۲۲ خرداد ۱۳۹۹، ۹:۳۵
کد خبر: 83817889
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 ساماندهی ورودی مهریز ۵۰ میلیارد ریال بودجه نیاز دارد

یزد- ایرنا- میدان ورودی مهریز به خاطر قرار گرفتن در مسیر جاده اصلی شمال - جنوب کشور روزانه محل تردد تعداد زیادی از مسافران از مناطق مختلف کشور و دروازه جنوبی استان محسوب می‌شود و احتیاج مبرم به ساماندهی دارد.

وضعیت این ورودی با وجود اینکه در سال‌های گذشته تقاطع غیرهم‌سطح آن بعد از مدت‌ها انتظار تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفته ولی هنوز برای ساماندهی و زیباسازی اطراف آن هیچ اقدامی نشده است .

ساماندهی این محل به خاطر رفت و آمد زیاد مسافران به خصوص از استان‌های جنوب و جنوب شرقی کشور جزو مطالبات مهم شهروندان و مسوولان منطقه است که بارها رسیدگی آن را از متولیان امر خواستار شدند.

جمعی از شهروندان، مسافران و مسوولان در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به اهمیت ساماندهی این مسیر و میدان اصلی ورودی شهر، بر پیگیری و اختصاص بودجه مناسب تاکید کردند.

این عده اعتقاد دارند که دروازه ورودی یزد  از مسیر استان‌های جنوب و شرق کشور به هیچ وجه با شرایط حال زیبنده نیست و در این خصوص به رغم انتقادهایی که تاکنون صورت گرفته هنوز هیچ اقدام مناسبی دیده نمی‌شود.

آنها با بیان اینکه باید با اختصاص بودجه‌های کلان برای حل معضل موجود اقدام عاجل به عمل آید از مسوولان ارشد استان، پیگیری و پاسخگویی جدی به مطالبات مردم و مسافران را در سال‌جاری خواستار شدند.

مسوولان پیگیری کنند

یکی از شهروندان مهریز با ابراز ناخرسندی از وضعیت نامناسب ورودی منطقه گفت: تاکنون بارها  این موضوع توسط مردم و رسانه‌های گروهی به اطلاع مسوولان رسیده و همه در جریان هستند ولی تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

حسین زارع بیدکی افزود: این محل مسیر تردد اکثر مسافران از اقصی نقاط کشور است و ورودی منطقه محسوب می‌شود ولی به رغم اهمیت و نقش آن باید با اختصاص بودجه مورد نیاز برای همیشه مشکل مرتفع شود.

وی اظهار کرد: هرچند مدتی پیش تقاطع عیرهمسطح این محل به پایان رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته ولی هنوز اطراف آن همانند یک خرابه رها شده و هیچ طرح و برنامه مناسب برای ساماندهی و زیباسازی آن صورت نگرفته است.

همچنین یکی از مسافران این مسیر با اشاره به اینکه ورودی هر شهر ویترین آن منطقه محسوب می‌شود از وضعیت نامناسب این مسیر و میدان انتقاد کرد و گفت: نظر به اینکه این محل مورد استفاده اکثر مسافران کشور قرار می‌گیرد باید ساماندهی آن در اولویت باشد.

حسین گل‌فشان انارکی افزود: چندین سال است این محل به حال خود رها شده و هیچ حرکت جدی مثبتی برای بهسازی و زیباسازی آن به خصوص اطراف میدان دیده نمی‌شود بنابراین باید با یک حرکت جهادی با حمایت مسوولان مشکل حل شود.

بودجه استانی نیاز است

رییس شورای اسلامی شهر مهریز گفت: ساماندهی و زیباسازی اطراف میدان به بیش از ۵۰ میلیارد ریال بودجه نیاز دارد که شورا و شهرداری به هیچ وجه قادر به تامین آن نیست  و باید مسوولان استان همکاری کنند.

علیرضا ابویی افزود: در این خصوص که مطالبه جدی و همیشگی مردم و مسافران است بارها جلسه‌های متعددی با مسوولان برگزار شده و امسال یکی از امور مهمی که در اولویت قرار دارد پیگیری ورودی است.

وی اظهار کرد: این محل نه تنها مورد استفاده مردم مهریز که اکثر مسافران در مسیر شمال به جنوب کشور و برعکس است بنابراین یک طرح بزرگ ملی است و باید یک نگاه ویژه توسط مسوولان به آن وجود داشته باشد.

این مسوول اظهار کرد: ورودی هر شهر چشم آن شهر است و اگر نازیبا باشد بدون شک در جذب مسافران به داخل شهر دچار مشکل می شویم بنابراین باید با همت جمعی و همیاری مسوولان ارشد استان اقدام به عمل آید.

ابویی گفت: برای حل معضل و پاسخگویی به مطالبات بر حق مردم و مسافران باید با اختصاص بودجه مورد نیاز برای همیشه نسبت به ساماندهی و زیباسازی میدان و اطراف آن اقدام مناسب انجام داد.

بهسازی نیاز است

فرماندار مهریز قبلا گفته بود: ورودی این شهرستان که محل تردد مسافران زیاد از اقصی نقاط کشور و دروازه جنوبی استان محسوب می‌شود نیازمند بهسازی و ساماندهی جدی و باید همه همکاری کنند.

رضا زارع زاده مهریزی با بیان اینکه تاکنون اقدام مناسبی برای ساماندهی ورودی این شهر انجام نشده افزود: شهرداری و شورای اسلامی شهر با همکاری سایر دستگاه‌ها برای حل مشکل موجود که یک مطالبه عمومی است اقدام کنند.

وی ادامه داد: زیباسازی این محل، توجه به فضای سبز ، پاکسازی اطراف میدان و پیگیری رسیدگی به وضعیت مغازه‌های آن از مواردی است که همت و حمایت تمام مسئولان را طلب می‌کند.

فرماندار مهریز به اشاره به اینکه تاکنون برای ساماندهی این ورودی و میدان آن بارها بر اقدام عملی تاکید شده و هنوز کار مناسبی صورت نگرفته،  پیگیری توسط شورای اسلامی و شهرداری را خواستار شد.

زارع زاده مهریزی گفت: در طول سال و فصل بهار مسافران زیادی از کشور و استان وارد این شهرستان می‌شوند که باید با ساماندهی این ورودی نسبت به ایجاد فضای جذاب و مناسب اقدام کرد.

ورودی در شان مردم نیست

امام جمعه مهریز هم پیشتر گفته بود: تاکنون برای انجام طرح های عمرانی کارهایی در حوزه شهری انجام شده است ولی به هیج وجه وضعیت ظاهری، سیما و منظر شهر زیبنده نیست بنابراین باید شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر موضوع رسیدگی به اجرای مبلمان شهری را در دستور کار اصلی خود قرار دهند.

حجت‌الاسلام عبدالرضا محی‌الدینی با انتقاد از اینکه برای مبلمان و زیباسازی شهر تاکنون کار زیادی انجام نشد افزود: باید برای زیباسازی شهر با همکاری مردم و بخش‌خصوصی اقدام‌های لازم صورت گیرد.

وی اظهار کرد: از مطالبات مهم و همیشگی شهروندان از مسوولان و بخصوص شهردار و شورای اسلامی شهر این است که با اختصاص اعتبارهای لازم طرح های مناسبی را در جاهای مختلف در مبلمان شهری انجام دهند.

امام جمعه مهریز تاکید کرد: حقوق مسلم تمامی شهروندان است که دارای شهری زیبا با امکانات فرهنگی و اجتماعی و میدان‌ها و پارک‌های مناسب برای استفاده در طول سال باشند.

محی‌الدینی همچنین به ورودی مهریز اشاره کرد و گفت: روزانه مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور از کنار مهریز و جاده اصلی تهران ، بندرعباس عبور می‌کنند که برای ایجاد انگیزه در آنها برای حضور در شهر باید جاذبه ایجاد شود.

امام جمعه مهریز گفت: اگر در ابتدای ورودی مهریز توسط میراث فرهنگی و با همکاری شهرداری و شورای شهر تابلوهای مناسب در معرفی آثار تاریخی نصب شود موجب جذب بیشتر مسافران به داخل شهر می‌شود.

محی‌الدینی اظهار کرد: هم‌اکنون به هیچ وجه ورودی شهر مهریز زیبنده این شهر تاریخی و فرهنگی با داشتن مناطق خوش آب و هوا نیست، باید شورای اسلامی برای حل این معضل اقدام کند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزارنفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد و در کنار جاده اصلی تهران - بندرعباس قرار دارد، ۶۰ درصد جمعیت منطقه در حوزه شهری سکونت دارند.

بر اسناد مکتوب، شکل‌گیری مهریز را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی منسوب می‌دانند و در روزگاران پیشین مهرگرد و سپس مهریجرد نامیده شد.

محدوده جغرافیای تاریخی مهریز را می‌توان یکی از کهن‌ترین محل استقرار سکونتگاه‌های منطقه مرکزی ایران بیان کرد.

سنگ‌نگاره‌های پهنه کوه ارنان مربوط به دوران پیش‌ازتاریخ، یافتن خشت‌هایی از دوران مادها در سکونتگاه اشکانی غربالبیز، آثار یک دخمه بسیار کهن در پلنگ کوه نزدیک مهریز که گویای سکونت زرتشتیان در سده‌های بعد از اسلام در آنجاست.

همچنین نشانه‌های سکونت در روزگار کهن به‌ویژه دوران پیش از اسلام در محدوده شهر باستانی « فرافر» همگی اسناد موجود بر تأکید سابقه دیرینه استقرار و زندگی در مهریز دارد .

شهرستان مهریز دارای آثار تاریخی و گردشگری متعددی است از آن جمله می‌توان از باغ پهلوان ‌پور، چشمه غربالبیز، کوه ریگ، کاروانسرای زین‌الدین، قلعه سریزد، سرو کهنسال، زیارتگاه پیرنارکی و سایر آثار نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha