۱۲ خرداد ۱۳۹۹، ۸:۱۶
کد خبرنگار: 2187
کد خبر: 83804970
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

قصه ناشاد دانش‌آموزان کاشمری در استفاده از نرم افزار "شاد"

مشهد- ایرنا-  اگرچه با آمدن ویروس کرونا تلاش شد تا آموزش چه در سطح مدارس و چه دانشگاه‌ها با ارائه مجازی تعطیل نشود اما دسترسی نداشتن برخی از دانش آموزان به امکانات مورد نیاز برای بهره‌مندی از آموزش‌های مجازی دردسرساز شد و نرم افزار "شاد " موجب غصه‌ دار شدن برخی از دانش‌آموزان از جمله در شهرستان کاشمر شد که از داشتن گوشی هوشمند و اینترنت پرسرعت محروم بودند.

در حالی که جمعی از دانش‌آموزان کاشمری در شبکه دانش‌آموزی "شاد"حضور دارند حضور در این فضا به قصه پرغصه ای برای  برخی خانواده‌ها که به‌ لحاظ اقتصادی آسیب‌پذیرترند تبدیل شده است.

مادر دانش‎آموزی در یکی از روستاهای کاشمر در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: برای حضور فرزندم در برنامه شاد توان تأمین گوشی همراه و اینترنت را ندارم  و با توجه به این‌‎که فرزندم در مقطع ابتدایی درس می‏‌خواند نگران جبران عقب‌ماندگی درسی او هستم.

معصومه نیکدل افزود: این طرح برای دانش‌آموزانی که وضعیت مالی بهتری دارند شاید خوب باشد اما امکان بهره مندی از آن برای بسیاری از دانش‌آموزان روستایی که گوشی هوشمند ندارند وجود ندارد.

یکی دیگر از شهروندان کاشمری هم از مصائب کمبود تلفن همراه برای فرزندانش جهت حضور در این شبکه گفت و افزود کارگر ساده‌ای با چهار فرزند هستم که سه نفرشان دانش‌آموزند و از زمان شروع به کار این شبکه، تلفن همراهم را به فرزندانم داده‌ام که نوبتی از آن استفاده کنند اما خودم برای انجام کارهایم بدون تلفن همراه، با مشکل مواجهم  و البته هزینه خرید بسته اینترنتی هم به هزینه هایمان در این روزهایی که درآمدی ندارم افزوده شده است.

محمد گلکار ادامه داد: فرزندانم به دلیل تداخل زمانی کلاس‌شان با یکدیگر، امکان استفاده از شبکه را ندارند و روزانه به شکل نوبتی از تلفن همراه استفاده می‌کنند.

یک مادر دیگر کاشمری نیز از ترس تنها بودنِ یگانه فرزند دخترش با تلفن همراه به بهانه حضور به موقع در شبکه شاد با ما سخن گفت.

مهرنوش مظفری افزود: من و همسرم شاغل هستیم و در زمان برگزاری کلاس‌های شاد در منزل حضور نداریم  و این که تلفن همراه را در اختیار نوجوانی با هزاران سؤال و دغدغه ذهنی قرار ‌دهم و او را در خانه تنها بگذارم، فکرم را درگیر می کند و آرامش روحی ام را به هم می ریزد.

کارگریِ دانش‌آموز برای تهیه تلفن هوشمند

در این میان معلمان هم حرف‌های بسیاری درباره اپلیکیشن شاد دارند که مهم‌ترین نقد آنها زیر سؤال رفتن عدالت آموزشی با راه‎اندازی سامانه شاد به دلیل عدم دسترسی بسیاری از دانش‌آموزان به اینترنت و تلفن همراه است و از سویی زیرساخت‌های فنی این اپلیکیشن به‌ویژه سرعت پایین آن، در عمل جریان آموزش مجازی را در شهرهای کوچک با مشکل مواجه کرده است.

در همین خصوص نماینده معلمان کاشمر گفت: استفاده از شبکه شاد به یکی از دغدغه‎های جدی خانواده‎ها، معلمان و دانش‌آموزان تبدیل شده است.

نبی‌الله ابراهیمی افزود: اگرچه آموزش مجازی تجربه‌ای نو و متفاوت از آموزش سنتی در چهارچوب فضای مدرسه بود اما می‌طلبد هرچه سریع‌تر مشکلات این سامانه رفع گردد.

وی سرعت پائین بارگذاری تمامی مطالب در سامانه شاد را از جمله مشکلات جدی آموزش مجازی در این فضا برشمرد و ادامه داد: هرچند برای ارسال یک مطلب، عکس و فیلم باید یک ساعت قبل از شروع کلاس اقدام کرد اما گاه ساعت‎ها بعد از شروع کلاس همچنان باید وقت صرف شود تا مطالب بارگذاری شوند و به همین جهت نمی‎توان به‌طور هم‌زمان از دانش‌آموزان پرسش و پاسخ کرد.

نماینده معلمان در کاشمر با اشاره به این‌که برای دریافت یک پیام جدید باید چندین مرتبه از برنامه خارج و مجدد وارد شد گفت: اگرچه در مدارس خاص چون خانواده‌ها توانایی مالی بهتری دارند بیشتر دانش‌آموزان تلفن همراه هوشمند داشته و به سامانه شاد نیز دسترسی دارند اما مشکل جدی ما در مدارس روستایی است.

ابراهیمی افزود: دانش‌آموزان روستایی به دلیل عدم دسترسی به ابزار لازم نمی‌توانند از آموزش مجازی بهره ببرند و بیشتر خانواده‌ها گوشی هوشمند نداشته و اغلب والدین مسن و کشاورزند و از آموزش مجازی شناختی ندارند.

وی ادامه داد: در خانواده‌هایی که در تأمین هزینه روزمره زندگی خود با مشکلات جدی مواجهند وقتی به دانش‌آموز آن خانواده می‌‏گوییم باید سامانه شاد را نصب کند حس بدی خواهند داشت زیرا این اتفاقات موجب شده عدالت آموزشی زیر سؤال برود از این رو باید از دانش‌آموزان مناطق محروم حمایت جدی صورت گیرد.

نماینده معلمان در کاشمر با بیان این‌که از سویی برخی معلمان نیز برای ارائه محتوای آموزشی در فضای مجازی تسلط کافی ندارند افزود: گاه دیده می‌شود فرزندان برخی معلمان از خود آنها جلوتر حرکت می‌کنند و فرزند، پدر معلم خود را عضو سامانه شاد می‌کند همچنین اکثر همکاران مطالب را از کانال‌های آموزشی بر می‌دارند و برای دانش‌آموز ارسال می‌کنند که بدون ‏شک با این وضعیت، فرد مطلبی را فرا نخواهد گرفت.

ابراهیمی افزود: هرچند به دلیل نبودِ نیروی کافی در آموزش‌و پرورش برخی دبیران بازنشسته همچنان تدریس می‌کنند اما برخی از این افراد تسلط و شناخت کافی برای آموزش مجازی ندارند.

وی اضافه کرد: نیاز داریم یک دبیر دیگری به نام دبیر رسانه به بدنه آموزش‌ و پرورش اضافه شود تا بتواند تولید محتوا کند زیرا اکنون برخی معلمان نمی‌دانند در این وضعیت چه کاری باید انجام دهند.

او ادامه داد: وضعیت موجود موجب وارد شدن آسیب جدی به دانش‌آموزان شده به طوری که  یکی از دانش‌آموزانم در شرایطی که باید در خانه بماند دو ماه است درس را کنار گذاشته و برای تهیه و خرید گوشی هوشمند و ورود به سامانه شاد، مشغول کار شده  که این آسیبی جدی برای خانواده‌هاست.

دسترسی راحت دانش آموزان به گوشی به بهانه درس

نماینده مدیران مقطع متوسط اول هم هزینه بالای اینترنت را یکی از اعتراضات جدی خانواده‎ها برای ورود فرزندشان به سامانه شاد دانست و افزود: متأسفانه تعداد کثیری از دانش‌آموزان روستایی به فضای مجازی دسترسی ندارند.

مهدی غلامرضاپور با اشاره به این‌که در یکی از روستاهای کاشمر از۷۰ نفر دانش‌آموز فقط دو نفر در فضای مجازی حضور دارند ادامه داد: در گذشته برای دوری دانش آموزان از فضای مجازی تبلیغ و فرهنگ‌سازی بسیاری شده اما اکنون به بهانه حضور در فضای مجازی و تدریس، به راحتی گوشی در دست دانش آموزان است و اصلاً آنها لحظه ای از گوشی فاصله نمی‎گیرند و خانواده ‏ها هم نمی‎توانند مدام مراقب فرزندانشان باشند.

وی ادامه داد: متأسفانه در برخی از مناطق شهر کاشمر هم اصلاً به اینترنت دسترسی ندارند و خانواده‎ها مجبورند در ساعات تدریس معلم در سامانه شاد به منزل دیگر اقوام خود بروند.

بازخوردهای آزاردهنده معلمان در سامانه شاد

نماینده انجمن اولیا و مربیان شهرستان کاشمر نیز گفت: بدون ‏شک در فضای مجازی برای تعلیم و تربیت با افت شدید تحصیلی رو به رو خواهیم شد و با توجه به این‌که دانش‌آموزان باید در کنار هم آموزش را فرا بگیرند لذا نمی‎شود در فضای مجازی به معنای واقعی تربیت را انجام داد.

کاظم شیردل افزود: بیشترین آسیب را در پایه اول ابتدایی می خوریم که در آنها دانش‎آموزانی که تازه با کلاس و فضای مدرسه آشنا شده بودند بعد از مدتی مدارسشان تعطیل ‎شد و به طور قطع هرکاری هم معلم انجام می داد نمی‎توانست در فضای مجازی دانش‌آموز کلاس اول را به‌خوبی تربیت کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر که چندین هزار نفر از فضای مجازی محرومند بدون‏ شک شاهد افت شدید تحصیلی دانش آموزان خواهیم بود.

نماینده انجمن اولیا و مربیان شهرستان کاشمر گفت: آنچه دانش‌آموزان را در سامانه شاد آزار می‎دهد بازخوردهای معلمان است یعنی متأسفانه برخی معلمان، دانش‌آموزان را در فضای مجازی که فشار روانی بسیاری بر کودکان وارد می‎شود رده‌بندی می‎کنند و مدام دانش‌آموزان برتر را به رخ دیگر دانش‌آموزان می‏ کشانند درصورتی‌که این کار ممنوع است.

با این تفاصیل لازم است و با توجه به این که هنوز هم ویروس کرونا در کمین مردم است پیش از پایان سال تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی تدابیری اندیشیده شود تا هم برنامه شاد بی نقص در اختیار دانش آموزان باشد و هم در خصوص زیرساختهای مورد نیاز برای دسترسی به اینترنت با کیفیت به ویژه در شهرهای کوچک با حداقل امکانات تدابیر لازم اندیشیده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha