۱۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۵۵
کد خبرنگار: 2971
کد خبر: 83811618
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

استاد دانشگاه روس: اعتراض‌های آمریکا پیامد انباشته شدن مشکلات حقوق بشری است

مسکو - ایرنا - استاد دانشکده سیاست‌های جهانی دانشگاه دولتی مسکو (ام.گ.او) معتقد است که اعتراض‌های گسترده کنونی پیامد دهها سال تبعیض نژادی در آمریکا و انباشته شدن مسائل در این عرصه است.

«الکسی فننکو» گفت: معترضان سیاه پوست اکنون فقط خواهان برقراری عدالت، توقف خودسری‌ها و اقدامات خلاف قانون ماموران پلیس آمریکا علیه سیاه پوستان نیستند.

وی افزود: معترضان که اکثرا افراد بیکار و از قشرهای محروم جامعه آمریکا هستند به غارت و نابودی هر چه که بر سر راهشان قرار گرفته است روی آورده‌اند.  

فننکو معتقد است که زمینه برای اعتراض‌ها در آمریکا از مدتها پیش فراهم شده بود و قتل جورج فلوید تنها جرقه‌ای برای آتش زدن خشم مردم بود. ریشه‌های اعتراض‌ها به سال‌های دهه ۷۰ میلادی بازمیگردد زمانی که در آمریکا باقی مانده محدودیت‌های نژادی از بین رفت.

وی ادامه داد: این رویداد در دوره ریچارد نیکسون رئیس جمهوری اسبق آمریکا رخ داد که در واقع بسیار دیر شده بود. از آن زمان در آمریکا فرهنگ نزاکت سیاسی بوجود آمد که بحث درباره مسائل نژادی ممنوع شد.به همین دلیل مسائل نژادی مطرح نشده و طی دهه‌ها بر روی هم انباشته شد.

اعتراضات به قتل «جورج فلوید» سیاه‌پوست ۴۶ ساله توسط پلیس شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا، همچنان در داخل و خارج آمریکا ادامه دارد و تاکنون دست کم پنج نفر کشته و ۱۰ هزار نفر هم توسط ماموران امنیتی آمریکا دستگیر و زندانی شده اند.
رسانه‌ها، گستردگی این اعتراضات را با تظاهراتی مقایسه می‌کنند که در سال ۱۹۶۸ در پی ترور «مارتین لوترکینگ» رخ داد.

کارشناس روس در ادامه مصاحبه با اشاره به تبعیض نژادی در آمریکا گفت: به این مساله باید توجه داشت که قوانین آمریکا را سفید پوستان نوشته‌اند. 

فننکو معتقد است که قدرت گرفتن جامعه سیاه‌پوس در آمریکا، مساله‌ای غیرقابل تحمل برای سفید پوستان است. 

وی بر این باور است که شماری از مهاجران از کشورهای آمریکای لاتین و محافظه کاران و برخی از کاتولیک‌ها نیز به جریان نژادپرستانه سفیدپوستها ملحق شده و دارای دیدگاه‌های ضدسیاه پوستان بودند.

کارشناس روس معتقد است دیر یا زود این مسائل نژادی منفجر می‌شد و از زمان حکومت باراک اوباما شاهد بودیم که این اعتراض‌ها در حال گسترش است.

به گفته وی، حکومت فدرال آمریکا اعتراضها را سرکوب کرد و هیچ اقدامی برای حل این مسائل پیشنهاد نکرد. 

استاد دانشکده سیاست‌های جهانی دانشگاه دولتی مسکو در مورد اعتراض‌های کنونی در آمریکا که در روزهای اخیر تا ۱۵۰ شهر این کشور را فرا گرفته است، گفت: این اعتراض‌ها به تسخیر کاخ سفید نخواهد انجامید. 

وی افزود: ممکن است معترضان شهری را تحت کنترل خود درآورند و چنین اقدامی می‌تواند مسائل بسیار جدی به همراه داشته باشد. 

فننکو خاطرنشان کرد: این ممکن است همانند مناقشه قره باغ باشد که با آغاز آن، پایه‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق متزلزل شد. اگر در مناطق آمریکا مسائل جدی رخ دهد پایه‌های حکومت آمریکا را به تزلزل درمی‌آورد. 

وی افزود: موضوع دیگر اینکه در آمریکا یک گرایش بسیار خطرناک وجود دارد. در حالی که حزب دمکرات خود را به عنوان مدافع حقوق اقلیت‌ها نشان می‌دهد، جمهوریخواهان طرفداران سنتی سفید پوست‌های محافظه کار هستند.

استاد دانشگاه روس خاطرنشان کرد: دودستگی در جامعه آمریکا و فرهنگ و اخلاق این کشور بقدری عمیق است که بین دو دسته دوستی ناممکن است. آنچه که در گذشته در آمریکا موضوعی عادی بود و مردم با دیدگاه‌های سیاسی متفاوت می‌توانستند با یکدیگر دوستی و معاشرت کنند در زمان حاضر امکانپذیر نیست. 

وی ادامه داد: بین جمهوریخواهان و دمکرات‌ها شکاف روانی عمیق بوجود آمده و این خطری جدی برای یک کشور است. 

وی معتقد است که دمکرات‌ها تلاش خواهند کرد تا برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اعتراض‌ها حفظ شود اما این اقدام بسیار سخت است و برای آمریکا پیامدهای خطرناکی به همراه خواهد داشت. 

کارشناس روس در بخش دیگری از مصاحبه خاطرنشان کرد که آمریکا که سالها در کشورهای دیگر انقلاب‌های رنگی برپا کرده و حکومت‌های مخالف خود را سرنگون کرده است همینک خود به این وضعیت گرفتار شده است. 

 وی به عنوان مثال به تغییر حکومت در اوکراین و روی کار آمدن حکومت طرفدار آمریکا در این کشور در جریان انقلاب رنگی اشاره کرد و گفت که چنین اقداماتی با حمایت آمریکا در گرجستان و قرقیزستان رخ داد.

فننکو خاطرنشان کرد که انقلاب رنگی در گرجستان یک انقلاب دمکراتیک نبود بلکه درنتیجه آن میخاییل ساآکاشویلی بر سر قدرت آمد که یک ملی‌گرا بود و شعارش سرکوبی آبخازیها و اوستیاییها بود و در قرقیزستان نیز با شعار سرکوبی ازبک‌ها چنین انقلابی رخ داد.

کارشناس روس گفت: آنچه که آمریکا طی سالهای طولانی در مورد کشورهای دیگر کرده و آتش مناقشه برافروخته بود را همینک تجربه می کند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha