پایش مستمر مراتع استان تهران برای پیشگیری از آتش‌سوزی

تهران- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران اعلام کرد: پایش و رصد مستمر در مراتع این استان برای مقابله با آتش‌سوزی به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است.

«احمد طاهری» روز جمعه به خبرنگاران ایرنا اظهار داشت: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی استان تهران به صورت ۲۴ ساعته به ویژه در ایام تعطیلات در آماده‌باش کامل هستند و به محض وقوع آتش‌سوزی با امکانات کامل پای کار می‌آیند.

این مسئول منابع طبیعی استان تهران با بیان اینکه ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها منشأ انسانی دارد، ابراز داشت: با توجه به گرمای هوا و مهیا بودن شرایط برای وقوع هرگونه حریق، کوچکترین بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری می‌تواند به حادثه بزرگی منجر شده و خسارت جبران‌ناپذیری متوجه عرصه‌های طبیعی شود.

وی فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی را در پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی‌های احتمالی در عرصه‌های طبیعی مؤثر دانست و یادآور شد: با عنایت به تأثیرگذاری رسانه‌ها در شکل‌دهی به افکار عمومی و تغییر نگرش‌ها، اطلاع‌رسانی می‌تواند در ارتقای سطح آگاهی عمومی و مشارکت مردمی و در نهایت پیشگیری از وقوع هرگونه آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی تأثیرگذار باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران از عموم مردم، گردشگران و مسافران درخواست کرد که هنگام مراجعه به عرصه‌های جنگلی و مرتعی ضمن مراقبت از این سرمایه‌های ملی، از روشن کردن آتش و رها کردن بطری و اجسام شیشه‌ای در طبیعت به جد خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزی فوراً مراتب را از طریق شماره تلفن ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

برگزاری کارگاه آموزشی اطفای حریق 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در ادامه از برگزاری کارگاه آموزشی اطفای حریق در عرصه‌های طبیعی استان تهران خبر داد و گفت: در این کارگاه آموزشی فراگیران با نکات کلیدی مربوط به پیشگیری، پیش آگاهی، کشف و اطفای حریق در عرصه‌های منابع طبیعی آشنا می‌شوند.

طاهری اظهار داشت: با توجه به رشد مناسب گیاهان و افزایش پوشش گیاهی و گرم شدن هوا، احتمال وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی افزایش یافته است و مراقبت و نظارت بیشتری را می‌طلبد.

وی بیان کرد: برای به حداقل رسیدن احتمال آتش‌سوزی در اراضی مرتعی و جنگلی هم ساکنان و هم گردشگران باید همکاری کنند زیرا به دنبال یک سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی همچون روشن کردن آتش و خاموش نکردن آن، انداختن ته سیگار در طبیعت، رها کردن بطری‌های شیشه‌ای که در اثر تابش آفتاب مانند عدسی عمل می‌کنند باید منتظر آتش‌سوزی و از بین رفتن وسعت زیادی از عرصه‌های طبیعی باشیم.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران  نیز تصریح کرد: یکی از عوامل مهم تخریب عرصه‌های طبیعی، آتش‌سوزی است و ضرورت ایجاب می‌کند عموم مردم در کاهش آتش‌سوزی مشارکت لازم را داشته باشند.

«ایرج قاسمی» همچنین از برگزاری کارگاه آموزشی اطفای حریق در عرصه‌های منابع طبیعی ویژه همیاران طبیعت، سازمان‌های مردم نهاد، بهره‌برداران و اعضای تعاونی‌های فراگیر منابع طبیعی در آینده نزدیک نیز خبر داد.

کل مساحت مراتع استان تهران بیش از ۹۱۹ هزار هکتار بوده که حدود ۶۰ هزار هکتار آن جنگل‌های طبیعی و دست کاشت است.

امسال تاکنون بیش از ۳۰ مورد آتش سوزی در بوستان ها و مراتع استان تهران صورت گرفته که بیش از ۱۰۰ هکتار در این حوادث دچار خسارت شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha