دین محمد فیض محمدی روز دوشنبه افزود: کشورهای مختلف جهان به تناسب شرایط اقتصادی و میزان آسیب وارده ناشی از کرونا حمایتهای مختلف و جامعی را از بنگاههای اقتصادی خود، سرمایه گذاران خرد و کسب و کارهای آسیب دیده به عمل آوردند.
وی ادامه داد: همه گیری ویروس کرونا بیشترین آسیب را به بخش زنجیره تأمین کالا زده است لذا نقش حمل و نقل در تأمین کالاهای اساسی و ارزاق عمومی، داروهای مورد نیاز، واردات کالاهای تولیدی، بخش های کشاورزی و معادن و صنایع کشور غیرقابل انکار است.
رییس کمیته ترانزیت انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بینالمللی خراسان رضوی گفت: مشاغل و اصنافی که در حیطه خدمات قرار دارند در این بحران آسیب بیشتری دیدهاند، حوزه حمل و نقل بین المللی و ترانزیت نیز در این گروه صنفی قرار داشته بنابراین اقتضا میکند با توجه به شرایط سخت حاکم، این بخش از حمایت همه جانبه برخوردار گردد و در این شرایط بیش از پیش نیازمند همدلی و همگامی حاکمیت با بخش خصوصی و مردم هستیم، در غیر این صورت باید شاهد از دست دادن فرصت ها و رویارویی با مشکلات بیشتری باشیم.
وی افزود: دولتمردان باید در این رابطه گام های هوشمندانه بردارند، اهمیت اتخاذ تصمیمات و برنامه های منسجم تر برای غلبه بر اثرات بلند مدت بحران کرونا اکنون دوچندان شده است زیرا در امان ماندن از هزینه های سرسام آور روحی و مالی اقدامی موثر و فوری میطلبد.
فیض محمدی ادامه داد: گرچه قبل از وقوع بحران کنونی کرونا، حوزه ترانزیت و صنعت حمل و نقل با افت و ریزش مرتب سالیانه روبرو بود ولی با بسته شدن بیشتر مرزهای بینالمللی از سوی کشورهای همسایه و عدم انجام عملیات حمل و نقل، آسیب جدی به فعالان این حوزه وارد شده است و تداوم و ماندگاری وضعیت کنونی، این بخش را با ورشکستگی مواجه خواهد ساخت.
وی گفت: به عنوان مثال مسدود شدن مرز بینالمللی میرجاوه و بلاتکلیفی رانندگان، نگرانی شرکتها و صاحبان کالا از زیان وارد شده، محموله و کانتینرهای تخلیه نشده، حق توقف و دیرکرد ارزی و ریالی کانتینرهای خطوط خارجی و داخلی، دپوی کانتینرها در بنادر و هزینههای مضاعف انبارداری و تصاعدی دموراژ کانتینرها وضعیت را بسیار پیچیده و نگران کننده کرده است.
رییس کمیته ترانزیت انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بینالمللی خراسان رضوی افزود: حال بعد از گذشت بیش از ۲ ماه و باز شدن محدود مرز هنوز صدها کامیون در صف انتظار خروج از مرز و تخلیه کالا می باشند و این موضوع موجب اختلاف بسیار بین رانندگان، صاحبان کالا و شرکت های حمل و نقل و افزایش بدهی به خطوط کشتیرانی شده و اتکا به قاعده "فورس ماژور" هم در این گیر و دار موثر واقع نشده است.
وی ادامه داد: توقفها با توجه به هزینههای سنگین نرخ کامیون در کشور نسبت به کشورهای منطقه روزانه هزینهای معادل ۵۰ تا ۷۰ دلار برای مالکان کامیونها به بار آورده و مجموعه تلاشگر این صنف را زمینگیر و مقروض نموده است.
فیضمحمدی گفت: با توجه به خطر رکود و تعطیلی شرکتها هم اکنون بیشترین دغدغه حفظ نیروهای انسانی با تجربه و آموزش دیده و جبران بخشی از حقوق و دستمزد کارکنان آنها میباشد.
وی در خصوص راهکار برون رفت از این بحران افزود: در جهت کاهش این آسیب ها، امروز بیش از هر زمانی نقش دیپلماسی فعال و سازنده در سطح عالی برای بازگشایی حداکثری مرزهای بین المللی با رعایت پروتکلهای بهداشت جهانی بسیار ضروری و نیازمند اقدام آنی و فوری است، از جمله این حمایتها میتوان به معافیتهای مالیاتی و استمهال بدهیهای بانکی اشاره کرد.
رییس کمیته ترانزیت انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بینالمللی خراسان رضوی ادامه داد: بخش های مختلف حمل و نقل، انجمن ها و تشکلهای مرتبط با حوزه حمل و نقل بینالمللی نیز باید در راستای وظایف ملی، اجتماعی و حرفه ای خود در جهت کاهش زیان های وارده از شیوع کرونا گام بردارند که برای تحقق این امر نیازمند همکاری تنگاتنگ و خیرخواهانه هستند.
تاکنون ۱۵۴ هزار و ۴۴۵ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به هفت هزار و ۸۷۸ نفر رسیده است.
نظر شما