اجرای نسخه نویسی الکترونیک در مراکز درمانی خصوصی سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به کاهش کاربردی حذف دفترچه از ابتدای خرداد امسال تمامی مراکز درمانی سرپایی طرف قرارداد با بیمه سلامت می‌توانند بصورت داوطلبانه برای تمامی این بیمه شدگان نسخه الکترونیکی انجام دهند.

دکتر رضا عباسی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: ایجاد بستر نسخه نویسی الکترونیک در سازمان بیمه سلامت ایران از سال ۹۵ در کرمان بصورت پایلوت انجام شد و با آماده شدن بستر مناسب نرم افزاری در اسفند ۹۷جهت اجرا در همه استان‌ها در اولین گام بصورت ۳۰درصد از شهرهای استان شامل داروخانه ها و مراکز پاراکلینیک و ۵۰درصد پزشکان در بخش سرپایی خصوصی  اجرایی شده و در این استان در بیش‌از ۶ شهرستان قابل اجراست.

وی گفت: در راستای رویکرد جدید سازمان بیمه سلامت ایران و به منظور ارائه خدمات به بیمه شدگان از طریق بستر الکترونیکی و بر اساس بند ج تبصره ۱۷قانون بودجه سال ۹۹، بیمه سلامت مکلف به اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی و استحقاق سنجی بیمه شدگان در مراکز درمانی هستند.

مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به کاهش کاربردی حذف دفترچه از ابتدای خرداد امسال تمامی مراکز درمانی سرپایی طرف قرارداد با بیمه سلامت می توانند بصورت داوطلبانه برای تمامی بیمه شدگان با دریافت شناسه از سامانه در دفاتر بیمه شدگان اعم از دفترچه‌های دارای اعتبار و یا فاقد اعتبار و یا سربرگ مطب شخصی خود خدمت تجویز و شناسه دریافتی را در نسخه تجویزی بیمار درج و بیمار با همان شناسه پزشک می‌توانند جهت دریافت سایر خدمات به داروخانه‌ها و مراکز پاراکلنیک طرف قرارداد در سطح استان مراجعه کنند.

وی با اشاره به حذف دفترچه و انجام نسخه نویسی بصورت الکترونیک بیان کرد: از ابتدای تیر سالجاری استفاده از دفترچه‌های بیمه سلامت در تمامی مراکز درمانی سرپایی ممنوع است و پزشکان طرف قرارداد می‌توانند در قالب نسخه نویسی الکترونیک و یا در سربرگ مطب پزشکان و با انجام استحقاق سنجی و دریافت شناسه از سامانه نسبت به تجویز دارو اقدام کنند.

عباسی ادامه داد: به منظور کاهش هزینه‌های چاپ دفترچه صدور دفاتر بیمه و همچنین جلوگیری از اتلاف وقت ایاب و ذهاب حضوری و تسریع و تسهیل در ارائه خدمات میطلبد خدمت رسانی 
در بخش سرپایی به بیمه شدگان بصورت الکترونیکی انجام شود.

وی اظهار داشت: حذف دفترچه‌های بیمه سلامت باعث کاهش خطاهای بیمه ای، مدیریت منابع و همپوشانی بیمه‌ای و نیز موجب دسترسی آسان به اطلاعات بیماری و تسریع در پرداخت مطالبات پزشکان و همچنین رضایتمندی بیمه شدگان می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان گفت: یکی از الویت‌های مهم سازمان بیمه سلامت این است که توان کاری خود را کاهش کاربردی و تدریجی حذف دفترچه‌های بیمه سلامت قرار داده و  مصمم است که ارائه خدمات در بخش سرپایی به بیمه شدگان بصورت الکترونیکی انجام گیرد.

وی افزود: با استقرار سازمان الکترونیک و دستیابی به اطلاعات it می‌توان تجزیه و تحلیل شفاف تر از اطلاعات و داده‌ها را داشته و منابع را بهتر مدیریت کنیم و خدمات با کیفیت و مطلوب‌تری به بیمه شدگان ارائه دهیم.

عباسی خاطرنشان کرد: در برنامه استحقاق سنجی در ۱۰۰درصد از موسسات خصوصی طرف قرارداد از جمله مطب پزشکان، داروخانه‌ها، آزمایشگاه و تصویربرداری و سونوگرافی بصورت کامل عملیاتی می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای برنامه‌های زیرساخت‌های لازم از مهمترین عوامل استقرار و اجرای بهتر برنامه نسخه نویسی الکترونیک است و تمام آموزش‌های لازم جهت جامعه هدف از جمله پزشکان توسط کارشناسان اداره نظارت و ارزشیابی اداره کل بصورت مستمر و با برنامه برگزار شده است.

مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان با اشاره به اتمام تاریخ اعتبار دفاتر بیمه شدگان ساکن روستاها و بیمه سلامت همگانی گفت: روستاییان می‌توانند جهت دریافت دفترچه بیمه رایگان به سایت سازمان بیمه سلامت ایران و یا دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد در استان مراجعه و ثبت نام کنند در صورت عدم تمدید دفاتر بیمه خود از در هیچ یک از مراکز درمانی پذیرفته نخواهد شد.

وی افزود: بیمه شدگان روستایی و بیمه سلامت با مراجعه به سایت سازمان بیمه سلامت و ثبت نام پس از بررسی اموال و دارایی‌های و درآمد متقاضیان توسط وزارت رفاه دهک بندی و سپس به بیمه سلامت اعلام می‌شود و بر اساس دهک‌های اعلام شده فرد نسبت به پرداخت حق بیمه خود اقدام کنند.

عباسی بیان کرد: بر اساس طرح دهک بندی افرادیکه در دهک‌های یک و دو و سه قرار گیرند بصورت رایگان صاحب دفترچه بیمه سلامت خواهند شد و اگر در دهک چهار قرار گیرند ۵۰درصد هزینه حق بیمه دفترچه را پرداخت کنند و اگر در دهک های پنجم به بعد قرار گیرد با پرداخت کامل حق بیمه هزینه‌های درمانی میتوانند صاحب دفترچه بیمه سلامت شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه زمان ثبت متقاضیان دفترچه بیمه سلامت جهت مشخص شدن نوع دهک آنان بر حسب مراحل قانونی یک ماه به طول می‌انجامد و در این مدت امکان ارائه خدمات درمانی مقدور نیست لذا توصیه اکید می‌شود هرچه سریعتر نسبت به ثبت نام خود جهت دریافت و یا تمدید دفاتر بیمه در سامانه بیمه سلامت اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha