توسعه مراکز نوآوری دانشگاه تهران بر اساس نیاز کشور

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه تهران با اشاره به راه‌اندازی مرکز نوآوری تحول دیجیتال در صنعت فولاد در پارک علم و فناوری این دانشگاه گفت: سرمایه‌گذاری از سوی کارآفرینان بسیاری در این پارک در حال انجام است و سعی داریم مراکز نوآوری را متناسب با حوزه‌های مورد نیاز کشور در دانشگاه تهران توسعه دهیم.

محمود نیلی احمدآبادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش افزود: برای توسعه همکاری بین دانشگاه و صنعت نیازمند ایجاد سازوکار و فرآیندهای جدید هستیم که دانش، پژوهش و فناوری دانشگاه را در اختیار صنعت قرار دهد و در این میان دانشجویان و کارآفرینان خبره نیز وارد این فرآیند شوند.

وی بیان کرد: اجرای فرآیندهای جدید در دانشگاه یعنی اینکه همکاری های ما به حوزه های پژوهش محدود نشود و فقط دانشجو و اساتید درگیر پروژه ها نباشند؛ بلکه دانش آموختگان و کسانی که ایده دارند و علاقه مند فعال کردن کسب و کاری از ایده خود هستند، نیز وارد این عرصه شوند؛ برای این منظور باید شرایط را در دانشگاه فراهم کنیم.

رییس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری سعی می کند این زیست بوم را شکل دهد، افزود: مرکز نوآوری تحول دیجیتال در صنعت فولاد در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به واسطه اینکه شرکت فولاد مبارکه به عنوان یک شرکت پیشرو در ایران و علاقه مند به توسعه دانش و تکنولوژی خود است و از سویی دیجیتال هم امری بسیار تعیین کننده بوده و به عنوان یکی از ارکان صنعت نسل چهار معرفی شده است، در کنار دانشگاه به عنوان مرکزی که در موضوع دیجیتال هم پیشرو بوده و با فناوری های نوین این حوزه آشنا است، گرد آمدند.

نیلی احمدآبادی گفت: در این مرکز، هم زیست بوم پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به عنوان مرکزی که جوانان، دانشجویان و کارآفرینان خلاق را جذب می کند و هم فولاد مبارکه به عنوان جایی که آزمایشگاه داشته و می تواند به بروز و ظهور ایده ها کمک کند، کنار هم جمع شده اند تا بتوانند این زیست بوم را توسعه دهند.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز تحول دیجیتال در صنعت فولاد در آینده نزدیک اظهار داشت: با راه اندازی این مرکز هم تحول اساسی در همکاری دو واحد و هم فضایی منحصر به فرد برای افرادی که در این حوزه کار می کنند، فراهم شده است.

نیلی احمدآبادی یادآور شد: کل فضای پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اکوسیستمی است که هم شرکت ها و هم دستگاه های مختلف کنار هم قرار می گیرند؛ یعنی محیط بازی است که همه افراد آشنا با چهارچوب فعالیت در پارک می توانند در این فضا کار کنند و هم از آنجایی که هدف پارک یک فضای باز است و محدود به دیوار نیست، هر فرد خلاق و نوآور می تواند در این پارک حضور یابد.

راه‌اندازی کارگروه و خوشه‌های فکری برای مقابله با کرونا در دانشگاه تهران

رییس دانشگاه تهران در خصوص فعالیت های این دانشگاه در زمینه کرونا افزود: در بحث کرونا، دانشگاه تهران در زمینه آسیب شناسی، ارایه راه حل، پیشنهاد برای برون رفت از بحران های اقتصادی، مشکلات اجتماعی، اقتصادی انجام داد که گزارش های آن دائم به مسولان کشور ارایه می شود.

وی ادامه داد: بین دانشگاه تهران و دانشگاه های دیگر، کارگروه ها و خوشه های فکری راه اندازی شده است، تحلیل شرایط، پیش بینی آینده و ارایه پیشنهاد در حوزه های اجتماعی و اقتصادی و بورس انجام شده است. در عین حال کارگروه های علمی بین دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه شهید بهشتی ایجاد کردیم که این کارگروه ها در موضوعات مختلف، تشخیص، درمان و واکسن و داده کاوری کار می کنند. برخی از اساتید محصولاتی در پارک و شرکت ها و دانشگاه تهران طراحی، ساخته و عرضه کرده اند.

نیلی احمدآبادی یادآور شد: بنابراین دانشگاه در بحث ارایه فعالیت های پژوهشی و ارایه محصول در زمینه مقابله با کرونا به شدت فعال است و چون کرونا محدود به یک تخصص نیست، سعی می کند با گردآوری تخصص های مختلف بتواند نیازها را در حوزه های مورد نیاز پاسخ دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha