بی‌بی‌سی: اعتراض‌های گسترده در آمریکا در نیم قرن اخیر بی‌سابقه است

تهران- ایرنا- تارنمای انگلیسی بی‌بی‌سی، گسترش ناآرامی‌ها و خشونتی که برای ششمین روز متوالی در اعتراض به قتل یک شهروند سیاهپوست آمریکاییِ‌ آفریقایی‌تبار در بیش از ۷۵ شهر ایالات متحده ادامه دارد را از زمان ترور « مارتین لوترکینگ » رهبر جنبش سیاهپوستان در سال ۱۹۶۸ بی‌سابقه ارزیابی کرد.

به گزارش شبکه جهانی بی بی سی ، اعتراض‌ها در آمریکا بعد از مرگ « جورج فلوید » شهروند ایالات متحده آغاز شد.
مقررات منع رفت‌وآمد در تقریبا ۴۰ شهر آمریکا اعمال شده اما مردم به طور عمده آن را نایده گرفته‌اند که به بن‌بست شدیدی منجر شده است.

پلیس ضد شورش با معترضان در نیویورک، شیکاگو، فیلادلفیا و لس‌آنجلس درگیر شده و از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی برای متفرق کردن جمعیت استفاده کرده است.
وسایل نقلیه و خودروهای پلیس به آتش کشیده شده و مغازه‌ها در شهرهای بزرگ غارت می‌شوند.
 

گارد ملی و نیروهای ذخیره نظامی آمریکا در امور اضطراری اعلام کرده که ۵ هزار نیروی آن در ۱۵ ایالت و در واشنگتن محل تجمعات در نزدیکی کاخ سفید به حالت آماده باش درآمده‌اند.

نیک برایانت خبرنگار این رسانه در روایت خود از خشونت‌های امروز آمریکا نوشت: ایالات متحده گسترده‌ترین آشوب و ناآرامی مدنی و نژادی را از زمان واکنش‌ها به ترور مارتین لوترکینگ شاهد است. بیش از ۷۵ شهر در وضعیت اعتراض قرار دارند و خیابان‌هایی که تا همین چند روز پیش به دلیل شیوع کرونا خالی بودند اکنون مملو از معترضانی است که شانه به شانه هم حرکت می‌کنند.

از دیدگاه بسیاری، خشم مردم از خشونت پلیس سفیدپوست علیه سیاهپوستان بازتاب سال‌ها ناامیدی واستیصال از نابرابری اجتماعی و اقتصادی و جدایی نژادی است که فقط مختص شهر مینیاپولیس محل درگذشت جورج فلوید نیست.

پلیس در واکنش به آتش کشیدن خودروهایش در روز یکشنبه با گاز اشک‌آور پاسخ داد. در فیلادلفیا تلویزیون محلی این ایالت مردم معترض را نشان می‌داد که خودروهای پلیس را خُرد می‌کردند و دستکم با حمله به یک مغازه، اجناس آن را به غارت بردند.

شهر سنتامونیکای کالیفرنیا نیز از غارت معترضان در امان نیست. به گزارش آسوشیتدپرس، بیش از ۲ هزار نفر در چند روز گذشته دستگیر شده‌اند.

در دنور مرکز و پرجمعیت‌ترین شهر ایالت کلرادو، هزاران نفر در اعتراضی آرام، در حالی که صورت خود را روی زمین گذاشته بودند آخرین کلمات فلوید را فریاد می‌زدند: «نمی‌توانم نفس بکشم.»
گزارش‌های زیادی درباره برخوردهای بی‌تناسب پلیس ضد شورش با معترضان منتشر شده است. از جمله در آتلانتا دو پلیس به دلیل استفاده بیش از از حد زور و بکارگیری تیزر برای دستگیری دو دانش آموز کالج اخراج شده‌اند.




ترامپ با وضعیت بدی مواجه است؛ اقتصاد این کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا تحت فشار قرار دارد؛ مرگ فلوید به دست پلیس مینیاپولیس ناآرامی‌های نژادی را در سراسر این کشور گسترش داده و مردم آمریکا نگران و مردد هستند و روز به روز بر شدت خشم آنها افزوده می‌شود.
هر چند که ترامپ ممکن است به آتش این خشونت دامن نزند اما به طور حتم قادر به آرام کردن آن نیز نیست.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا یک گروه ضد فاشیستی موسوم به آنتیفا را مقصر اصلی خشونت‌ها دانسته و اعلام کرده که آن را در فهرست سازمان تروریستی قرار داده است.
دولت آمریکا می‌گوید اعضای این گروه و آنارشیست‌ها با سفر به شهرهای مختلف تظاهرات را به آشوب می‌کشند.

مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه نیز علاوه بر متهم کردن آنتیفا، گروه‌های راست‌گرای افراطی را در بروز خشونت‌ها مقصر دانسته است.

در واشنگتن، با وجود اجرای مقررات منع رفت‌وآمد، صدها معترض بعدازظهر یکشنبه در پارک لافایت در مقابل کاخ سفید تجمع کرده بودند.

به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در واشنگتن، تظاهرات در ابتدا مسالمت‌آمیز بود و تجمع‌کنندگان فقط شعار می‌دادند. اما با نزدیک شدن به ساعت‌های پایانی شب، تنش‌ها افزایش یافت و بعضی از تجمع‌کنندگان اشیایی را به سمت پلیس پرتاب می‌کردند.با افزایش تنش‌ها چند خودرو نیز در نزدیکی کاخ سفید به آتش کشیده شده شد.

در همین حال، وزارت دادگستری آمریکا از اعزام ماموران مبارزه با مواد مخدر برای کمک به پلیس و گارد ملی در برقراری آرامش در واشنگتن خبر داد.
۲۰۲۳

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha