امیر ناظمی در مراسم افتتاحیه آنلاین پیشران های اقتصادی دیجیتال با حضور رییس جمهوری افزود: توسعه یک مسیر است و نه یک اتفاق. همه کسبکارها برای پیمودن این راه توسعه، مشکلاتی دارند. البته مسیر توسعه برای هر کسبوکاری متفاوت است؛ اما مشکلات راه اغلب مشابه است. در این طرح تلاش کردهایم تا یک بسته حمایتی یا به زبان دیگر یک توشه راه برای کسبوکارها آماده کنیم. این طرح یعنی اینکه پیمودن مسیر توسعه برای کسبوکارها سادهتر و کمهزینهتر شود.
وی اضافه کرد: در این طرح هر شرکت نوآفرین، یعنی هر شرکتی که در ابتدای مسیر رشد است و بیشتر از هر چیز ایده دارد، میتواند از خدماتی به صورت رایگان و تخفیفدار بهره بگیرد و این خدماتی است که در مسیر توسعه کسبوکار کلیدی است.
به گفته ناظمی این بسته به صورت مشارکت عمومی-خصوصی است که در آن خدمات توسط شرکتهای بخش خصوصی، برای بخش نوپا و نوآور ارائه میشود؛ به نحوی که در حدود نیمی از هزینهها توسط شرکتهای ارائهدهنده خدمات و نیمی نیز توسط دولت جبران خدمت میشود.
وی افزود: در این طرح شرکتهای استفادهکننده از خدمات میتوانند در یک بازار رقابتی به انتخاب تامینکننده خدمات خود اقدام کنند.به این ترتیب همکاری دولت نیز با گروهها یا شرکتهایی خواهد بود که خدمت بهتری را ارائه میدهند؛ و هر فرد خدمت خوبی ارائه ندهد، به خودی خود از بازار حذف میشود. به این ترتیب منابع حمایتی دولت به صورت بهینه هم به کسبوکارهای کوچکی که نیاز دارند و هم به کسبوکارهای بزرگی که خدمت بهتر ارائه میدهند، تخصیص یابد. لازم به ذکر است فهرست این خدمات و نحوه استفاده از آن در سایت Irannoafarin.ir آمده است.
طرح انتخاب هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی
طرح دیگری که از سوی سازمان فناوری اطلاعات رونمایی شد، مربوط به تلویزیونهای اینترنتی است.
ناظمی در این خصوص گفت: در حالی که در سال ۹۲ انحصار رسانهای در دست رسانههای رسمی بود؛ امروز حدود ۱.۸ میلیون نفر مشترک فعال (با پرداخت حق عضویت) و حدود سه میلیون نفر بیننده (بدون پرداخت حق عضویت)، استفاده از این سامانههای پخش ویدئو و تلویزیون اینترنتی را تجربه میکنند؛ البته بیش از آن طعم «حق انتخاب» را در عرصه محتوا تجربه خواهند کرد.
وی افزود: تولید محتوا اصلیترین چالش «شبکه ملی اطلاعات» است. ضعف در تولید محتواهای جذاب و تمایل به انحصارگری باعث شده است که سهم ترافیک داخل به اندازهای که ظرفیت زیرساختی برای آن مهیا شده است، رشد نکند. هماکنون نیز حدود ۴۰٪ از ترافیک مورد استفاده کاربران، از جنس ترافیک داخلی است و بخش عمدهای از آن متعلق به این همین سامانهها است و زیرساخت فعلی شبکه ملی اطلاعات با ظرفیتی بیش از ۱۴ برابر میزان مصرف شهروندان تهیه شده است.
ناظمی گفت: در حالی که در کشورهای توسعهیافته ۷۰٪ از ترافیک ملی در زمان پیک مربوط به حوزه پخش ویدئو و موسیقی است؛ اما سنگاندازیهای عرصه تولید محتوا نه تنها منجر به عدم تحقق پتانسیلهای این حوزه شده است؛ بلکه بر اندازه بازار اقتصاد دیجیتال نیز تاثیر منفی گذاشته و صرفه اقتصادی در توسعه زیرساخت توسط بخش خصوصی را کاهش داده است.
وی افزود: اکنون ماهیانه حدود هفت میلیارد دقیقه از سرگرمی شهروندان ایرانی از طریق همین سامانهها پاسخ داده میشود که امیدواریم با اجرای این طرح تا انتهای سال این رقم با رشد ۱۰۰٪ روبه رو شود.
ناظمی گفت: این طرح اصولیترین سیاست حمایت از هنر و هنرمند است؛ چون هم بازارسازی میکند و بازار تاتر، سینما و موسیقی را گسترش میدهد و مخاطب هنر و هنرمند را افزایش میدهد. مقایسه میان ابتدای دوره حضرتعالی که در آن اقتصاد سینما تنها ۳۷ میلیارد تومان در سال بود و امروز که تنها سهم این سامانهها (غیر از سینما و DVD) بیش از ۵۴ میلیارد تومان در ماه (۶۴۸ میلیارد تومان در سال) است؛ نشانه اهمیت این نوع از پروژهها در اقتصاد دیجیتال است. اکنون بازار اقتصادی سامانههای پخش ویدئو ۱۷ برابر سال ۹۲ وبیش از ۴.۵ بازار فروش سینماها است.
وی ادامه داد: با توجه به ضریب نفوذ دسترسی به اینترنت که به ۹۰٪ رسیده با همکاری مرکز ملی فضای مجازی در این طرح به هر مشترکی که متقاضی اینترنت ثابت شود؛ هدیه یک ماه تجربه استفاده از سامانههای ویدئویی و تلویزیونی را تقدیم میکنیم. هم عضویت یک ماهه و هم ترافیک مشاهده فیلمها در این مدت رایگان است. امید داریم تا انتهای سال تا ۵ میلیون خانوار بتوانند هم مشترک ADSL یا VDSL جدید شوند و این خدمت را تجربه کنند.
نظر شما