بازار سرد دستفروشان خرم‌آباد در میان شعله‌های گرم آتش

خرم‌آباد - ایرنا - حریق بازار قدیم خرم‌آباد بیشتر و بیشتر می‌شد؛ خودروی امداد آتش‌نشانی در میان بساط دستفروشان راهی جز فریاد نداشت؛ آنهایی که سد معبر کرده بودند بدون هیچ اقدامی آتش را تماشا می‌کردند.

شرایط بد اقتصادی، سرپرستان خانوارها را مجاب به تلاش بیشتر برای امرار و معاش کرده که در این میان شغل دستفروشی بیشترین مخاطب را به خود اختصاص داده است.

دستفروشان بدون پرداخت هیچگونه مالیات و یا هزینه های جانبی اقدام به پهن کردن بساط خود در کوچه و گذرها کرده و بدون توجه به رعایت حقوق شهروندی اقدام به فروش اجناس نسبتا بی کیفیت می کنند.

این اقدام موجب جبران بخشی از اقتصاد خانواده می شود اما در مقابل معضلاتی را به همراه دارد که گاه با جان آدمی در تقابل است.

هشتم خردادماه امسال یک باب مغازه در بازار قدیم در حوالی امامزاده زیدبن علی خرم آباد دچار حریق شد که در مجموع به پنج واحد تجاری و یک واحد مسکونی خسارت وارد کرد.

خوشبختانه این حادثه خسارت جانی نداشت اما باتوجه به سد معبر دستفروشان در این مسیر و بافت فرسوده آن منطقه شاید در آینده شاهد خسارات جبران ناپذیری باشیم.

دستفروشان در مسیر تردد ماموران آتش نشانی، موجب عدم حضور به موقع نیروهای امدادی شدند، اقدامی که اعتراض عابرین را به همراه داشت، آنها معتقدند که اگر دستفروشان سدمعبر نکرده بودند ممکن بود حریق گسترده نشود و خسارات جزیی تری به همراه می داشت.

۱۰۷ واحد وقفی در حریم امامزاده زیدبن علی وجود دارد

به گفته کارشناسان اداره کل اوقاف و امور خیریه لرستان، موضوع آزادسازی حریم امامزاده زیدبن علی از زمان دولت نهم و دهم آغاز شده است، ۱۰۷ مغازه اطراف امامزاده وقفی می باشد و تاکنون چندین باب واحد تجاری تخریب شده و اما برخی راضی به تخلیه نمی شوند. 

نمی توانیم به بازارچه های محلی نقل و مکان کنیم

علاوه بر واحدهای تجاری وقفی حریم امامزاده، دستفروشان سالیان طولانی با پهن کردن بساط خود راه گذر مردم را تنگ  و تنگ تر کرده اند.

یکی از کاسبان حریم امامزاده زیدبن علی خرم آباد به ایرنا گفت: تابع قانون هستیم اما به شرطی که عدالت برای همه یکسان اجرا شود، نمی توانیم تا در نظر نگرفتن مکان جدید، تخلیه کنیم.

وی معتقد است نقل مکان به منطقه ای دیگر شامل هزینه های بیشتری می شود که در این اوضاع بد اقتصادی حاضر به تخلیه نمی شویم.

این کاسب ۵۲ساله که بیش از پنج متر وسایل و اجناس خود را در پیاده رو پهن کرده است می گوید: راه درآمد من و بسیاری از کاسبان این منطقه از فروش میوه و تره‌بار تامین می شود و نمی توانیم به بازارچه های محلی نقل مکان کنیم .

خسارت ۱۵۰ میلیون تومانی حریق به یک واحد تجاری

محدثه سیاه‌پوش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پنج دهنه مغازه آسیب دیده در حریق اخیر بازار قدیم خرم آباد ملک خانوادگی ما بوده و اکنون دارای مستاجر می باشد.

وی افزود: تنها به یک باب مغازه بیش از ۱۵۰میلیون تومان خسارت وارد شد و حتی ملک مسکونی بالای این واحد تجاری هم دچار دودزدگی شده و  وسایل آن قابل استفاده نمی باشد.

وی ادامه داد: ماموران آتش نشانی در زمان وقوع حادثه به موقع در صحنه حاضر شدند اما زمان زیادی را برای عبور از دستفروشان تلف کردند.

سیاه پوش گفت: اگر کمی دیرتر می رسیدند قابل پیش بینی نبود که چه اتفاقی قرار است رخ دهد، قدردان ماموران آتش نشانی هستیم چراکه از خطر انفجار جلوگیری کردند.

وی بیان کرد: دستفروشان و کسانی که اقدام به سد معبر می کنند اکنون به یک معضل تبدیل شده و در حریق بازار خرم آباد حتی مانع حضور به موقع نیروهای امدادی شدند.

وی اضافه کرد: نامه ای مبنی بر جمع آوری افرادیکه سدمعبر می کنند را مکتوب به مسئول شهرداری منطقه ۲ خرم آباد ارایه داه ایم اما هیچگونه پاسخی به ما داده نشد.

سیاه پوش گفت: از مسئولان خواستاریم جمع آوری دستفروشان که به حریم اهالی مناطق تجاوز کرده اند را در دستور کار قرار دهند.

نبود راه دسترسی خودرویی مناسب مشکل اصلی در اطفاء حریق بازار قدیم خرم آباد بود

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم آباد گفت: هشتم خردادماه امسال ۲ تیم عملیاتی از ایستگاه های شماره سه و یک سازمان آتش نشانی به همراه معاونت عملیات این سازمان پس از اطلاع توسط سامانه ۱۲۵ در ساعت ۱۶:۲۵ دقیقه به محل حادثه اعزام و سریعا اقدام به اطفاء حریق نمودند.

حمید علیرضایی افزود: آتش سوزی از یک باب مغازه در راسته روبروی درب ورودی حرم مطهر شروع و به سرعت در حال گسترش بود که با عملکرد صحیح، سریع و به موقع پرسنل آتش نشانی از گسترش آتش سوزی پیشگیری شد.

وی ادامه داد: در جریان این آتش سوزی که عملیات اطفاء و لکه گیری و سرد کردن آن حدود دو ساعت به طول انجامید علاوه بر مغازه مذکور به اجناس چهار باب مغازه دیگر نیز خساراتی وارد شد.

وی گفت: خوشبختانه این آتش سوزی مصدومی در پی نداشت، علت حادثه توسط کارشناسان سازمان در دست بررسی است.

علیرضایی گفت: از جمله مشکلات در مسیر اطفاء حریق بازار قدیم خرم آباد و دیگر آتش سوزی های ایجاد شده در بافت های فرسوده، نبود راه دسترسی خودرویی مناسب و همچنین تصرف پیاده رو توسط برخی کاسبان و قرار دادن اجناس در محل پیاده روها می باشد.

وی افزود: این امر امدادرسانی را با دشواری و پیچیدگی هایی روبرو می کند و راه حل سریع مقابله با این مشکل در ابتدا تغییر فرهنگ ایمنی همشهریان و همکاری با تیم های آتش نشانی است.

وی ادامه داد: اما راه حل طولانی مدت آن انجام تغییر در ساختار بافت فرسوده می باشد.

دستفروشان حقوق شهروندی را رعایت نمی کنند

مسئول اجراییات شهرداری خرم آباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مغازه داران در کنار واحد تجاری خود اقدام به دستفروشی کرده و حقوق شهروندی را رعایت نمی کنند.

ناصر کاکی ادامه داد: طبق بند ۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها باید با دستفروشان برخورد شود اماهر بار که مراجعه کردیم با پاسخ شدید مواجه شدیم و حتی مورد ضرب و شتم قرار گرفتیم.

وی گفت: لرستان استانی محروم است و دستفروشی در آن رواج پیدا کرده، شهرداری پیگیر جمع آوری دست فروشان می باشد و آنها را به سمت بازارچه های محلی سوق می دهد.

کاکی بیان کرد: هرچند که این بازارچه ها ایجاد شده اما دستفروشان هیچگونه میل و رغبتی برای حضور در این مکانها ندارند.

وی اظهار کرد: هفته گذشته بیش از چندین مورد درگیری فیزیکی با دستفروشان داشتیم و با این پاسخ "با ما کاری نداشته باشید بگذارید کاسبی مان را بکنیم" مواجه هستیم  اما مغازه دارانی که رعایت نکنند پلمپ می شوند.

وی با بیان اینکه جمع آوری دستفروشان همواره ادامه دارد افزود: مشکلات مردم را درک می‌کنیم اما باید با بی قانونی مبارزه کرد وهمچنین با کسانی که حقوق شهروندی را رعایت نکنند برخورد می شود.

مسئول اجراییات شهرداری خرم آباد گفت: عامل اصلی دستفروشی و سد معابر مشکلات اقتصادی بوده که این معضل تنها گریبانگیر لرستان نیست بلکه کشور را فرا گرفته و در اکثر شهرها دستفروشی به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است.

کاکی بیان کرد: طی هفته گذشته بیش از ۵۰ خودرو که اقدام به فروش میوه و سدمعبر کرده بودند را توقیف کردیم اما پس از رفع توقیف مجدد به خیابان‌ها بازگشتند.

وی افزود: نیازمند حضوردستگاه قضا هستیم و باید با افرادیکه حقوق شهروندی را رعایت نمی کنند طبق قانون برخورد شود.

وی اضافه کرد: مشکلات فرهنگی باعث افزایش دستفروشان در سطح جامعه می شود که باید با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به موقع اقدام کرد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha