سعید رسولی روز دوشنبه در حاشیه نشست خبری در جمع خبرنگاران در خصوص افزایش سوانح ریلی گفت: برعکس تصورات موجود افزایش سوانح ریلی نداشتیم، سوانح ریلی سال ٩٨ به نسبت سال قبلتر و سوانح ریلی سال ٩٩به نسبت سال گذشته کاهش یافته است.
وی در خصوص موضوع پیچ دزدی و ریل دزدی که اخیرا به عنوان علت برخی سوانح ریلی مطرح است، گفت: پلیس راه آهن به صورت روزانه وظیفه تامین امنیت از خطوط ریلی را بر عهده داشته و به صورت روزانه موردهایی را شناسایی و به طور کلی سرقت را گزارش میدهد.
به گفته رسولی موارد سرقت و تعرض به خطوط ریلی به صورت روزانه رصدو با جدیت دنبال می شیود و مجرمین تحویل مقامات قضایی میشوند.
وی با تاکید بر اینکه ایمنی برند راه آهن است، گفت: شفافیت در اطلاع رسانی نیز خط قرمز ما است .به محض وقوع هر حادثهای کمیسیون سوانح به محل اعزام میشود و شروع به بررسی دلایل و شواهد میکند و اگر علت حادثهای هنوز مشخص و اعلام نشده است به دلیل روشن نبودن موضوع است.
رسولی با بیان اینکه تنها کمیسون سوانح ریلی اجازه اعلام علت حوادث ریلی را دارد، گفت:حتی به عنوان مدیرعامل شرکت راه آهن اجازه اظهار نظر ندارم. علت وقوع سوانح را کمیسیون عالی سوانح در راهآهن بررسی، مشخص و اعلام میکند که این کمیسیون خارج از راهآهن مشغول به کار است و اعضای آن توسط وزیر راه و شهرسازی انتخاب میشوند.
وی گفت:در خصوص برخورد با مدیران متخلف که در بروز سانحه تاثیرگذار بودند نیز قوانین وجود دارد و اعمال خواهد شد.
رسولی در ادامه به سبد تامین منابع مالی راه آهن در سال ٩٩ اشاره کرد و گفت: سازوکارهای مالی پشتیبان برای جهش تولید در سال جدید، تبصره ١٩ و ١٨ قانون بودجه سال ٩٩ است.
مدیرعامل شرکت راه آهنگفت: بر این اساس از محل تبصره ۱۸ مبلغ ۱۹۰۰ میلیارد تومان تامین شد که تاکنون ۴۷۰ هزار میلیارد تومان آن جذب راه آهن شده است و امیدواریم باقی آن نیز به زودی اختصاص یابد.
وی ادامه داد: از محل تبصره ۱۹ هم در هفته آینده فراخوان عموم برای سرمایهگذاری در ساخت ۱۵۰ کیلومتر خط فرعی اعلام میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اکنون ۱۱ هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول خطوط اصلی راه آهن است اما با احداث خطوط فرعی میتوان چندین چشمه بار را به ریل متصل کرد.
وی گفت: همچنین از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، ظرفیت جذب سرمایه گذاری در حوزه ریلی سرعت خواهد گرفت و ۴۶۴ واگن تامین مالی شده است.
نظر شما