طرح تقسیم استان سیستان و بلوچستان نیاز به مداقه بیشتری دارد

۱۵ خرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۰۵
کد خبر: 83809896
حسین شهدادی: کارشناس اقتصاد حمل و نقل دریایی
طرح تقسیم استان سیستان و بلوچستان نیاز به مداقه بیشتری دارد

چابهار- ایرنا- طرح تقسیمات کشوری با هدف تمرکززدایی در تصمیم‌گیری و مساوات در بهره‌مندی ساکنان از امکانات دولتی، ضرورتی غیر قابل اجتناب برای اداره بهتر سیاسی کشور می باشد. لیکن لازم است هدف گذاری منطقی به دور از گرایش‌های سیاسی، مذهبی و قومی و بهره‌مندی از خرد جمعی با رویکرد ایجاد امکان دسترسی ساکنان استان سیستان و بلوچستان از تمام قابلیت‌های موجود فراهم شود. 

علی رغم تخصیص اعتبارات ویژه در سالیان گذشته به سیستان و بلوچستان، متاسفانه هنوز پایین‌ترین شاخصه‌های اقتصادی در زمینه کشاورزی، صنعتی و حمل و نقل متعلق به این استان است. 

با امعان نظر به ظرفیت بالقوه و بالفعل منحصر به فرد تجاری و سرمایه اجتماعی با موضوع پیشینه تاریخی تجارت و سوداگری در بین ساکنان استان، وجود بنادر آزاد تجاری شهید بهشتی و شهید کلانتری در سواحل دریای عمان و همجواری با 2 کشور افغانستان و پاکستان و مرزهای زمینی فعال تجاری شامل میلک، گمشاد، میرجاوه، جالق، کوهک، پیشین و ریمدان‌؛ در چند سال اخیر نیز اقدامات قابل توجهی از سوی نظام مقدس جمهوری اسلامی در راستای توسعه محور شرق و سواحل مکران با طراحی، ساخت و بهره بردای از بندر شهید بهشتی و تسریع راه آهن چابهار _میلک انجام شده است. 

پر واضح است ساخت بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان یکی از فعالیت‌های اساسی و زیربنایی برای رشد و توسعه اقتصادی پهنه شرقی کشور و از دارایی های راهبردی ایران اسلامی به حساب می آید که به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه کارکرد مهم اقتصادی و اجتماعی داشته و به عنوان یک جاده دوطرفه موجبات رونق صنعت شیلاتی و کشاورزی(تسهیل صادرات)، تحرک ظرفیت‌های معدنی و رونق حمل و نقل زمینی و تجارت از مواهب این بندر تجاری خواهد بود. علاوه بر آن در بخش اجتماعی نیز ضمن بهره مندی کل مردم استان از ظرفیت بندر و ساحل موجب به هم تنیدگی حمل و نقل دریایی با تجارت فرامرزی در مرزهای زمینی با 2 کشور افغانستان و پاکستان خواهد شد.

موضوعی که در کوتاه مدت باعث رونق تجارت و حمل و نقل و در دراز مدت باعث رفاه کل مردم استان خواهد شد و به نظر می رسد با طرح تقسیم استان در تضاد باشد.  

در پایان ذکر این نکته ضروری است تقسیم استان و ایجاد مرزبندی سیاسی موجب محروم کردن بخش عمده مردم استان از مواهب  اقتصاد دریا محور خواهد بود. لذا توصیه می‌شود بمنظور همگرایی بیشتر و استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی و اقتصادی توسعه با درخواست تدقیق در طرح پیشنهادی،‌ گسترش مرزهای سیاسی استان تا بندر جاسک و پایانه مرزی ماهیرود در همسایگی ولایت فراه افغانستان توسعه پیدا کند تا با تمرکز تصمیم‌گیری ضریب بهره‌مندی ساکنان استان سیستان و بلوچستان از ظرفیت‌های پیش رو افزایش یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha