کشورمان به عنوان نگینی در قلب خاورمیانه جدا از داشتن ظرفیت هایی از جمله منابع غنی نفت و گاز، از نیروهای انسانی با استعدادی برخوردار است که این نیروها در تمام رشته ها و بخش ها حرف های زیادی برای گفتن دارند و موفقیت های بسیاری که ایرانیان در تمام بخش ها کسب کردند نشان از
ظرفیت بالایی مردمان این دیار دارد که از مهمترین آنها می توان به ورزش اشاره کرد.
ورزشکاران ما به خصوص طی سال های اخیر در تمام رشته هاموفق به کسب افتخارهای بسیاری شده و عرصه ای نیست که در آن مدال آوری شود اما نامی از ایران و ایرانی در آن نباشد، یکی از رشته هایی که از زمان ایران باستان مردمان این دیار همواره حریف طلبیده و میدانی نیست که در آن ورزشکارانمان افتخارآفرینی نکرده و سکویی را فتح نکرده باشند، رشته کشتی است.
ورزشی که در دوران معاصر با نام بزرگ مردانی چون جهان پهلوان غلامرضا تختی گره خورده، امامعلی حبیبی، منصور مهدیزاده، عبدالله موحد و ابراهیم جوادی نیز از جمله کشتی گیران دیگر این دیار بودند که در دوران اوج شان موفق به کسب مدال های بسیاری در عرصه جهانی و المپیکی شدند.
در روزهای نه چندان دور، این رشته در کشورمان آنچنان رونق داشت که نوجوانی نبود که کشتی و قهرمانان آن را نشناسد، حتی دختران نوجوان و جوانان درآن سال ها که هنوز برای کشتی بانوان در کشورمان سرمایه گذاری صورت نگرفته بود از این قاعده مستثنی نبوده و برادران خادم، علیرضا دبیر، علیرضا حیدری و دیگر کشتی گیرانمان را که مدال آوری و پرچم کشورمان را به اهتزاز درآورده بودند به خوبی می شناختند.
برچیده شدن کشتی در ایران
سال ها گذشت، سلیقه ها در بسیاری از مسایل از جمله ورزش عوض شد که کشتی نیز از این قاعده مستثنی نبود، امروز دیگر کشتی مانند گذشته رنگ و بویی ندارد و جای خود را به دیگر رشته ها به خصوص ورزش هایی که از نظر مالی بتواند آینده شان را تامین کند داده است، آمارها به خوبی گویای این واقعیت است که تعداد کشتی گیران در کشورمان در حال کاهش بوده و اگر به همین روال ادامه یابد شاید در آینده ای نه چندان دور دیگر از کشتی و کشتی گیر در ایران زمین خبری نباشد.
علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران در مجمع سالیانه هیات کشتی البرز که اواخر اردیبهشت ماه برگزار شد بر این واقعیت اذعان و عنوان کرد که بررسی ها بیانگر کاهش جمعیت کشتی گیران کشور بوده و با این روند ورزش کشتی ایران در سال های آینده برچیده خواهد شد.
وی اضافه کرد: در دهه ۷۰ و با جمعیت ۶۳ میلیون نفری، شمار کشتی گیران کشورمان یک میلیون نفر بود، این در حالی است که امروز در کل کشور ۴۵ هزار کشتی گیر بیمه شده داریم که اگر با همین سرعت نزولی پیش برویم، پنج تا ۱۰ سال آینده ورزش کشتی در ایران برچیده خواهد شد.
وی با بیان اینکه هیات استان ها برای استعدادیابی و افزایش کشتی گیران باید برنامه داشته باشند، اظهار داشت: نیازمند یک برنامه طلایی هستیم که توافق نامه هایی با وزارت آموزش و پرورش داشته ایم که کانون استعدادیابی را در مدارس راه بیاندازیم، همچنین دایره طلایی نیز از دیگر برنامه های فدراسیون برای کشف استعدادهای جدید است.
دبیر با اشاره به اینکه ورزش کشتی از شهرها بیرون رفته است ، افزود: ۷۳ درصد جمعیت کشورمان را جامعه شهری تشکیل می دهند که جامعه را از دست دادیم، کشتی به سمت جامعه روستایی رفته و به این خاطر است که می گویم در سال های آینده کشتی در کشور جمع می شود.
وی با بیان اینکه هیات های ورزشی باید در این خصوص آسیب شناسی کنند، گفت: کرونا بسیاری از کارهای ما را عقب انداخته است، در صورتی که جامعه کشتی ما یک میلیون نفر شود می توانیم تیم قهرمان دنیا باشیم، چرا که اگر از نظر کمی رشد کنیم به همان اندازه از نظر کیفی نیز ارتقاء خواهیم داشت.
البرز ظرفیت قوی برای کشتی کشور
البرز استانی است که به دلیل ظرفیت هایی از جمله مهاجرپذیر بودن، به عنوان یکی از بال های مهم کشتی در کشور مطرح است و بنا به آمار مطرح شده ۱۶ تا ۱۷ درصد کشتی در کشورمان از این استان است، حسین نوری و علیرضا حیدری نمونه کوچکی از کشتی گیرانی هستند که از دل این استان برخاسته و مدال آوری کردند، اما واقعیت چیز دیگری است، تمایل نوجوانان این استان این روزها به سمت دیگر ورزش ها از جمله فوتبال و ورزش های رزمی گرایش پیدا کرده و به جرات می توان گفت که شاید به مانند گذشته حتی دیگر کشتی گیران قهرمان خود را به خوبی نشناسند.
امروز نوجوانان این استان شاید به خوبی علیرضا سلیمانی، ورزشکاری که توانست ۶ بار در کشتی پهلوانی بدرخشد و لقب پهلوان باشی ایران را دریافت کند را نشناسند و نداند که تنها کشتی گیر ایرانی در دسته فوق سنگین است که قهرمانی جهان را به دست آورده و برای این سرزمین افتخار آفرینی کرد، اما از کوچکترین مسایل حتی شخصی فلان فوتبالیست خبر داشته و به صورت مرتب آن را دنبال می کنند.
با داشتن چنین ظرفیت هایی حال این روزهای کشتی در سرزمین ایران کوچک خوب نیست و آمارها به خوبی گویای این واقعیت است که در صورتی که چاره اندیشی نشود نمی توان برای کشتی این استان آینده خوبی را متصور شد.
کارشناسان دلایل بسیاری را عامل کاهش جمعیت کشتی گیران دراستانی مانند البرز و تمایل نداشتن نوجوانان و خانواده هایشان برای گرایش به این رشته ورزشی عنوان که درادامه این گزارش بنا داریم تا به گوشه ای از این عوامل بپردازیم.
کاهش آمار کشتی گیران البرزی
حمید یاری رییس هیات کشتی البرز در گفت وگویی با ایرنا با اشاره به کاهش کمی کشتی گیران این استان گفت: آمار کشتی گیران بیمه شده البرز از پنج هزار و ۳۲۶ نفر در سال ۹۵ به چهار هزار و ۴۱۶ نفر در سال گذشته رسید..
وی اضافه کرد: در ورودی کشتی گیران استان با یک سیر نزولی مواجه هستیم که باید در این رابطه چاره اندیشی شود، تا از کمیت به کیفیت برسیم.
یاری در پاسخی بر دلایل کاهش جمعیت کشتی گیران البرز با بیان اینکه علل مختلفی دارد عنوان کرد: تنوع رشته های ورزشی به خصوص در دهه های گذشته بیشتر شده که این مهم انتخاب ورزش برای فرزندان و خانواده ها را سخت کرده است، امروز مردم کشتی گیران قهرمان خود را به مانند گذشته نمی شناسند و قهرمانان نیز به مانند قبل اقبال زیادی ندارند.
وی پرداخته نشدن این رشته ورزشی از سوی رسانه ها را آنچنان که بتوان حق مطلب را ادا کرد از دیگر دلایل کاهش کمی کشتی گیران عنوان و بیان داشت: در زمان هایی که یک ورزشکار ما در سطح بین المللی و جهانی افتخار آفرینی و این مهم به خوبی از سوی رسانه ها پرداخته می شد شاهد بودیم که علاقه مندان بسیاری به سمت کشتی گرایش پیدا می کردند که این مساله امروز خیلی به آن پرداخته نمی شود.
یاری سخت بودن کشتی را از دیگر عوامل کاهش جمعیت کشتی گیران البرز بیان و خاطر نشان کرد: کشتی ورزشی سخت و با توجه به اینکه امروز نوجوانان و جوانان ما به سمت فعالیت های کم تحرک گرایش پیدا کردند، سختی کشتی رابه جان نمی خرند و آن را تحمل نمی کنند، این در حالی است که رشته ورزشی ارزان و با کمترین امکانات می توان مشغول این ورزش شد.
نوه قهرمان کشتی که به فوتبال گرایش دارد
ابراهیم جوادی کشتی گیری که چهار بار پیاپی قهرمانی جهان، ۲ بار قهرمانی در بازیهای آسیایی، مدال برنز المپیک ۱۹۷۲ مونیخ و قهرمانی در مهمترین تورنمنتهای بینالمللی دوران خود، همچون جام دانکلف بلغارستان، جام تفلیس شوروی و جام تاتراس لهستان را در کارنامه خود به همراه دارد و پرافتخارترین کشتیگیر سبکوزن تاریخ کشتی ایران است نیز در گفت وگویی با ایرنا می گوید: کشتی ورزش اول کشور و در گذشته علاقه مندان زیادی داشته اما امروز به این رشته ورزشی آنچنان که باید توجه نمی شود.
وی عدم حمایت از کشتی گیران را از مهم ترین عوامل کاهش جمعیت ورزشکاران این رشته عنوان و افزود: با وجود اینکه قهرمانان زیادی دراین رشته ورزشی تربیت و افتخارآفرینی کردند، اما از این ورزشکاران حمایتی صورت نمی گیرد که سبب می شود تا ورزشکاران ما به سمت رشته های دیگر گرایش پیدا کنند.
جوادی گفت: در کشتی پولی وجود ندارد این در حالی است که فلان ورزشکار در فلان رشته ورزشی برای یک نیم فصل مبلغی دریافت می کند که به هیچ وجه قابل قیاس با کشتی نیست.
وی با بیان اینکه نوه خودم نیز به سمت ورزشی از جمله فوتبال گرایش دارد اظهار داشت: کشتی گیری که در عرصه جهانی و بین المللی افتخار آفرینی و مدال کسب می کند اما می بینیم که بعد از یک سال آنچه که برایشان در نظر گرفته شده به آنها پرداخت و داده شود، پول توی جیبی کشتی گیر ما کجا و آنچه که ورزشکاران برخی دیگر از رشته های ورزشی می گیرند کجا، این مسایل خانواده ها رابی انگیزه وسبب شده تا به ورزش های رزمی و فوتبال گرایش پیدا کنند.
استعداد یابی نیاز امروز کشتی استان
مونا میرزایی ورزشکار البرزی و نایب رییس بانوان هیات کشتی البرز نیز عدم استعداد یابی در سنین پایه و سرمایه گذاری نکردن در این رشته ورزشی را از مهم ترین عوامل کاهش جمعیت کشتی گیران در این استان بیان می کند.
وی بیان می کند که باید مدارس ویژه ای برای تربیت کشتی گیران در سنین پایه در استان راه اندازی و سرمایه گذاری برای رشته اول ورزشی بیشتر از همیشه صورت گیرد تا بتوان جان دوباره ای به آن داد.
میرزایی در ادامه به کشتی بانوان اشاره و گفت: در این بخش نیاز به تبلیغات و شناساندن هر چه بیشتر آن داریم، برای آشنایی بیشتر بانوان مان به این رشته ورزشی و کشف استعدادها در بخش بانوان باید تبلیغات درست داشته باشیم، چرا که در این صورت است که می توان علاوه بر افزایش جمعیت کشتی گیرانمان، از نظر کیفی نیز رشد کنیم.
سخن پایانی
آمار و واقعیت ها نشان از این مهم دارد که حال کشتی به عنوان ورزش اول کشورمان به خصوص در روزهای کرونایی به عنوان یک ورزش تن به تن خوب نیست، ورزشی که تختی ها در آن درخشیدند و جهان می داند که بر روی تشک از سد حریفان ایرانی به سادگی نمی توان گذشت امروز بیشتر از همیشه نیازمند توجه است، تا دیر نشده باید به داد آن رسید تا بتوان شاهد فتح سکوهای بیشتری از سوی کشتی گیرانمان مانند گذشته باشیم.
نظر شما