگزاری دروس عملی از طریق آموزش های الکترونیکی خبر دادند. تعدادی دیگر از دانشگاه ها نیز اعلام کردند در صورت عادی شدن شرایط و پس از پایان نیمسال تحصیلی در هفته نخست تیرماه، دروس عملی به مدت سه هفته برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری برگزار خواهد شد.

البته این موارد با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در محیط دانشگاه و در صورت نظر نهایی ستاد ملی مقابله با کرونا امکانپذیر می شود.

دانشجویان کارشناسی ارشد مناطق سفید از ۱۷ خرداد به دانشگاه می‌روند

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری توضیح داده که دانشجویان کارشناسی ارشد مناطق سفید از هفدهم خرداد ماه می‌توانند برای انجام پروژه‌های عملی از جمله استفاده از آزمایشگاه در دانشگاه‌ها حضور یابند.

علی خاکی صدیق هفته قبل اظهار داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا به تازگی شرایط حضور دانشجویان در دانشگاه ها را فراهم کرده است و دانشگاه هایی که این شرایط را دارند، می توانند پذیرای دانشجویان باشند.
به گفته وی، در زمان اعلام شده، اولویت با دانشجویان کارشناسی ارشد برای اتمام پژوهش ها و پروژه های عملی است؛ هم اکنون درصد قابل توجهی از دانشگاه ها با آموزش های غیرحضوری درس ها را جلو می برند و در حال پایان مباحث درسی هستند.
معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه الان با مشکل اتمام دروس مواجه نیستیم، گفت: این گروه از دانشجویان باید در مناطق سفید باشند و حضورشان مستلزم انتقال دانشجو از محل دیگری نباشد.
استمرار آموزش الکترونیکی توصیه اول به دانشگاه ها است اما بخش عمده ای از کار دانشجویان کارشناسی ارشد پژوهش، نیاز به حضور در آزمایشگاه و کارگاه های عملی دارد که با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی وزارت بهداشت، این امر امکان‌پذیر خواهد بود.

۳ پله صعود دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد هفته ای که گذشت اعلام کرد که براساس رتبه بندی پایگاه بین المللی ESI رتبه تولید علم این دانشگاه با تداوم صعود ۳ پله ارتقا یافت.

به اساس این گزارش، رصد و بررسی تولیدات علمی شش ماه اخیر دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه طلایه داران علم کلاریویت آنالاتیکس(ESI)، نشان می دهد که دانشگاه آزاد اسلامی ۳ پله ارتقا یافته است.

فرصت سه هفته‌ای برای رفع اشکال دانشجویان تعیین می‌شود

اما در این میان رییس اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی گفت که دانشگاه‌های غیردولتی پس از بازگشایی فرصت دو تا سه هفته‌ای برای رفع اشکال در نظر می‌گیرند.

علی آهون منش تاکید کرد: منتظر تصمیم گیری ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم؛ این احتمال هم وجود دارد که کلاس های رفع اشکال حتی در تابستان برگزار شود که این موضوع بستگی به زمان اعلام بازگشایی کلاس های درس دانشگاه ها دارد.

وی از طولانی شدن مدت زمان برگزاری امتحانات پایان ترم در دانشگاه های غیردولتی خبر داد و اظهار داشت: یکی دیگر از تصمیم های دانشگاه های غیردولتی، برگزاری طولانی تر امتحانات پایان ترم است؛ در ترم های گذشته امتحانات در فاصله زمانی ۱۰ روز به پایان می رسید اما برای رفاه حال دانشجویان این مدت زمان به چهار هفته می انجامد.

ستاد اجرایی پیشگیری کرونا در دانشگاه‌ها

به گفته رییس سازمان امور دانشجویان، در ماه‌های اخیر در همه دانشگاه‌های کشور ستاد اجرایی پیشگیری از ویروس کرونا با محوریت مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها تشکیل شده است.

مجتبی صدیقی افزوده که تهیه و انتشار محتواهای آموزشی پیشگیری بهداشتی با مشارکت همیاران بهداشت و تهیه پروتکل های بهداشتی مورد نیاز دانشگاه های وزارت علوم تحقیقات فناوری از دیگر اقدامات مهم سازمان امور دانشجویان در مقابله با ویروس کرونا است.

بنابراظهارات رییس سازمان امور دانشجویان، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به صورت حضوری و غیر حضوری (تلفنی، شبکه های اجتماعی و ....) و نظارت بر حسن اجرای صحیح ضدعفونی و گندزدایی اماکن دانشگاهی و تهیه و توزیع محلول های ضدعفونی از اقدامات دیگری است که توسط مراکز بهداشت و درمان دانشگاه ها و با مدیریت دفتر سلامت و بهداشت روان سازمان امور دانشجویان انجام شده و ادامه دارد.

بهره‌مندی بیش از هزار دانشجو از فرصت تحقیقاتی داخل و خارج کشور

یکی از خبرهای جذاب این هفته این بود که مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان گفت تعداد هزار و ۱۵۸ دانشجوی دکتری از فرصت تحقیقاتی داخل و خارج از کشور در سال ۹۸ بهره‌مند شدند.

بخشی از توضیحات ابراهیم حاجی زاده در تشریح عملکرد سال گذشته اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج کشور این سازمان: «در سال ۱۳۹۸ با در نظر گرفتن وضعیت اعتبارات ریالی، نوسانات ارزی و چالش های موجود در تامین ارز مورد نیاز دانشجویان، برای تعداد قریب به هزار نفر پرونده فرصت تحقیقاتی تشکیل شد که تعداد ۶۰۲ نفر از آنها به خارج از کشور اعزام شدند و نزدیک به ۳۰۰ نفر با در دست داشتن نامه حمایت مالی امکان اقدام داشتند، با وجود داشتن روادید بدلیل شیوع ویروس کرونا، لغو پروازها، تعلیق و تعطیلی دانشگاه ها امکان اعزام پیدا نکرده و در انتظار عادی شدن وضعیت هستند.
همچنین در سال گذشته تعداد ۵۵۶ نفر از دانشجویان دکترا موفق شدند فرصت تحقیقاتی خود را در داخل کشور و در دانشگاه‌ها یا سایر دستگاه‌های اجرایی مانند وزارت جهاد کشاورزی، دانشگاه‌های علوم پزشکی، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی طی کنند.
سازمان امور دانشجویان در سال گذشته برای تعداد ۱۴۴ نفر دانشجوی بورسیه کامل شاغل به تحصیل در خارج از کشور ضمن نظارت بر روند پیشرفت تحصیلی آنان با اخذ نظرات استادان ناظر و گروه های آموزشی دانشگاه‌ها نسبت به ارسال مقرری زندگی ، بیمه دانشجویی ، و سایر هزینه های استحقاقی آنان اقدام کرد.»

مهلت مجدد ثبت‌نام در دوره‌های کارشناسی ناپیوسته

فاطمه زرین سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در هفته گذشته اظهار داشت: مهلت مجدد ثبت نام در پذیرش دوره های با آزمون و بدون آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته دانشگاه ها روز شنبه ۲۷ اردیبهشت به پایان رسید.

به گفته وی، در این بازه زمانی که از ۱۷ تا ۲۷ اردیبهشت ماه انجام شد، تعداد ۳۹ هزار و ۵۷۹ نفر ثبت نام کردند. مهلت بعدی ثبت نام در این دوره از پذیرش دانشگاه ها، گفت: امکان مجددی برای ثبت نام در آزمون مذکور از ۲۵ تا ۳۱ خردادماه در سایت سازمان سنجش آموزش کشور در نظر گرفته شده است.

اعلام پروتکل‌های بهداشتی آزمون زبان آیلتس 

اگر می خواهید در آزمون آیلتس شرکت کنید بهتر است بدانید که این آزمون در سه موسسه برگزار می شود که در آن رعایت پروتکل های بهداشتی الزامی است. زرین در این مورد گفته که فاصله اجتماعی ۱.۶ متر برای همه داوطلبان رعایت و ماسک و دستکش از سوی موسسه برگزارکننده آزمون و سازمان سنجش آموزش کشور برای آنان تامین می شود.

موسسات موظف هستند اقدامات احتیاطی مربوط به این ویروس را که در سازمان بهداشت جهانی درج شده است، رعایت کنند؛ ضدعفونی کردن تمام نقاط و حوزه های برگزاری امتحان قبل و بعد از آزمون الزامی است.

تمام عوامل اجرایی باید از دستکش و ماسک استفاده کنند و به محض ورود داوطلب به حوزه از دستگاه تب سنج دیجیتال برای اندازه گیری درجه حرارت بدن استفاده شود؛ از ورود داوطلب مشکوک به محل برگزاری آزمون جلوگیری به عمل می آید.

درجه حرارت بدن تمام آزمون گرها و کارکنان به وسیله دستگاه تب سنج اندازه گیری می شود؛ همچنین در بدو ورود داوطلب از همه آنان درخواست می شود فرم تنظیم شده سلامت خود و اعضای خانواده را امضا کنند.

۹ مرداد، آزمون ارزشیابی دانش‌آموختگان داروسازی خارج از کشور

هفته پیش همچنین اعلام شد که نوزدهمین دوره آزمون ارزشیابی دانش آموختگان داروسازی خارج از کشور روز پنجشنبه نهم مرداد ماه به صورت الکترونیک برگزار می‌شود.

سید سعید هاشمی نظری رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور گفته که داوطلبان قبل از نام نویسی اینترنتی باید نسبت به تشکیل پرونده در مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت اقدام کنند و فقط افرادی که توسط مرکز خدمات آموزشی معرفی شده باشند، واجد شرایط نام‌نویسی اینترنتی و شرکت در آزمون ارزشیابی هستند.

در صورت تکمیل بودن تمام مدارک مورد نیاز و تشکیل پرونده، دانش آموختگان باید آمادگی خود را برای شرکت در آزمون به کارشناس ارزشیابی در مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت اعلام کنند تا نام آنها در لیست مرکز خدمات آموزشی ثبت شود. پس از آن، دانش آموختگان باید در زمان تعیین شده، نسبت به نام‌نویسی اینترنتی در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی اقدام کنند. در صورت تکمیل نشدن مدارک و پایان مهلت ثبت نام، این مرکز هیچ مسؤولیتی در قبال عدم امکان شرکت دانش آموختگان در آزمون را نخواهد داشت و آنان باید در آزمون‌های بعدی شرکت کنند.

اجباری نبودن حضور دانشجویان در کلاس‌ها 

رییس اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی فردای اعلام این خبر گفت که هیچ اجباری برای حضور دانشجویان در کلاس‌های درس دانشگاه‌های غیردولتی وجود ندارد.

علی آهون افزود: کلاس های رفع اشکال به مدت سه هفته در دانشگاه های غیردولتی در نیمه دوم خردادماه آغاز می شود. البته هیچ اجباری برای حضور دانشجویان در دانشگاه ها وجود ندارد و حضور - غیابی در کار نیست.

قانون استخدامی معلمان حق التدریس در شورای نگهبان تایید شد

خبر خوش هفته گذشته برای حق التدریسی های آموزش و پرورش این بود که سخنگوی شورای نگهبان از تایید قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در این شورا خبر داد.

عباسعلی کدخدایی، با تبیین جزئیات مصوبه شورای نگهبان درباره قانون استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی گفت: طرح استفساریه قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی یکی دو نوبت میان مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد بود که در نهایت با ایجاد اصلاحاتی در آن، اعضای شورای نگهبان آن را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی نشناختند.

اظهارات نوبخت درباره طرح رتبه‌بندی معلمان

اما از آن سو رئیس سازمان برنامه و بودجه در توییتی نوشت: برای ترمیم رتبه بندی معلمان آنچه در محدوده اختیاراتم بود انجام دادم و از این پس موضوع از اختیارات و توان من خارج است.

«محمدباقر نوبخت» با انتشار تصویری از بخشنامه هشتم اردیبهشت‌ماه سال جاری و مصاحبه وزیر آموزش و پرورش نوشت: «با ابراز مجدد قدرشناسی خود نسبت به معلمان عزیز، برای ترمیم رتبه‌بندی معلمان آنچه را که در محدوده اختیاراتم بود و قولی که برای پیگیری و اجرای آن داده بودم، انجام دادم اما مسوولان مستقیم اجرای آن نظر دیگری دارند.


احکام رتبه‌بندی معلمان نیازمند مصوبه دولت است

حاجی میرزایی هفته قبل نخستین نشست خبری خود در سال جدید را برگزار کرد. او گفت که احکام رتبه‌بندی معلمان نیازمند مصوبه دولت است و آموزش و پرورش پیگیری لازم را برای تصویب این مصوبه انجام خواهد داد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: درخصوص رتبه بندی معلمان برداشتی در سازمان برنامه و بودجه وجود داشت که نیازی به مصوبه دولت نیست، اما  نظر آموزش و پرورش و سازمان های استخدامی این است که نیاز به مصوبه دولت است.
وی افزود:  آموزش و پرورش پیگیری لازم را برای تصویب مصوبه از سوی دولت برای احکام رتبه بندی معلمان انجام می دهد.

به گفته او، رتبه بندی معلمان به ترمیم نیاز دارد. از این رو برای اجرای یک فوق العاده شغلی برای این قشر رایزنی‌هایی صورت گرفته که در یکی دو هفته آینده نتایج آن مشخص می شود.
او درباره بازگشایی مدارس نیز خاطرنشان کرد: بحران بوجود آمده بواسطه کرونا حوزه‌های اقتصادی، آموزشی و فرهنگی را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است. تعطیلی های  طولانی در این شرایط سبب شد مجموعه تدابیر  لازم برای استمرار آموزش بکار گرفته شود.

کنکور مانع سنجش توانمندی‌ دانش‌آموزان است

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرده که وجود کنکور در پایان نظام تعلیم و تربیت مانع اصلی سنجش توانمندی دانش آموزان است.

محسن حاجی میرزایی افزود: امروز یک نظام سنجشی به نام کنکور در انتهای نظام تعلیم و تربیت ما قرار گرفته است که نمی‌تواند این صلاحیت و توانمندی را درست ارزیابی کند.

زمانی برای خطا کردن نداریم؛ چرا که حاصل کار ما در نظام تعلیم و تربیت اگر به دیپلم ختم می‌شود، باید کارآمدی لازم را برای انسانی که در جامعه نقش ایفا می‌کند، فراهم کند و مهم این است که دیپلم، جوازی برای ورود به اجتماع و شرط ضروری زندگی جمعی است.

مدرسه مجازی «بیا بیاموزیم»

اوایل هفته قبل، مدرسه مجازی ویژه دانش آموزان استان هرمزگان با عنوان «بیا بیاموزیم» در قالب طرح یاوری فرهنگی دانش آموزان پایه ۱۰، ۱۱ و ۱۲ در دوران کرونا افتتاح شد که برای تمامی دانش آموزان با نشانی اینترنتی https://school.yavari.ir قابل دستیابی است.

این توضیح لازم است که جامعه یاوری فرهنگی با سابقه ۳۷ ساله در حوزه مدرسه سازی و با نزدیک به هزار مدرسه در ۲۳ استان کشور فعالیت می کند که از هشت سال پیش و با اجرای طرح با من بخوان، کارگاه های آموزشی برای معلمان، تهیه و تولید کتاب های پیش دبستان باران و تولید حین آموزش در عمل فعالیت حرفه ای خود در حوزه مدرسه یاری را هم شروع کرد.

جامعه یاوری فرهنگی با توجه به نیاز آموزش از راه دور و توسعه عدالت آموزشی از سال ۱۳۹۶ مدرسه مجازی بیا بیاموزیم را احداث و امروز با ارائه بیش از ۵۵۰ فیلم آموزشی مربوط به ۳۰ درصد پایانی کتاب های درسی متوسطه دوم در تمام رشته ها یکی دیگر از شاخه های متنوع مدرسه بیا بیاموزیم را وارد مرحله ی تازه ایی کرده است.

تاییدیه‌ هشت کشور برای صادرات کیت‌ تشخیص کرونا

تولید انبوه کیت‌های تشخیص کرونا توسط شرکت‌های دانش بنیان از چندی پیش در ایران آغاز شده‌ است و اکنون تاییدیه‌های هشت کشور را برای صادرات گرفته‌ایم، این را معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفته است. سورنا ستاری افزوده که هم اکنون در تولید کیت‌های «سرلوژی» ظرفیت یک میلیون عدد در روز و کیت‌های تشخیص «پی سی آر» ماهانه ۱.۵میلیون عدد در کشور وجود دارد که بخشی از این تولیدات به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بخش دیگری نیز برای صادرات تحویل می‌شود.

وی اظهارداشت: در حوزه شرکت‌های دانش بنیان اتفاق‌های خوبی در مقابله با ویروس کرونا رخ داده و در زمان حاضر درعمل تجهیزاتی وارد نمی‌کنیم.

۹ گروه‌ جدید تسهیلات کرونایی صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت می‌کنند

هفته گذشته علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از اضافه شدن ۹ گروه جدید به جمع دریافت‌کنندگان تسهیلات حمایتی مقابله با کرونا این صندوق خبر داد و با اشاره به اجرای دو مرحله از حمایت های صندوق نوآوری از کسب و کارهای آسیب دیده فعال در زیست بوم نوآوری کشور گفت: در مرحله اول حمایت و کمک به تداوم کسب‌وکار شرکت‌های دانش بنیان کوچک، شتاب‌دهنده‌ها و تأمین‌کنندگان فضاهای کار اشتراکی آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا و در مرحله دوم حمایت و کمک به تداوم کسب و کار شرکت‌های خلاق کوچک آسیب دیده بر اثر کرونا که دارای نیروی انسانی کمتر از ۵۰ نفر یا فروش کمتر از ۲۰ میلیارد ریال در سال ۹۸ بوده‌اند، اجرا شد.
تاکنون نزدیک به هزار درخواست در سامانه غزال صندوق نوآوری ثبت شده که در مرحله ارزیابی و عقد قرارداد هستند.
وحدت با اشاره به اضافه شدن شرایط جدید دریافت تسهیلات کرونایی گفت: برگرفته از مصوبه هیات دولت، شرکت های دانش بنیان و خلاق فعال در حوزه های گردشگری، سلامت غیر دیجیتال، صنایع دستی، اسباب بازی و سرگرمی، حمل و نقل هوشمند، دیداری، شنیداری، معماری، هنری و رسانه ای نیز با مصوبه هیات عامل صندوق مشمول حمایت های صندوق نوآوری و شکوفایی برای دریافت تسهیلات کرونا می شوند.

بی‌نیازی کشور از واردات پروفیل‌

هفته گذشته اعلام شد یک شرکت ایرانی با تولید ورق و پروفیل آلومینیوم با پوشش آنودایز نانوساختار با مقاومت ویژه در برابر سایش و خوردگی گام بزرگی در مسیر بی‌نیازی کشور از واردات این نوع محصولات برداشته است.

توضیح احسان بخشی مدیر فنی و بازرگانی مجتمع آلومینیوم البرز در خصوص این دستاورد چنین بود: سال قبل به دلیل تحریم‌ها، واردات نوعی ورق آلومینیوم خاص با مقاومت ویژه در برابر سایش و خوردگی به کشور متوقف شد، پروفیل‌ها و ورق ها فناوری تولید آنها در اختیار تنها سه کشور از جمله هلند بود که به دلیل تحریم‌ها این نوع ورق و پروفیل به کشور وارد نمی شد. به سفارش یکی از مشتریان، کار روی توسعه فناوری تولید این نوع ورق و پروفیل‌ها با فینیشینگی منحصر به فرد را آغاز کردیم که با پشتوانه دانش فنی و ۳۸ سال تجربه در این صنعت، پس از یک سال تحقیق و توسعه، موفق به کسب فناوری تولید پروفیل آلومینیوم با پوشش آنودایز نانوساختار برای اولین بار در خاورمیانه با مقاومت ویژه در برابر سایش و خوردگی شدیم.

سامانه نخستین دوره پسادکتری فناورانه

سامانه نخستین دوره پسادکتری فناورانه با هدف ارتباط هرچه بیشتر حوزه دانشگاه و صنعت در هفته قبل رونمایی شد. رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور توضیح داده که این سامانه با هدف ارتباط جدی بخش صنعت و تعدادی از بهترین فارغ التحصیلان دوره دکتری کشور طراحی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha