بیم و امیدهای مهار کرونا در استان اردبیل

اردبیل - ایرنا - آمارها و رفتارهای متفاوت بیماری کرونا در استان اردبیل از یک سو امیدواری به مهار این بیماری و از سوی دیگر بیم از سرکشی آن در بین شهروندان و مسوولان را موجب شده است.

در ۱۰ روز گذشته تابلویی که از بیماران مبتلا به کرونا در استان از سوی مقام‌های اجرایی و بهداشتی استان اردبیل ارائه شده، بسیار متفاوت و گاه متضاد بوده است.

از یک سو روند افزایشی تعداد بیماران مبتلا به کرونا که با ۷۴ نفر شروع شده و حتی در خردادماه به آمار نگران کننده ۱۲۷ نفر نیز رسیده و به نوعی رکورد زد موجب نگرانی‌هایی در استان شد و از سوی دیگر روند پایدار و رو به کاهش تعداد بستری‌ها امیدواری‌ها برای مهار تدریجی آن را بیشتر کرده است.

به گفته کارشناسان، بیماری کرونا در استان اردبیل در وضعیتی قرار گرفته که با کمی توجه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان می‌توان براحتی بر آن غلبه کرده و وضعیت زرد موجود در استان را به سمت وضعیت سفید رهنمون کرد امر مهمی که متاسفانه هنوز با توجه به رفتار شهروندان نمی‌توان به آن چندان مطمئن بود.

مشاهدات خبرنگاران ایرنا و اظهارات کارشناسان حکایت از این دارد که در اغلب مناطق استان اردبیل نوعی بی‌تفاوتی و حتی فراموشی نسبت به وجود بیماری کرونا ایجاد شده است، رفتار عمومی در این استان به گونه‌ای است که گویا کرونا از بین رفته یا اصلا موجود و ویروسی به این نام در منطقه وجود نداشته است.

مردم همانند دوران پیش از کرونا به زندگی عادی خود مشغولند، ازدحام و شلوغی معابر ، غلغله مردم در پارک‌ها و فضاهای سبز داخل و حاشیه شهر بویژه در روزهای تعطیل ،  برگزاری دورهمی‌های خانوادگی، آیین‌های دفن و برگزاری مراسم ختم در منازل  هنوز در بسیاری از مواقع  وضعیت عادی داشته و همچنان در حال رشد و افزایش است.

پروتکل‌های بهداشتی که مورد تاکید نهادهای بهداشتی و مسوولان استان اردبیل است بندرت از سوی مردم و کسبه مورد اجرا قرار می‌گیرد، تقریبا قریب به اتفاق کسبه در استان کمترین رعایت پروتکل‌های بهداشتی را انجام داده و در بین آنها استفاده از  مواد ضدعفونی و ماسک وجود ندارد و حتی در فروشگاه‌های بزرگ هم مواد ضدعفونی و حتی دستکش‌های ارزان قیمت نایلونی در اختیار مشتریان قرار داده نمی‌شود.

ماسک به ابزاری تشریفاتی در استان تبدیل شده و وضعیت به قدری در این زمینه برعکس شده که مایه ایجاد مطالب طنز در فضای مجازی شده و گفته می‌شود که کسی که در این شهر ماسک بر صورت بزند همگان تعجب کرده و معتقدند که وی حتما بیماری کرونا دارد.

افزایش تعداد مسافران در روزهای اخیر نیز مزید بر علت شده و هم اکنون  اغلب شهرهای گردشگری استان اگرچه نه همانند سال‌های پیشین میزبان مسافران بوده و می‌توان در

پارک‌ها و خیابان‌های شهرها چادرهای آنها را مشاهده کرد.

اکبر بهنامجو ،استاندار اردبیل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزایش موارد مثبت کرونا در استان در روزهای اخیر را ناشی از افزایش آزمایش‌ها و نیز بی‌توجهی برخی از شهروندان در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی ذکر کرد.

وی بیان‌کرد: روند ابتلا به  کرونا در این استان که از سیزدهم فروردین گذشته سیر نزولی گرفته بود دوباره طی دو سه روز  گذشته افزایش یافته است.

او افزود: حضور شهروندان استان در مکان‌ها و اجتماعات بواسطه کاسته شدن از میزان بعضی محدودیت‌ها و نیز کم‌توجهی افراد به رعایت موارد بهداشتی موجب افزایش تعداد افراد مبتلا به کرونا در استان اردبیل شده است.

به گفته او ، به نظر می‌رسد بیماری کرونا به تدریج در میان مردم جامعه به یک موضوع عادی تبدیل شده اما باید شهروندان همچنان با حساسیت به شیوع این بیماری توجه نموده و مردم و رسانه ها نیز بر رعایت عمومی پروتکل های بهداشتی تاکید کنند.

بهنامجو تنها راه رسیدن به وضعیت عادی و موفقیت در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا را رعایت موارد بهداشتی بویژه فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم دانست.

استاندار اردبیل اضافه ‌کرد: مردم نباید با تصور خروج استان از وضعیت قرمز نسبت به برگزاری اجتماعات و میهمانی‌های غیر ضروری اقدام کنند.

وی ادامه‌داد: ویروس کرونا هنوز مهار نشده و باید تا مدت‌های طولانی روند فاصله‌گذاری و نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

بهنامجو عدم توجه جدی به رعایت موارد بهداشتی و ایمنی و فاصله گذاری را یک کار خطرناک دانست و افزود : نباید اجازه بدهیم تا خدای ناکرده با انتشار گسترده مجدد این ویروس در جامعه و ابتلای افراد بیشتر سلامتی مردم به خطر بیافتد و اقتصاد زیان بیند.

وضعیت زرد کرونایی در استان اردبیل 

شهرام حبیب‌زاده ،رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان اردبیل نیز گفت: شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد، مشگین‌شهر، بیله‌سوار و سرعین از نظر بیماری کرونا در وضعیت زرد و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت سفید قرار گرفته‌اند.

وی افزود: به صورت کلی استان در وضعیت زرد قرار دارد و باید پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری انفرادی تا رسیدن کل استان به وضعیت سفید ادامه یابد.

او با اشاره به ورود مسافران به استان خواستار رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از افزایش مبتلایان کرونا شد.

در این حال در بحبوحه افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در استان اردبیل  وضعیت پایدار و تا حدی رو به کاهش میزان بستری‌ها و فوتی‌ها موجب بروز امیدواری‌ها برای کنترل و مهار بیماری دست‌کم ویژگی خطرناک و کشندگی آن شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل  از کاهش تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان خبر داده و اظهار امیدواری می‌کند که در هفته‌های آتی تعداد بستری‌ها به زیر ۱۰۰ نفر کاهش یابد.

 دکتر حبیب‌زاده بیان کرد: تعداد بیماران کرونایی بستری در استان از حدود ۳۸۰ بیمار در ماه‌های گذشته به ۱۲۰ تا ۱۳۰ نفر کاهش یافته است.

او اضافه کرد: در صورتی که فاصله‌گذاری اجتماعی و انفرادی از سوی شهروندان استان اردبیل  رعایت شود به سرعت به وضعیت سفید دست می‌یابیم.

صاحب نظران در استان می‌گویند در وضعیت کنونی بیماری کرونا با کمی افزایش حساسیت‌ها از سوی مردم و نیز افزایش نقش نظارتی و هدایتی ارگان‌های بهداشتی می‌توان تا حد زیادی به سمت بهبود وضعیت حرکت کرد.

به گفته آنها، با اینکه اقدامات بخش بهداشت و درمان استان در افزایش بهبود یافتگان و کاهش بیماران بستری و فوتی‌ها  قابل تقدیر است اما از ارگان‌های نظارتی انتظار می‌رود که اقدامات هشدارآمیز و سلبی خود را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی شهروندان  بیشتر کنند.

آنها می‌گویند: هنوز چندان اقدام محکم، اعمال جریمه و مجازات برای اماکن و افرادی که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان بی‌تفاوت هستند یا دیده نمی‌شود و یا تعداد آن بسیار معدود می‌باشد و ضروری است که اعمال قانون و اقدامات سلبی در این زمینه برای ایجاد حساسیت و خروج از بی‌تفاوتی نسبت به بیماری کرونا در جامعه افزایش یابد.

تعداد بیماران مبتلا در کرونا در کشور ۱۳۵ هزار و ۷۰۱ نفر می‌باشد که از این تعداد هفت هزار و ۴۱۷ نفر جان باخته‌اند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha