فعالیت گروه صنعتی مارال صنعت ارومیه طی سال ۱۳۶۸ از یک کارگاه آهنگری شروع شد و در سال ۱۳۸۰ برادران رستمی با همکاری هم نخستین شرکت از گروه صنعتی مارال را در زمینی به مساحت ۶ هزار مترمربع و با ۳۰ نفر نیروی کار تاسیس کردند.
امروزه، گروه "مارال صنعت" سالانه ٢ هزار دستگاه انواع تریلر و لوازم جانبی آن را روانه بازار میکند اما به گفته مدیرعامل این مجموعه، در صورتی که سرمایه در گردش و مواد اولیه آن به موقع تامین شود، افزایش ظرفیت تولید تا چهار هزار دستگاه و فرصتهای شغلی تا ۲ برابر وضعیت موجود در این گروه امکانپذیر است.
این سازنده خودروهای سنگین، یکی از بزرگترین شرکت های تولیدکننده این نوع محصول در آذربایجان غربی، منطقه شمال غرب، کشور و حتی منطقه است و می تواند ظرفیتی بسیار بزرگ در راستای جهش تولید به شمار برود که البته برای رسیدن به این بخش، همکاری همه نهادهای دخیل ضروری است.
مدیرعامل گروه صنعتی مارال ارومیه، با تاکید بر اینکه این گروه برای جهش تولید در سال جاری به حمایت و توجه بیش از پیش نیاز دارد، گفت: ۷۲۲ نفر در این واحد مشغول فعالیت هستند و این تعداد در صورت رفع موانع تولید، قابل افزایش به حدود ۲ برابر است.
به گفته محمدرضا رستمی در این واحد تولیدی زمینه اشتغال برای دانشآموختگان رشتههای مکانیک، جوشکاری، طراحی صنعتی، متالوژی و مواد، برق و الکترونیک، صنایع، کنترل کیفیت، رنگ و صنایع شیمیایی، بازرگانی، حسابداری و کنترل کیفی وجود دارد.
وی بیان کرد: گروه صنعتی مارال از سه شرکت تولیدی، صنعتی شامل "مارال صنعت جاوید" تولیدکننده انواع تریلر مطابق با آخرین استانداردهای روز جهان، "محورسازان چیچست" اولین و تنها تولید کننده محور و قطعات تریلر در خاورمیانه و "مارال یدک" تولیدکننده لوازم و تجهیزات جانبی تریلر تشکیل شده است.
اما تامین سرمایه در گردش همه ماجرای گروه صنعتی مارال نیست و به نظر میرسد صاحبان این مجموعه با مشکلاتی در زمینههای بروکراسی اداری نیز روبرو باشند؛ مشکلاتی که حل آنها تنها به دقت نظر و پیگیری مسوولان امر نیاز دارد نه اعتبار!
خبرنگار ایرنا در این زمینه با مدیر عامل گروه صنعتی مارال مشکلات و فرصت های این واحد صنعتی را بررسی کرده است.
خبرنگار: گروه مارال، با چه مشکلاتی در زمینه بانکی و گمرکی روبرو است؟
مدیرعامل و عضو هیات مدیره گروه صنعتی مارال میگوید: تخصیص دیرهنگام ارز و طولانی بودن روند حواله ارز تخصیصیافته جهت واردات مواد اولیه یکی از مشکلات اساسی است اما مشکل تعیین مسیر قرمز در هنگام اظهار کالا توسط شرکتهای تولیدی و ارجاع آن به کارشناس مجازی نیز وجود دارد.
رستمی ادامه داد: با توجه به تسلط نداشتن کارشناس مجازی به ماهیت کالای وارداتی و حضور نداشتن وی در گمرکی که کالا در آن اظهار شده، پروسه ترخیص مواد اولیه روزها و هفتهها به طول میانجامد و باعث توقف کامل تولید می شود.
وی تاکید کرد: این مشکل در سایه تدبیر مسوولان قابل رفع بوده و تنها به توجه و مساعدت مسوولان امر نیازمند است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات، نبود امکان برای تامین مواد اولیه به صورت مستقیم از تولیدکننده داخلی در پی ابلاغ مصوبههای ستاد تنظیم بازار است که از مهمترین موارد آن عدم امکان خرید مستقیم از شرکتهای فولاد و اجبار به خرید از طریق بورس میباشد.
وی اضافه کرد: محصولات فولادی گاهی در بورس تا چندین ماه عرضه نمیشود و از سوی دیگر نیز همه ورقهای مورد نیاز شرکت در بورس موجود نیست؛ بر همین اساس روند تولید شرکت با مشکلات عمده و توقفهای طولانی مدت مواجه می شود.
وی اظهار داشت: محدود بودن اختیارات سرپرستی بانکها در خصوص اعطای تسهیلات کلان به شرکتهای بزرگ در شهرستانها و بروکراسی اداری در خصوص تصویب و تخصیص منابع به شرکتهای تولیدی از دیگر مشکلات این واحد تولیدی است.
خبرنگار: چه پیشنهادی برای رفع مشکلات دارید؟
مدیرعامل و عضو هیات مدیره گروه صنعتی مارال میگوید: بوروکراسیهای اداری از جمله در زمینههای بانکی و گمرکی در سطح استان و گاهی اوقات در سطح کشور باید حذف شود و تسهیلات زودبازده با بهره کم در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.
به گفته "رستمی" بسیاری از مشکلات تولیدکنندگان به ظاهر مشابه یکدیگر است اما رفع آنها به توجه بیشتر و ریزبینی مسوولان امر نیاز دارد.
خبرنگار: چه صنایعی جزو زنجیره تولید گروه صنعتی مارال محسوب میشود؟
مدیرعامل و عضو هیات مدیره گروه صنعتی مارال ارومیه گفت: کارخانههای فولادسازی، پروفیلسازی، لاستیکسازی، صنایع ریختهگری و فورجکاری، قطعهسازی و رنگسازی و صنایع حمل و نقل به نوعی جزو زنجیره تولید این واحد صنعتی به شمار میرود.
وی ادامه داد: البته از کنار ظرفیتها و مزیتهای صادارتی این گروه صنعتی هم نمیتوان به سادگی عبور کرد و به نظر میرسد افزایش تولید آن در سال جهش تولید میتواند در ارزآوری بیشتر نیز موثر باشد.
خبرنگار: محصولات تولیدی شما به چه مناطقی صادر میشود؟
مدیرعامل گروه صنعتی مارال ارومیه با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۰۰ دستگاه از تولیدات این گروه صادر میشود، بیان کرد: بازار تمامی کشورهای همسایه به جز ترکیه مثل افغانستان، تاجیکستان، ارمنستان، پاکستان و عراق پذیرای محصولات این گروه است و در کشورهای اروپایی فقط به روسیه صادرات داریم.
اگرچه در زمان حاضر کمبود سرمایه در گردش جزو چالشهای اساسی بخش قابل توجهی از صنعتگران به شمار میرود اما در برخی از موارد نیز رفع موانع اداری همچون کوتاهتر کردن عملیاتهای گمرکی میتواند از رکود در تولید جلوگیری کند.
فعالیت کاملترین خطوط تولید انواع تریلر در آذربایجانغربی
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجانغربی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: گروه صنعتی مارال تریلر در زمینی به مساحت بیش از ۲۵۰ هزار مترمربع و با سالنهایی به زیربنای افزون بر ۱۰۰ هزار مترمربع بزرگترین و کاملترین خطوط تولید انواع تریلر، محور، جعبه و قطعات تریلر کشور را در دل خود جای داده است.
معصوم علی اکبری اظهار داشت: این واحد صنعتی استانداردهای ۱۷ گانه ملی، استاندارد جهانی حمل مواد سوختی (ADR) و استاندارد ذخیره سازی و توزیع گاز مایع به همراه اســتــاندارد ایزو ۹۰۰۱:۲۰۰۸ (سیستم مـدیریت از آلمـان) را در اختیار دارد.
وی افزود: محصولات تولیدی این گروه صنعتی با نمونههای خارجی در رقابتی تنگاتنگ بوده و هر محصول در این مجموعه با ریزترین جزئیات در واحد فنی و مهندسی به صورت سه بعدی طراحی و در خطوط تولید زیر نظر مهندسان با تجربه با برترین رباتها و تکنولوژیهای ساخت، تولید و با دقیقترین تجهیزات مورد کنترل و آزمایشهای کیفی قرار گرفته و جهت خدمت به صنعت حمل و نقل کشور آماده میگردد.
علی اکبری اضافه کرد: مارال تریلر با کسب استانداردهای CE اروپا، راه را برای حضور هرچه بیشتر در بازارهای تراز اول خارجی هموار کرده است.
وی بیان کرد: این شرکت در سال ۱۳۹۸ توانسته با راهاندازی خط تولید جدید تانکرهای گاز مایع ( به صورت تریلر و ثابت) خود را به بزرگترین تولیدکننده این محصول در منطقه و آسیا تبدیل و با تولید سالانه ۲ هزار دستگاه علاوه بر نیاز داخلی بخش اعظمی از این محصول را به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر کند.
وی تاکید کرد: همچنین گروه صنعتی مارال توانسته با راهاندازی و شروع فعالیت خط بازسازی اتوبوس شهری، تولید مینی بوس و خودروهای خدمات شهری با ظرفیت بازسازی ۲۰ هزار دستگاه اتوبوس شهری در سال و همچنین تولید سالانه پنج هزار مینی بوس گام بزرگی در راستای جهش تولید بردارد.
وجود چنین واحدهای تولیدی با ظرفیت قابل توجه صادراتی و ارزآوری، فرصتی بی نظیر برای توسعه آذربایجان غربی است که باید از همه این فرصت ها به بهترین شکل ممکن استفاده کرد که البته این امر نیازمند جلوگیری از موازی کاری، اهتمام همه بخش های مرتبط و توسعه خدمات دولتای به بخش تولید در راستای جهش تولید مد نظر رهبر معظم انقلاب است.
نظر شما