۱۲ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۲۹
کد خبرنگار: 896
کد خبر: 83805642
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کرونا و پیشخوان‌های دولت در مازندران

۱۲ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۲۹
کد خبر: 83805642
کرونا و پیشخوان‌های دولت در مازندران

ساری – ایرنا – دفاترپیشخوان دولت در مازندران این روزها بخاطر ثبت‌نام افراد درسامانه جامع اطلاعات مشتریان(سجام ) وگرفتن احرازهویت پرجمعیت است و این شلوغی با برخی بی توجهی‌ها به فاصله‌گذاری اجتماعی در این مراکز به نوعی خطر کرونا را پررنگ‌تر کرده است.

از اوایل اردیبهشت امسال آزادسازی سهام عدالت انجام شد و افرادی که خواهان در اختیار گرفتن سهام شان بودند از طریق دفاتر پیشخوان دولت در محل شهرهایشان  مراحل ثبت نام در این سامانه را انجام داده و  می توانستندپس از آن از طریق همین مراکز مراحل بعدی برای دریافت کد احراز هویت کارگزاری های بورس و عقد قرار داد را انجام بدهند.  این مساله باعث شد تا به یکباره و در این شرایط کرونایی دفاتر پیشخوان دولت مازندران با ازدحام زیاد جمعیت مواجه شوند.   

با وجود اینکه اعلام شد مراحل ثبت نام در منزل  و از طریق اینترنتی قابل انجام است اما هنوز افرادی بنا به دلایلی همچون بی اطلاعی از نحوه ثبت نام اینترنتی و یا مسائل و مشکلاتی همچون نداشتن اینترنت و پایین بودن سرعت آن و یا شرایط سنی و مسن بودن و نیاز به حضور افراد برای عقد قرارداد با کارگزینی باعث شده تا برخی برای انجام این روند مجبور شوند به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه بکنند.  

خبرنگار ایرنا با حضور در برخی از پیشخوان های دولت در شهرهای مازندران از جمله کوچه سیدین ، خزر ۴ قائمشهر و فرهنگ شهر ساری مشاهده کرده است که فضای اکثر این دفاتر کوچک و در حد ۴۰ تا ۵۰ متری است و غالبا این مکان ها بدون تهویه هوا می باشند. علاوه بر این بخاطر محدودیت فضا این دفاتر ، صندلی های محل استقرار مراجعه کنندگان بدون رعایت فاصله مورد نظر یک و نیم تا ۲ متر در کنار یکدیگر قرار دارند . 

از جمله موارد عدم رعایت نکات بهداشتی در این مکان ها ، ضدعفونی نشدن دستگاه های ثبت اثر انگشت می باشد که بعد از استفاده هر مراجعه کننده بدون اینکه ضدعفونی شود فرد بعدی انگشت خود را بر روی آن می گذارد . 

مهمترین مساله در عدم رعایت نکات بهداشتی مراکز پیشخوان دولت ، حضور پرشمار مردم در این مکان ها است که فاصله اجتماعی اصلا نمی تواند  رعایت شود و این مساله می تواند در روند کنترل سیر بیماری کروناتاثیر بگذارد .  این درحالی است که با بستری بودن تعدادی از مردم با وضعیت تنفسی حاد در بیمارستان های مازندران ، وزارت بهداشت، مازندران  را در بین هشت استان در مرز هشدار قرار داده است.  

محبوبه غلامی بانوی ۶۰ ساله قائمشهری که برای ثبت نام سجام و احراز هویت به یکی از دفاتر پیشخوان دولت در کوچه سیدین شهرقائمشهر مراجعه به خبرنگار ایرنا گفت : روزها صبر کردم تا حداقل بیماری کرونا کنترل شود تا بعد از آن بتوانم برای ثبت نام سجام به دفتر پیشخوان دولت بیایم.

وی افزود : اما متاسفانه نه تنها کرونا در مازندران کمتر نشده است بلکه این  استان را جز استان های درمرز هشدار قرمز قرار داده است و  برای افرادی همچون من که به اینترنت و کامپیوتر دسترسی ندارند چاره ای بجز مراجعه به مراکز پیشخوان دولت باقی نمانده است و بناچار به نزدیک ترین پیشخوان دولت به محل زندگیم مراجعه کردم.  

وی در حالی که ماسک روی صورت خود را جابجا می کرد، ادامه داد : باور کنید از اینکه به این مکان پرجمعیتی آمده ام پشیمان هستم چرا که کرونا برای افراد مسن مثل من که بیماری دیابت نیز دارند خیلی خطرناک است چراکه خیلی از افراد این مساله را جدی نگرفته اند و نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند . 

زینب بانوی ساروی بدون ماسک و دستکش برای انجام کارهای ثبت نام سجام و احراز هویت به دفتر پیشخوان دولت فرهنگ ساری مراجعه کرد و گفت: برغم اینکه دو مبلغ ۱۵۰ هزار و حدود ۱۷۰ هزار ریالی که بابت احراز هویت سجام و احراز هویت کارگزاری پرداخت کردم متاسفانه یک سیستم ساماندهی شده برای کاهش تعداد مراجعه کنندگان در این مراکز وجود ندارد.  

وی افزود:  برای انجام مراحل ثبت نام در سجام و احراز هویت مجبور شدم ساعت ها در این دفتر پیشخوان دولت بر روی صندلی هایی بنشینم که فاصله های مورد نظر رعایت نشده است .

او که ساکن یکی از روستاهای ساری  است گفت : متاسفانه سرعت اینترنت در محل زندگی ام پایین است و برای انجام کارهای اینترنتی مجبور شدم که به پیشخوان دولت مراجعه بکنم .

امید بهرامی مسئول دفتر پیشخوان دولت کوچه سیدین قائمشهر در خصوص فعالیت روزهای اخیر مجموعه اش گفت: بدلیل ثبت نام سجام این روزها پیشخوان های دولت شلوغ و پر از جمعیت است به طوریکه اکثر مواقع کارهای روزمره دفتر تحت الشعاع انجام امور مربوط به سجام شده است . 

وی با اشاره به اینکه در روزهای دیگر حداکثر حضور مردم در این دفتر پیشخوان دولت ۳۰ تا ۵۰ نفر بود ، افزود : اکنون به دلیل شرایط آزادسازی سهام عدالت و ثبت نام افراد روزانه بیشتر از یکصد نفر به این دفتر مراجعه می کنند . 

بهرامی ادامه داد: در سال ۹۰ که مبادرت به راه اندازی این دفتر پیشخوان کردم بدلیل اینکه مراجعه کنندگان آنچنانی نداشتم واحد تجاری ۵۰ متری را خریداری کردم و فعالیت های کاری خود را آغاز کردم اما در شرایط کنونی این متراژ جوابگوی این میزان جمعیت را نمی کند. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا از وسایل ضدعفونی کننده برای دستگاه ثبت اثر انگشت استفاده نمی کند ، گفت : بحدی تعداد مشتریان و کارهایی که برای آنها باید انجام بدهیم زیاد است دیگر فرصت و یا وقتی باقی نمی ماند که برای این منظور صرف بکنیم . 

بنا به اعلام منابع رسمی بیش از ۸۰۰ دفتر پیشخوان دولت در مازندران وجود دارد.

تشدید بازرسی های کرونایی از دفاتر پیشخوان دولت    

معاون پدافندغیرعامل استان مازندران با اشاره به مصوبه اخیر ستاد مبارزه با کرونا و الزام رعایت پروتکل های مورد نظر در دفاتر پیشخوان دولت استان گفت : این الزامات همان رعایت فاصله های اجتماعی و پرهیز از تجمع در این مکان ها است . 

حسینعلی محمدی با اشاره به اینکه تعدادی از دفاتر پیشخوان دولت برای این منظور اختصاص یافته اند ، افزود : اما متاسفانه بدلیل کوچک بودن فضای هر یک از دفاتر پیشخوان دولت  و نیز کم بودن مراکز انتخابی قاعدتا این فاصله های اجتماعی رعایت نمی شود که نیاز است مسولان هر یک از این دفاتر با اعمال راهکارهایی نظیر نوبت دهی و مشخص کردن زمان هر فرد برای مراجعه به این مرکز بستری برای رعایت پروتکل ها را فراهم بکنند .

وی با اشاره به افزایش فعالیت دفاتر پیشخوان دولت برای ثبت نام افراد در سجام ، گفت : به همین منظور بیشتر تمرکز فعالیت بازرسان پدافند غیر عامل و دیگر نهادهای نظارتی و بهداشتی بر روی این مراکز قرار گرفته است . 

معاون پدافند غیر عامل مازندران ادامه داد : هر چند معتقدیم که فواصل اجتماعی و پروتکل های بهداشتی در برخی از این مراکز بدلیل کوچک بودن فضا رعایت نمی شود اما بدلیل نیاز فعلی جامعه به این مراکز در حال حاضر به شیوه تذکر از آنها خواسته می شود تا نکات را رعایت بکنند و فعلا مساله پلمب در  دستور کار نیست . 

وی از ارائه پیشنهاد از سوی ستاد مبارزه با کرونای مازندران به ستاد کشور برای برداشتن محدودیت زمان در انجام کارهای مربوط به ثبت نام سجام و احراز هویت، اضافه کرد : امیدواریم مسئولان مرتبط کشوری با اعمال این روش از تعداد حضور و تجمع افراد در این مکان ها بکاهند . 

سهامداران عدالت صبور باشند   

رییس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان مازندران تعداد سهامداران عدالت در این استان را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت : افراد با ورود به سامانه سجام می توانند مراحل ثبت نام و اخیرا حتی مراحل احراز هویت خود را انجام بدهند.

عسگر توکلی افزود : برغم اینکه این فرصت و فضا برای ثبت نام افراد از طریق اینترنت فراهم است اما شاهد حضور پرشمار افراد در دفاتر پیشخوان دولت هستیم که با توجه به وضعیت هشدار قرمز کرونا در مازندران این مساله نگران کننده است.  

وی از مردم مازندران خواست برای حفظ سلامتی و قطع زنجیره انسانی انتقال کرونا از تجمع در دفاتر پیشخوان دولت بپرهیزند و گفت : در حال حاضر با این تعدادوسیع ثبت نام سهامداران عدالت در سجام با کمبود کد معاملاتی بورسی برای اختصاص دادن به این افراد مواجه هستیم.  

رییس هیات مدیره سهام عدالت مازندران گفت: سهامداران عدالت استان فعلا به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نکنند و براساس برنامه ریزی ها صورت گرفته قرار است سازمان بورس کد بورسی سهامداران عدالت را به صورت خودکار برای افراد ارسال بکند.

وی افزود : متاسفانه ضعف اطلاع رسانی در این خصوص اصلی ترین عامل برای پیش آمدن شرایط فعلی و حضور پرشمار و تجمع مردم در پیشخوان های دولت شده است در حالیکه با اعلام این مساله که کد بورسی به مرور به صورت خودکار برای افراد ارسال می شود می توانست از وضعیت فعلی جلوگیری بکند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha