پزشک پیشین پرسپولیس: راه برخورد با کرونا لغو مسابقات نیست

تهران- ایرنا- پزشک اسبق تیم فوتبال پرسپولیس گفت: راه برخورد با کرونا لغو مسابقات نیست، بلکه رعایت بهداشت فردی در محل تمرین یا مسابقه است. اگر پروتکل‌های اعلامی رعایت شود، اتفاقی رخ نخواهد داد.

بعد از همه گیر شدن ویروس کووید ۱۹ در سراسر جهان فعالیت‌های اجتماعی و البته ورزشی به حالت تعلیق درآمد. در این بین تقریبا تمام مسابقات و تمرینات ورزشی در ایران و سراسر جهان تعطیل شد. بعد از گذشت چند ماه و کم شدن همه گیری ویروس، آرام آرام شاهد از سرگیری مسابقات ورزشی در جهان هستیم. در این بین و با اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، لیگ برتر فوتبال کشورمان هم حدود ۲۰ روز دیگر آغاز می‌شود و تمرینات تیم‌ها هم شروع شده است. این تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا موافقان و مخالفان زیادی داشته است.

«فرید زرینه» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به از سرگیری مسابقات فوتبال و اعتراض برخی تیم‌ها نسبت به این موضوع اظهار داشت: در ایران ستادی به نام مبارزه با کرونا وجود دارد که افراد متخصصی از وزارت بهداشت و دیگر افراد عضو آن هستند. وقتی این ستاد تصمیمی می‌گیرد همه جوانب را در نظر می‌گیرد. واقعیت این است که ویروس کووید ۱۹ یا همان کرونا با وجود اینکه هنوز ریشه‌کن نشده است، اما  برخی کشورها مانند کره‌جنوبی یا آلمان فعالیت‌های ورزشی خود را از سر گرفته‌اند. در حال حاضر شرایط به نحوی است که همه چیز آرام آرام به وضعیت عادی بازمی‌گردد. البته هنوز خطر وجود دارد و همه افراد باید متوجه این موضوع باشند.

وی افزود: با برنامه و آرام آرام و البته با رعایت کامل مسائل بهداشتی می‌توان به جامعه برگشت تا اگر اتفاقی هم رخ داد، آن را کنترل کرد. همه ما در هر شغلی باید پروتکل‌های بهداشتی را به طور دقیق اجرا کنیم. برخی از اهالی فوتبال ایران اعلام کردند که اگر لیگ برتر ادامه پیدا کند خطرناک است، حالا سووال اینجاست که آیا الان که مردم به سر کار می‌روند یا در مترو و یا مغازه هستند خطر وجود ندارد؟ اصلا چه ضمانتی وجود دارد که یک فوتبالیست یا مربی خارج از چارچوب فوتبال کرونا نگیرد؟ مگر می‌شود ضمانت داد که کسی در فوتبال کرونا نگیرد.

پزشک سابق تیم فوتبال پرسپولیس اضافه کرد: از نظر من راه برخورد با این بیماری لغو کردن همه چیز نیست، بلکه رعایت بهداشت فردی در محل تمرین یا مسابقه است. اگر فاصله‌ها رعایت شود، ماسک باشد و در تمرین همه مسائل بهداشتی را رعایت کنند اتفاقی رخ نمی‌دهد. شاید برای خیلی‌ها این سوال پیش آید که در شرایط مسابقه نمی‌شود، فاصله اجتماعی را رعایت کرد که من برای این موضوع جوابی دارم. وقتی مسوولان تیم‌ها و مسابقات قبل از هر بازی از بازیکنان و عوامل مسابقه تست کرونا بگیرند عملا برای برگزاری هر مسابقه شخصی ناقل کرونا نخواهد بود و مسابقه در یک فضای پاک برگزار می‌شود.

وی گفت:‌ باید این نکته را در نظر داشته باشیم که ستادی مثل مقابله با کرونا وقتی تصمیمی می‌گیرد با کارشناسی و مطالعه است. الان اگر این فصل برگزار نشود چه تضمینی وجود دارد که فصل بعد برگزار شود؟ همه می‌دانیم کرونا تا کشف واکسن و تولید انبوه جهانی آن با ما خواهد بود.

زرینه اضافه کرد: ‌به نظر من اگر در شرایط فعلی لیگ را شروع نکنیم هیچ منطقی وجود ندارد که بخواهیم برای فصل بعد لیگ را برگزار کنیم و اصلا هیچ تضمینی وجود ندارد که در چند ماه آینده وضعیت کرونا بهتر شود. برخی اعتقاد دارند که شرایط پزشکی کشورمان را با کشورهایی مانند آلمان، اسپانیا، ایتالیا و انگلیس مقایسه کنیم. نظر من کاملا بر خلاف این دوستان است. ما در مسائل پزشکی و بهداشتی شرایط بسیار خوبی در جهان داریم اگر هم الان وضعیت کمی بد است به خاطر این است که مردم رعایت نمی‌کند ما اصلا نباید خودمان را دست‌کم بگیریم.

وی یادآور شد:‌ در نهایت معتقدم که پشت برخی صحبت‌ها و اظهار نظرها منطق نیست. وقتی جایی مثل ستاد ملی مبارزه با کرونا چیزی را تایید می کند، آن را باید پذیرفت.  البته ممکن است این تصمیم بی‌عیب نباشد و شاید کسی هم در جریان تمرین و بازی، کرونا بگیرد، اما همین اتفاق ممکن است در خیابان یا مغازه رخ دهد.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha