اروپا این بار در مقابل اسرائیل می ایستد؟

۲۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۰۵
کد خبر: 83815616
اروپا این بار در مقابل اسرائیل می ایستد؟

تهران- ایرنا- اروپایی‌ها به دنبال ارائه طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی واکنش تندی را از مجاری دیپلماتیک به این اقدام نشان داده و در همین راستا گفته شده "هایکو ماس" وزیر خارجه آلمان با هدف هشدار به صهیونیست‌ها قصد دارد به فلسطین اشغالی سفر کند.

اروپایی‌ها حدود دو ماه پیش، با هشدار به بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که در آن زمان در نقش رهبر حزب آبی‌سفید با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حال مذاکره برای تشکیل کابینه اضطراری بود، گام نخست را در این جهت برداشتند.

البته پیشتر کشورهای اروپایی نسبت به طرح معامله قرن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که در آن ۳۰ درصد از کرانه باختری به صهیونیست‌ها داده می‌شود را غیر قابل قبول عنوان کرده بودند. اما اخطار به گانتس از طریق «ملودی سوخارویتز» مشاور وی در امور خارجی به نوعی موتور مخالفت‌ها با الحاق اراضی اشغالی فلسطینی‌ها را روشن کرد. دیپلمات‌های اروپایی هشدار داده بودند که گانتس نباید موضوع الحاق کرانه باختری را در مذاکرات تشکیل کابینه با نتانیاهو بپذیرد.

اما برغم هشدارهای اتحادیه اروپا و جامعه جهانی اول اردیبشهت ماه گانتس و نتانیاهو آغاز طرح الحاق کرانه باختری از اول ماه ژوئیه (۱۱ تیر ماه) را در توافق خود گنجاندند. همزمان با اینکه توافق تشکیل کابینه در پارلمان رژیم صهیونیستی اکثریت آرا را کسب کرد و موضوع الحاق کرانه باختری و دره اردن نمود بیشتری پیدا کرد، وزیران خارجه اتحادیه اروپا به رهبری فرانسه نیمه ماه مه (اردیبهشت) تصمیم به تشکیل جلسه در بروکسل گرفتند تا اقدامات تنبیهی را در واکنش به این اقدام صهیونیست‌ها مورد بررسی قرار دهند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز ۲۳ اردیبهشت در همین راستا طرح الحاق و واکنش اتحادیه اروپا به آن را از مهم‌ترین موضوع‌های این جلسه اعلام کرد. اهمیت اتحادیه اروپا به این دلیل است که این بلوک بزرگترین شریک تجاری برای رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید و طبق افق برنامه سال ۲۰۲۰ اروپایی‌ها کمک‌هایی را در زمینه توسعه و تحقیقات علمی در اختیار صهیونیست‌ها قرار می‌دهد.

همچنین سفرای کشورهای اروپایی در تل آویو از جمله انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، سوئد و اتحادیه اروپا مراتب اعتراض خود در مورد الحاق کرانه باختری را به «آنا آذری» معاون بخش اروپا وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرده بودند.

اکنون با نزدیک شدن به موعد مقرر و مانور زیاد تل آویو بر روی الحاق کرانه باختری فشارها از سمت اروپا بیشتر شده است. هایکو ماس وزیر خارجه آلمان چهارشنبه این هفته راهی فلسطین اشغالی خواهد شد تا در خصوص انضمام اراضی فلسطینی‌ها به رژیم صهیونیستی هشدار دهد.

همچنین از آنجا که کشورهای اروپایی تهدید کردند در صورت تحقق یافتن وعده‌های رژیم صهیونیستی برای ضمیمه کرانه باختری در روابط خود با تل آویو بازنگری می‌کنند، روز گذشته بورل از دیدار با یکی از مقامات افراطی صهیونیست خودداری کرد.

اروپا الحاق اراضی اشغال شده توسط رژیم صهیونیستی در جنگ ۱۹۶۷ را غیر قانونی می‌داند و بارها در مورد شهرک سازی در این مناطق به اسرائیل فشار وارد کرده است، اما با اینحال تاکنون اقدام عملی و چشمگیری از سوی اروپایی مشاهده نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha