«حجتالاسلام والمسلمین رسول منتجبنیا» روز چهارشنبه در گفتوگو با خبرنگار سیاسی ایرنا به مناسبت سالگرد رحلت امام (ره) ضمن بررسی سیره ایشان اظهار کرد: امام (ره) تنها فردی سیاستمدار، فقیه، عالم، مجتهد و حتی ولی فقیه نبود، بلکه به دلیل شایستگیهای ذاتی و تهذیب نفسی که داشت، سیره ایشان با الهام از هوشمندی خدادادی و مکتب جاودانه اسلام و تعالیم اهل بیت (ع) تبدیل به یک مکتب و خط و مشی زندگی فردی و اجتماعی شده بود.
نماینده امام خمینی (ره) در شهربانی افزود: امام از تعلق به ظرف زمانی و مکانی تبدیل حقیقی جاودانه و ابدی شد. به تعبیر دیگر در عصر حاضر به عنوان یک الگو و اسوه بعد از ائمه معصومین (ع) مطرح بود. ایشان در صفات ذاتی و عملی توانستند بسیاری از امور متضاد را جمع کنند، مانند سیاست و دیانت که برخی فکر می کنند متضاد هستند. قدرت و فروتنی، هیبت و عظمت، تواضع و مردمداری، مدیریت عالی کشور و انقلاب همراه با خضوع و خشوع در برابر خالق از خصوصیات حضرت امام (ره) بود.
این فعال اصلاحطلب یادآور شد: نقش امام در انقلاب، تشکیل، تاسیس و تثبیت نظام بدون تردید نقش اول بود و با اقدامات عملی خود تمام امور را شکل داد ولی در عین حال ایشان هرگز در امور اجرایی دخالت نمیکردند.
وی ادامه داد: نقش ایشان در امور ارشادی، هدایتگری و روشنگری بود و راه را مشخص کرده و گاهی هشدار و تذکر میدادند ولی امور بر عهده مسئولان میگذاشتند، زیرا میخواستند مسئولان با قدرت و استقلال عمل کنند. دولتی مقتدر، قوه قضاییهای مستقل، قدرتمند و پاسخگو و مجلسی با اقتدار و در راس همه امور میخواست. ایشان هر گاه کجروی و انحرافی میدید اخطار و هشدار میدادند.
منتجبنیا با بیان اینکه حضرت امام (ره) امور مهم را به تصمیم مجلس موکول میکرد، گفت: ایشان در امور مجلس دخالت نمیکرد. اما اگر خلافی از نمایندگان و تریبون مجلس مشاهده میکردند، با توجه به اهمیت موضوع محرمانه یا علنی تذکر میدادند. در مورد دولت امام (ره) از رییس جمهوری، نخستوزیر و دیگر وزرا در جهت تقویت دولت، همواره حمایت میکردند.
امام جمعه منصوب بیت امام (ره) در خمین افزود: در راس قوه قضاییه دوران امام (ره) مجتهدان بزرگی مانند آیتالله شهید بهشتی و آیتالله موسوی اردبیلی بودند و ضمن اینکه فتواهای ایشان در جای خود محفوظ بود ولی در عین حال تصمیمگیری در حوزه قوه قضاییه بر عهده روسای آن بود.
دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی خاطرنشان کرد: امام (ره) در برابر انحرافات فکری، عقیدتی، اخلاقی، فساد و اشکال مختلف ناهنجاریها و خرافهگرایی به شدت موضع میگرفت. در برابر چاپلوسان و متملقان در هر شان و مقامی میایستاد، ظلم و بی توجهی به مردم را برنمیتافت و بر آشفته میشدند.
امام رابطه با همه کشورها را با حفظ استقلال توصیه میکرد
وی با بیان اینکه امام (ره) قدرتهای شرقی و غربی را مثل هم میدانست، اظهار کرد: ایشان میفرمودند ما باید مستقل باشیم، اما در عین حال به دولتها توصیه میکرد در عین حفظ استقلال با همه کشورها رابطه داشته باشید. امام محور وحدت بود، اجازه نمیداد هیچ فرد، گروه و جناحی همه کاره امور مملکت باشد و دیگران را حذف کند، هرگاه مشاهده میکرد فرد یا جناحی مظلوم واقع شده است و او را مورد توجه قرار میداد.
این فعال اصلاحطلب گفت: حضرت امام (ره) واقعا به تفکیک قوا اعتقاد داشت، به هیچ نهاد و سازمانی اجازه دخالت در امور قوای سه گانه را نمیداد و مقید بود که در چارچوب قانون مسائل حل شود.
منتجب نیا یادآورشد: نمایندگان مجلس سوم، پس از جنگ نامهای مبنی بر اینکه نهادها و سازمانهایی در شرایط جنگ تاسیس شده است که ادامه کار آنها در زمان صلح ضرورتی ندارد برای ایشان نوشتند. مضمون پاسخ حضرت امام (ره) نوشته ای در بالای همان نامه بود، که درخواست نمایندگان که حدودا ۱۴۰ نفر بودیم را پذیرفت و فرمودند نهادها و سازمانهایی که حسب ضرورت تاسیس شده اند ضرورتی به ادامه کار آنها نیست و فرمودند هم من و هم دیگران همه باید در چارچوب قانون عمل کنند و هیچ کس حق ندارد از قانون عدول کند. نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: بعضیها معتقدند که بین جمهوریت و اسلامیت تضاد و تناقض وجود دارد یعنی اسلامیت، جمهوریت و دموکراسی با رای مردم قابل جمع نیست، امام (ره) به شدت با این تفکر مخالف بود. ایشان معتقد بود که دموکراسی اسلامی بهترین و پیشرفته ترین دموکراسیهاست و در اداره امور کشور حتماً و لزوماً باید رای مردم دخیل باشند و رای مردم است که به حاکمیت اعتبار و مشروعیت میبخشد.
منتجب نیا ادامه داد: امام (ره) معتقد بود اگر رای مردم نباشد حکومت اعتبار ندارد. این نگاه را امام (ره) از آیات قرآن، روایات و سیره امیرالمومنین استنتاج کرده بود و معتقد بود که نظام حتماً و لزوما باید جمهوری و متکی بر رای مردم باشد در عین حال اسلامیت را هم باید داشته باشد.
اسلامیت، عدم توجه به مسائل روز بشر نیست
دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی اظهار داشت: اسلامی که امام فرمودند و در عنوان و برند نظام جمهوری اسلامی قرار گرفت، به این معنای نیست که ما تمام امور کشور را بر اساس روایات و آیات تطبیق دهیم، بلکه به معنای این است که هیچ قانونی و روش و برنامههای مخالف و مغایر با اسلام نباشد. اسلام چارچوب و قواعد کلی را مشخص کرده است و جزئیات آن در زمان خودش با عقل و خرد جمعی ترسیم میشود.
وی افزود: برخی فکر میکنند که اسلامیت نظام به این معناست که مفاهیم مفاتیحالجنان و قرآن را باز کنیم و حکومت را اداره کنیم. قرآن به صورت مواد قانونی نیست بلکه کتاب و منشور الهی است و ما از کلیات احکام قرآن و سنت مسائل کلی را استنباط میکنیم و آن را هم کارشناسان بزرگ و متخصصانی مانند حضرت امام (ره) انجام میدهند، نه آنهایی که تفکرشان ارتجاعی است.
این نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه اسلامیت نظام به معنی سخت گیری و عدم توجه به مسائل روز بشر نیست، خاطرنشان کرد: البته از باب قاعده ملازمه عقل و شرع هر چیزی که مغایر و مخالف با عقل است مخالف با اسلام نیز هست اینگونه نیست که بین عقل و شرع تضاد وجود داشته باشد. هر چیزی را که عقل سلیم بپذیرد، اسلام هم می پذیرد. بنابراین بین این دو تضادی وجود ندارد و مکمل هم هستند، لذا نظامی کاملترین نظامهاست که هم جمهوری و دموکراسی به معنی واقعی و سالم کلمه را داشته باشد و هم با قواعد کلی و الهی مغایرت نداشته باشد.
وی افزود: همین رای مردم به معنی بیعت است. آن زمان چون صندوق رای نبود مردم بیعت میکردند پیامبر گرامی اسلام علاوه بر این که از مردان بیعت می گرفتند از زنان نیز و با وسایل و امکاناتی که وجود داشت، بیعت می گرفتند. لذا بیعت کردن همان رای دادن با اختیار و و اراده و بدون اکراه است.
همه ارکان نظام مستقیم و غیر مستقیم توسط مردم انتخاب میشوند
منتجبنیا افزود: بر همین اساس تمام ارکان نظام در نظام جمهوری اسلامی ایران چه مستقیم و چه غیرمستقیم توسط مردم انتخاب میشوند و این سیره حضرت امام بود که توانست بین جمهوریت و اسلامیت نظام ارتباط به وجود آورد. حضرت امام فرمودند حتی اگر مردم در رای و انتخاب خود اشتباه کنند حق دارند زیرا نظام نظام مردم است اگر مردم با اراده خود اشتباه کنند، بهتر از آن است که دیگران نظر خود را بر آنها تحمیل کنند.
وی اضافه کرد: کتاب پرتوی از قرآن مرحوم آیتالله طالقانی جمله ای دارد در مورد جنگ احد. در این کتاب آمده است پیامبر با اینکه به وحی متصل بود از مردم عذرخواهی میکرد چه بسا نظر مردم هم برخلاف نظر پیامبر بود ولی اینکه مردم نظر بدهند و خودشان انتخاب کنند به مراتب بهتر از آن است که شخص پیامبر بخواهد انتخاب کند. نقش رهبر راهنمایی مردم است، حضرت امام نیز نقش روشنگری و هدایت مردم را داشت بود ولی به مردم نشان میداد مهندسی راه این است و از این طریق باید رفت، ولی در عین حال میگفت که خود مردم باید تصمیم بگیرند.
امام خمینی رحمتالله علیه، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۴ خرداد سال ۱۳۶۸ به لقاالله پیوستند.
نظر شما