۲۱ درصد دانش‌آموزان استثنایی قم دسترسی به فضای مجازی ندارند

قم- ایرنا- رییس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی قم گفت: ۲۱ درصد دانش‌آموزان استثنایی قم به دلیل فقر مالی دسترسی به تلفن همراه و فضای مجازی ندارند و معلمان نمی‌توانند ارتباطی با این دانش‌آموزان برقرار نمایند.

هاجر شعاعی روز سه‌شنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، ‌افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس،‌ روند آموزشی این دانش‌آموزان که ۳۵۰ تَن هستند، از طریق جزوه‌های آموزشی پیگیری شده‌است.

وی اضافه کرد: بسیاری از خانواده‌های این دانش‌آموزان بی‌سواد هستند و جزوه‌هایی که در اختیار دانش‌آموزان قرارگرفته، بدون استفاده مانده است.

وی با بیان این‌که تهیه این تعداد تلفن همراه در توان آموزش‌وپرورش نیست، ادامه داد: پیگیری روند آموزشی این دسته از دانش‌آموزان نیازمند ورود خیران در امر کمک به تامین وسایل کمک آموزشی به‌ویژه تلفن همراه است تا این تعداد از دانش‌آموزان محروم از آموزش نمانند.

شعاعی در ادامه بیان کرد: از همان روزهای نخست تعطیلات مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا، دانش‌آموزان و معلمان مدارس ابتدایی وارد شبکه‌های اجتماعی و سامانه شاد شدند و مسائل آموزشی آن‌ها به‌صورت غیرحضوری کنترل و مدیریت شد.

وی اضافه کرد: شرایط خاص دانش‌آموزان استثنایی به‌ویژه ضعف سیستم ایمنی، حضور این دسته از دانش‌آموزان را در مدارس غیرممکن کرده است و همه فعالیت‌ها به‌صورت غیرحضوری صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: درحال حاضر امتحانات دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی متوسطه به پایان رسیده و امتحانات سایر دانش‌آموزان ادامه دارد.

رییس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی قم خاطرنشان کرد: درصد بالایی از دانش‌آموزان استثنایی به‌ویژه کم‌توانان ذهنی به‌تنهایی قادر به استفاده از فضای مجازی نیستند و تعطیلی مدارس خانواده این دسته از دانش‌آموزان را درگیر مسائل آموزشی نموده است.

به گفته وی، درتابستان امسال نیز معلمان دوره‌های آموزشی را برای دانش‌آموزانی که نیاز به برخی آموزش‌ها دارند، در سامانه شاد ادامه خواهند داد.

وی با بیان این‌که دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آسیب بیشتری از آموزش مجازی می‌بینند، گفت: آموزش‌های مقطع متوسطه به‌صورت مهارتی انجام می‌شود که امکان پیگیری این نوع از آموزش‌ها به‌صورت غیرحضوری وجود ندارد.

شعاعی افزود: اگر سال تحصیلی آینده نیز با تعطیلی اجباری مدارس مواجه شویم،‌ آسیب جدی به دروس مهارتی آن‌ها وارد می‌شود.

وی با اشاره به این‌که سطح سواد خانواده‌ها بر آموزش دانش‌آموزان استثنایی موثر است، اضافه کرد: خانواده‌های باسواد در امر آموزش دانش‌آموزان فعال هستند، ولی دانش‌آموزانی که والدین بی‌سوادی دارند، لطمه زیادی می‌بینند و لازم است آموزش‌وپرورش به‌صورت جدی‌تری وارد مساله سوادآموزی این دسته از خانواده‌ها شود.

به گفته وی، یک هزار و ۶۱۹ دانش‌آموز در ۲۴ مدرسه استثنایی و مرکز مشکلات ویژه یادگیری قم تحصیل می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha