حجت اله آریایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به منظور امکان استقرار جرثقیل جهت جداسازی و جابجایی سازه فلزی پیادهروی الحاقی، محدوده پیرامون پل هموارسازی شده است.
وی ادامه داد: جنس بستر در این محدوده شن و ماسه و قلوه سنگ رودخانهای است که به دلیل تغییر دبی آب در فصلهای مختلف و یا تغییرات انجام شده توسط شهرداری نیازمند تسطیح است.
آریایی درخصوص جداسازی سازه فلزی پیادهروی الحاقی نیز گفت: این اقدام در ادامه عملیات انجام شده در سال ۹۰ شامل جداسازی پیادهروی فلزی متصل به ۲ دهانه شرقی بوده که با استفاده از ۲ دستگاه جرثقیل ۱۱۰ تنی و پس از بریدن اتصالات سازه فلزی به پل جابجا شده است.
وی افزود: بخش باقیمانده از سازه فلزی به ۱۴ دهانه غربی پل متصل است و فونداسیون متشکل از بتن مسلح بر روی موج شکنها قرار دارد که پایههای پیاده رو با بیس پلیت به آن پیچ شده و برچیدن این فونداسیونها در دستور کار پروسه فعلی نیست.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول بیان کرد: سطح پیاده رو با تیرچه و بلوک سیمانی پوشش یافته که در عملیات سال ۹۰ ابتدا تیرچه بلوکها تخریب و سپس سازه فلزی جدا شده است لیکن در عملیات فعلی در نظر است با استقرار ۲ دستگاه جرثقیل ۱۲۰ بتنی بدون تخریب تیرچه بلوکها، سازه فلزی جدا و جابجا شود.
وی افزود: این اقدام به منظور تسریع در حذف الحاقات، کاهش هزینهها و جلوگیری از آسیب رسیدن به سازه تاریخی پل در اثر ریزش مصالح ناشی از تخریب در نظر گرفته شده و در مرحله بررسی و تصمیم گیری است.
آریایی درخصوص اجرای جان پناه ضلع شمالی پل نیز گفت: با توجه به اجرای جان پناه جنوبی در سال گذشته، جان پناه شمالی میبایست پس از برچیدن سازه فلزی پیادهرو به همان شیوه و با همان مصالح اجرا شود بدیهی است محل اتصال پیاده رو به پل نیازمند ترمیم و تعویض مصالح فرسوده است که متناسب با ابعاد آجر هر قسمت، به صورت موضعی باید مرمت شود.
وی با اشاره به سبک سازی و کف سازی عرشه پل افزود: این عملیات در راستای اقدامات انجام شده بر روی ۲ دهانه شرقی و سه دهانه غربی است و براساس گمانه زنیها در چند نقطه از عرشه در سال ۹۰ زیر آسفالت تودهای متراکم قرار دارد لذا به دلیل یکپارچگی لایههای روی طاق، به منظور جلوگیری از بر هم خوردن توازن بار و آسیب به طاقها پیشنهاد میشود سبک سازی عرشه طبق روال گذشته محدود به برچیدن لایههای آسفالت و همتراز با آجرفرش انجام شده در فصول پیشین مرمت صورت گیرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: حدود ۲۳۰ متر از طول عرشه بر روی ۱۴ دهانه بتنی نیازمند برچیدن آسفالت و انجام عملیات عایق کاری، نصب ناودان و کف سازی است.
وی افزود: تعدادی از طاقها به دلیل آسیبهای جدی نیازمند مرمت اساسی هستند و ضروری است قبل از سبک سازی عرشه نسبت به کفراژبندی و شمع بندی طاقها اقدام شود.
آریایی گفت: انجام عملیات مرمت طاقهای آسیب دیده از روی عرشه نیازمند بررسی بیشتر و تصمیم گیری در شورای فنی است.
پل باستانی دزفول با ۱۷ قرن قدمت یکی از قدیمیترین پلهای استوار جهان است که در سال ۲۶۳ میلادی به دستور شاپور اول ساسانی بر روی رودخانه دز ساخته شده است.
نظر شما